Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpne porter igjennom to routere

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke til å åpne porter, slik jeg evt. kan bli aktiv og laste ned filer raskere i evt. Dc++ og messenger.

Problemstilling:

Jeg har en Zyxel 600 series som jeg fikk fra min bredbånd leverandør. Denne logger jeg inn på med gateway 192.168.1.1 , og det er denne ruteren som er tilkoblet kontakten i veggen, altså www.

Jeg åpnet porter lett i denne før jeg kjøpte meg en ny router for å bli trådløs, dette er en 3com Officeconnect 3CRWE554G72 802,11g wireless router.

Denne logger jeg inn på med 192.168.2.1 altså en ny gateway.

Jeg kjører DHCP på begge ruterene siden jeg har 4 pc`er i nettverk og skulle slippe og gjøre alt manuellt.

Den første routeren altså Zyxele`n er koblet i wan på 3com routeren som sender videre trdløst til pc`ene.

Forslag:

Når jeg åpner f.eks port 3000 i zyxelen, hvilken ip skal jeg da linke til ? Er det til pc`n som er: 192.168.2.22 , eller er det til 3com routeren som er 192.168.2.1 ??

Samme gjelder i 3com routeren, når jeg åpner port der, skal jeg da linke til pc`n med 192.168.2.22 ??

Fått høre at jeg trenger å åpne DMZ ? i evt. Zyxel routeren.... kan dog ikke finne noe DMZ der, selv om jeg ikke er helt sikker på hvordan det virker, men 3com routeren har en egen DMZ button.

Finnes det noen nettverks sakkndige der ute, så er jeg evig takknemlig for hjelp. Vil gi tilbakemelding på utfall.

Trengs mer info? Si fra.

Mvh: Gatekeeper

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det noen nettverks sakkndige der ute, så er jeg evig takknemlig for hjelp. Vil gi tilbakemelding på utfall.

Skru av DHCP i 3com-en og sett ledningen fra Zyxelen i en av switchportene så har du et trådløstaksesspunkt uten en ekstra router.

Lenke til kommentar

agvg er inne på noe, men jeg fikk det ikke til å funke. Zyxelen når ikke frem med sin dhcp, og jeg lå fortsatt på gateway 192.168.2.1

portforward.com hjelper meg fint lite, siden jeg har to forskjellige routere og eget nettverk med 4 pc`er.

Kanskje noen kunne fikset det igjennom remote? Har slitt med dette i evigheter nå, hadde jeg hatt lang nok kabel hadde den trådløse gått ut vinduet for leenge siden :)

Endret av Gatekeeper
Lenke til kommentar
agvg er inne på noe, men jeg fikk det ikke til å funke. Zyxelen når ikke frem med sin dhcp, og jeg lå fortsatt på gateway 192.168.2.1

Du har skrudd av DHCP på 3com-en og plugget ledningen fra zyxelen i switchen og ikke wan/cable-inngangen?

Lenke til kommentar
ok.... min feil, glemte å flytte kabelen fra wan inngangen til f.eks. port. 1.

Tester dette og poster utfall iløpet av dagen.

Husk å gi 3com statisk IP i samme range så du kan konfigurere den i ettertid.

Du setter zyxel til å gi ut IP fra 192.168.1.10/99 og så setter du IP i 3com til 192.168.1.2

Da kan du gå inn på begge og forandre instillinger etterpå.

Lenke til kommentar

Flott folkenS!! Takker for hjelpen. Dette har jeg strevet med i laaang tid, (ca 2mnd siden jeg fikk det trådløse) og så var det så enkelt..... :) Supert!!

PS: Hadde heller ikke klart det uten inlegget ditt Gromit, for jeg stengte meg ute fra 3com routeren ved forste forsøk før jeg leste inlegget ditt.

Endret av Gatekeeper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...