Gå til innhold

hjelp til tilkobling av vifter

Anbefalte innlegg

hei, på hoved (Asus P4P800-E Deluxe, I865PE, Socket-478 ATX, Firewire, SATA, GbLAN, Raid, AGP8X) kortet mitt har jeg kun plass til to vifter

og kun plass til å koble på en vifte og en vifte styring. Hvordan kan jeg få koblet til flere vifter? og samtidig styre alle med vifte styringen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Viggleik Skrevet 29/05/2005 : 14:56

Hvordan kan jeg få koblet til flere vifter? og samtidig styre alle med vifte styringen?

Hvis du skal mange vifter må du nok kjøpe en viftestyring ja.

Skal du derimot ikke ha så mange og ikke vil kjøpe noe kan du sjekke i manualen for hk hva kontaktene tåler, og koble deg på ledningen.

Vet ikke hvordan det er med P4P800, men som eksempel kan jeg på mine Asus P5GD1, og A8N-sli koble henholdsvis 9W på hver, eller tot max 26,6W på det første, og 24W på hver kontakt, eller 42W totalt på A8N.

Typisk strømforbruk for 120 mm Papst er 1,25W med 26DB vifte, og 3,2W med 38DB vifte, så man har gjerne litt og gå på.

Men det er da viktig at du sjekker både hva hk tåler, samt hvor mye dine vifter trekker. Skal du bruke Delta vifter eller noe i den retning nytter det ikke, skal du ha et par tre 12DB papst går det som regel veldig greit. Fordelen med å bruke hk er jo at du slipper og regulere noe som helst, ulempen er forsjåvidt det samme, at du ikke kan regulere manuelt...

Lenke til kommentar

vet ikke helt om jeg skjønte det men :blush:

problemet er at hvis jeg kobler til en vifte styring på hoved kortet, så har jeg kun en kontakt ifjen til en vifte! og da vil vifte styringen kun styre den ene. Og hvis jeg kobler til en vifte direkte i strømmen så vil jo ikke vifte stryingen styre dem, fordi er jo ikke i kontakt med hverandre!

Lenke til kommentar
Viggleik Skrevet 29/05/2005 : 19:43

vet ikke helt om jeg skjønte det men 

problemet er at hvis jeg kobler til en vifte styring på hoved kortet, så har jeg kun en kontakt ifjen til en vifte! og da vil vifte styringen kun styre den ene. 

Det er mulig det er jeg som misforstår her nå, men alså om du kjøper en viftestyring som du skal styre dine ekstra vifter med, så kobler du den nye styringen til en av molex kontaktene fra psu, ikke til noen av vifte- kontaktene på hk.

De ekstra viftene kobler du så til denne nye viftestyringen, så du er altså ikke avhengig av viftetikoblinger på hk for dette.

Den viftestyringen smint linket til har ved nærmere ettersyn også egne temperatursensorer som du monterer på egnet sted. Da reguleres viftefarten på samme måte som hk gjør i dag.

Det jeg prøvde og forklare deg var bare hvordan du kunne få til dette uten å kjøpe viftestyring. Men det innbærer altså visse krav til hk, og viftene du skal bruke når det gjelder strømforbruk, samt at du må klippe opp ledning, og la de ekstra viftene hente sin strøm fra samme kontakt.

Håper det var oppklarende nok... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...