bluet Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Jeg er villig til å bruke maks 14 000 kroner. Maskinen skal brukes til skolearbeid og lettere spilling som Quake III og Unreal Tournament GOTYE. Skjermen bør helst være SXGA+, men XGA kan til nøds gå. Maskinen må være stillegående, ha batterilevetid på over 4 timer, være lett å ta med seg, og ha et godt tastatur. Den må også ha drivere tilgjengelig for GNU/Linux og/eller *BSD. Den bør ha enten Blåtann- eller IrDA-tilkobling og innebygget WLAN-adapter. Til nå har jeg funnet to mulige alternativer; IBM Thinkpad T42 og ASUS M6N. Endret 29. mai 2005 av MS-DOS modus Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Asus-maskinen har et mye bedre skjermkort. Vet ikke så mye om *nix og bærbare, så jeg skal ikke komme med så mange tips. Har ATI fremdeles mye dårligere linux-støtte enn NVIDIA? I såfall kan det kanskje være lurt å finne en maskin med et GeForce-skjermkort. Men som jeg nevnte, dette er ikke mitt felt. Kanskje noen andre her vet? Lenke til kommentar
Lightning Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Sjekk ut Acer Travelmate 4651LMi....link her i prisguiden Den har alt det du spør etter, eneste jeg ikke vet om er drivere til linux...men regner nesten med det. Her er en tråd hvor jeg diskuterte den maskina Link Lenke til kommentar
Lightning Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Acer maskina har geforce go6600...så kanskje den har god nok driversupport Lenke til kommentar
bluet Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) 3D-aksellerasjon i *nix er ikke nødvendig ettersom jeg skal bruke Windows til spilling, men en fordel er det jo. Endret 29. mai 2005 av MS-DOS modus Lenke til kommentar
whoi Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg har en Tundra 1557 som skolemaskin, og bruker for tiden kun linux på den. Er veldig fornøyd, og det eneste jeg vet som ikke fungerer er minnekort sloten. Har nettopp fått igang suspend to ram også, så nå gjelder det bare å få ATI drivere som ikke suger Maskinen har batteri som holder i over 4 timer, og har ipw2200 wlan og infrarød port, og SXGA+ skjerm. Ikke den nyeste maskinen som finnes på markedet akkurat, men duger forsatt synes jeg. Forumet har ganske mye informasjon om denne maskinen, og selges blant annet på netshop og psdata. Lenke til kommentar
bluet Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Jeg har en Tundra 1557 som skolemaskin, og bruker for tiden kun linux på den. Er veldig fornøyd, og det eneste jeg vet som ikke fungerer er minnekort sloten. Har nettopp fått igang suspend to ram også, så nå gjelder det bare å få ATI drivere som ikke suger Maskinen har batteri som holder i over 4 timer, og har ipw2200 wlan og infrarød port, og SXGA+ skjerm. Ikke den nyeste maskinen som finnes på markedet akkurat, men duger forsatt synes jeg. Forumet har ganske mye informasjon om denne maskinen, og selges blant annet på netshop og psdata. Jeg har lest at tastaturet gir etter på midten. Har du merket noe til dette? Ellers er det nok en veldig god maskin, ja. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Jeg har lest at tastaturet gir etter på midten. Har du merket noe til dette? Ellers er det nok en veldig god maskin, ja. Har ikke tenkt over det før, men når jeg nå prøver å presse på tastaturet så ser jeg at det beveger seg. Så lenge jeg ikke merker det i praktisk bruk så gjør det ikke noe for min del. Jeg synes det er behagelig å skrive på. Jeg har hatt med meg denne maskinen fram og tilbake til skolen i nesten et år, og selv om noen klager på plastikk, så er det ikke det minste tegn til problemer enda. For meg er det en flott skolemaskin. Har 3 kamerater på gruppa mi på skolen som har hatt den nesten like lenge, og alle er fortsatt fornøyde. Lenke til kommentar
bluet Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Kanskje Tundra 1559 er noe å satse på? Noen som har erfaringer med den? Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 3D-aksellerasjon i *nix er ikke nødvendig ettersom jeg skal bruke Windows til spilling, men en fordel er det jo. Akkurat de spillene du nevnte funker nativt i *nix da.... Lenke til kommentar
Lightning Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Les testen på 1559....ikke noe å anbefale nei...gå heller da for acer'n Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 12" apple powerbook! Den kommer jo med UNIX og. Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Apple? Tiger? Unix? Du er glad i powerbook du! Endret 31. mai 2005 av Hurley Lenke til kommentar
ferik Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Kanskje Tundra 1559 er noe å satse på? Noen som har erfaringer med den? Trur ikke jeg ville ha satset på de aller nyeste modellene, hvis du skal installere *nix, er litt bedre med de eldre modellene for da er det noen som har prøvd seg fram på pc'en og gjerne laget noen veiledninger over hvordan du skal installere diverse, kanskje også laget noen drivere og den slags... Lenke til kommentar
bluet Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 (endret) Nå står det mellom Thinkpad T42 og Powerbook 12". Begge er av bra kvalitet, og begge kjører *nix fint. Powerbook-en kommer med et nVidia grafikk- adapter, mens Thinkpad-en kommer med grafikk- adapter fra ATi. Powerbook-en leder altså på grafikk. Men Thinkpad-en kommer med hele to PCMCIA-porter der Powerbook-en ikke har en eneste én. Det kan jo være litt dumt å ikke ha en slik port om det kommer noen nye bærbare teknologier. Ellers er de vel ganske like? Endret 2. juni 2005 av MS-DOS modus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå