Gå til innhold

Død pc. Mulig det er belegg fra vannet?

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå sitter jeg her med skjegget i postkassa. Har skiftet ut alt vannet i vannkjølinga, samt renset alle delene for 'grums'. Når jeg drev og tappet ut vannet så rant det noe ned på hovedkortet, og lagde en hvit flekk. Det ble et belegg der hvor vannet hadde vært.

Etter å ha renset alt kjøleutstyret, fylt på nytt vann, latt pumpnene gå i 10 timer for å se om det var noen lekasjer, så startet jeg systemet.

MEN -> De klassiste kortsluttningssymptomene. (systemet skrur seg av etter 3 sekuner.)

Så er det mulig at det er dette hvite belegget som lager kortsluttningen? Hva kan jeg gjøre for å forsikre meg om at det ikke er det?

Hvis det ikke er det som er feilen, hva slags andre komponenter er det som kan ha tatt kvelden da? CPU, GPU, RAM, Hovedkort? Mulig det er noe mer?

Takker for alle raske svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du få vekk den hvite flekken med en fuktig klut eller noe da? Du er sikker på at den flekken er tørr?

Den hvite flekken er helt tør. Desverre sitter den innemellom masse smd'er, så det blir vanskelig å vaske med en klut. Hvis jeg skal få den bort ville det nok lønne seg å kanskje rense med en Q-tips og isopropanol/aceton, eller?

Er det mulig å ta med hovedkortet ut i dusjen og bare spyle det med svak stråle? Så la det tørke opp ned i noen døgn...

Lenke til kommentar

Du burde være forsiktig med å fukte kondensatorer og sånt, så hvis det har kommet vann på de kan det være det som er feilen. Anbefaler ikke å dusje Hovedkortet. Gjorde dette med et gammelt grafikkort, og det funket ikke etterpå. Prøv med Q-Tips.

Lenke til kommentar

Ja, det er vel bare å hive seg i det. Bare å begynne å demontere alt sammen, da :(

Får vel testet mesteparten av alle komponentene hos venner, men hovedkort og cpu blir det værre med, fordi det er ingen jeg kjenner som bruker s754 sokkelen.

Lenke til kommentar
Kan du få vekk den hvite flekken med en fuktig klut eller noe da? Du er sikker på at den flekken er tørr?

Den hvite flekken er helt tør. Desverre sitter den innemellom masse smd'er, så det blir vanskelig å vaske med en klut. Hvis jeg skal få den bort ville det nok lønne seg å kanskje rense med en Q-tips og isopropanol/aceton, eller?

Er det mulig å ta med hovedkortet ut i dusjen og bare spyle det med svak stråle? Så la det tørke opp ned i noen døgn...

Ja, det er fullt mulig. Skyll det godt med vann og la det stå til tørk over natten.

Lenke til kommentar

Ja, det er fullt mulig. Skyll det godt med vann og la det stå til tørk over natten.

Dette er du helt sikker på? Hvis det kommer vann inni kondensatorene eller andre komponenter så kan det hvis du er uheldig ødelegge isolasjonen i komponentene som igjen fører til defekt hovedkort.

Lenke til kommentar

Dette er du helt sikker på? Hvis det kommer vann inni kondensatorene eller andre komponenter så kan det hvis du er uheldig ødelegge isolasjonen i komponentene som igjen fører til defekt hovedkort.

Kan selfølgelig aldri være sikker. Men, jeg har brukt denne metoden selv. Kondensatorer er dessuten tette.. kan ikke helt tenke meg til hva som hadde skjedd ellers. Rennende elektrolytt som kommer ut over hovedkortet f.eks. Prosessorer og kretser er også helt fullstendig tette. Vann vil selfølgelig havne ned i PCI-slotter og slikt, så det er derfor veldig viktig at det får tørke nok.

Jeg har vasket hovedkort, nettverkskort, CPU, minnebrikker, osv. alt har fungert helt utmerket etterpå.

Husk også å ta ut batteriet på kortet først, og la det gjerne stå uten strøm i en halvtime først.

Og når man først er inne på det: _ALDRI_ forsøk å vaske en harddisk med vann, og heller ikke bruk noen som helst form for såpe.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Tror kanskje en raskere metode er å bruke isopropanol / kondensfjerner.

Få tak i en spruteflaske, og ha i kondensfjerneren.

Deretter spyler du området der du har denne flekken men noen kraftige dusjer fra flaska, sett kortet deretter til tørk.

Men NB! Kondensfjerner er brannfarlig, så hold greiene langt unna åpen ild!

Lenke til kommentar

Takker for svar. Har nå testet minnet mitt hos en venn, og det var ikke noe feil på det. Testet også systemet med et pci skjermkort, og fortsatt ingen bedring. Så alt koker ned til at feilen ligger i hovedkort / (&) prosessor.

Skal teste med isopropanol eller kondesnfjerner i morra. I hva slags butikker føres isopropanol? Med spruteflaske regner jeg med at du mener en Zaloflaske, skrue? Uansett så er det verdt å gi det en dusj med isopropanol, jeg har jo ikke noe å tape på det uansett...

Får vel begynne å se med rundt etter nytt hovedkort (og muligens prosessor.) Siden hovedkortet har dødd, er det da stor sjangse for at det dro prosessoren med seg?

Lenke til kommentar

Isopropanol / kondensfjerner får du kjøpt på alle bensinstasjoner.

Med spruteflaske tenkte jeg på en slik en med pumpe, hvor du kan stille strålen fra dusj til hard stråle. Ikke vær redd for å spyle godt rundt de stedene hvor du har mistanke om at vannet har landet!

Nå skjønner du sikkert hva jeg mener med spruteflaske.

Jeg vil tro at sjansen for at CPU har overlevd er relativt stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...