Shikaru Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Siden jeg har blitt forkjøla, er det normalt å måtte pusse nesa. Men nå har jeg blødd neseblod pga det i snart 10 minutter. Noe forslag til en måte å stoppe det uten masse søl? Endret 29. mai 2005 av Gohan Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) EDIT: -- fjernet da trådstarter har endret emnetittel. Geir Endret 29. mai 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Kjør en papirbit i nesa, da størker det, så kommer det en sånn blod-orm ut når du drar ut papiret. skal ha stoppet da.. Endret 29. mai 2005 av christer-R Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) OB? hø? Kjør en OB i det neseboret som du blør fra og la den sitte en stund... Du slutter garantert å blø... EDIT: putter du papir i nesa så risikerer du at det setter seg fast oppi der. Bruker du OB så VET du at du får det ut igjen. Forsvaret anbefaler faktisk OB til å "proppe" skuddskader. Det vedder jeg på at du ikke visste. Du får tilogmed kjøpt OB i camo-farga pakke... Endret 29. mai 2005 av L4r5 Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Legg hodet bakover og ha en kald klut over nesa. Tett igjen nederst i neseboret med litt dopapir (ubrukt ) som du putter oppi der. Lenke til kommentar
paroa Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 OB? hø? Kjør en OB i det neseboret som du blør fra og la den sitte en stund... Du slutter garantert å blø... Det er vel ikke alle gutter som har dette tilgjenglig? Også hørtes det ikke så behaglig ut... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 OB? hø? Det betyr i praksis å plugge igjen med bomull. Men det anbefales visstnok ikke som første løsning. Her er den "riktige" måten, ifølge http://www.lommelegen.no/art/art1014.asp: Førstehjelp. Sitt opp og hold hodet lett framoverbøyd. Vær rolig. Stress og bevegelser øker blodtrykket og får det til å blø mer. Puss nesen for blod og størknede blodklumper. Klem for nesen med tommel og pekefinger. Hold grepet i 15 minutter. Avkjøl ved å legge en pose med isbiter over neseryggen. Hvis blødningen fortsetter: Plassér en stor bomullsdott (helst dyppet i matolje for å hindre at den fester seg til slimhinnen i nesen) i det neseboret det blør fra. Vurder resultatet. Dersom blødningen har stoppet, og det dreier seg om en enkeltstående neseblødning hos en ung person, er videre undersøkelse ikke nødvendig. Eldre personer bør alltid undersøkes av lege. Lykke til! Geir Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Nå er ikke jeg ekspert på området, men bør en ikke ha rimelig store nesebor for å få plass til en OB? (Baserer meg kun på bilder fra reklamefilmer o.l.) Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Nå er ikke jeg ekspert på området, men bør en ikke ha rimelig store nesebor for å få plass til en OB? (Baserer meg kun på bilder fra reklamefilmer o.l.) OB kommer i flere størrelser Og nei, man legger ikke igjen bomull... Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Nå er ikke jeg ekspert på området, men bør en ikke ha rimelig store nesebor for å få plass til en OB? (Baserer meg kun på bilder fra reklamefilmer o.l.) OB kommer i flere størrelser Eminent. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242 Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) La ikke dette bli en tulle-topic, ettersom trådstarter kansje har store problemer. Om det ikke fungerer å putte en bit papir i nesen pga. for mye blod, må du knipe oppå nesen. føl deg ned fra toppen av nesen. Du kan kjenne et bein. Du skal knipe litt lengre ut på nesen. der du kjenner at beinet slutter. Enkelt å greit: vri nesen fra side til side.Der vriingen slutter, skal du knipe...For all del ikke knip helt nedert. Da vill alt blodet samles og ikke tette igjenn sprekken i blodåren, men finne andre utganger som f.eks: Munn eller Øye! det er ikke spessielt behagelig å miste synet pga blod (erfaring). Lykke til -Hilsen en erfaren Endret 29. mai 2005 av Slettet+1242 Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 blodet har gradvis slutta å komme nå. men det er lenge siden sisst jeg blødde neseblod anyway. men alvorlig var det nok ikke, bare plagsomt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242 Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 blodet har gradvis slutta å komme nå. men det er lenge siden sisst jeg blødde neseblod anyway.men alvorlig var det nok ikke, bare plagsomt. Bra Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 For all del ikke knip helt nedert. Da vill alt blodet samles og ikke tette igjenn sprekken i blodåren, men finne andre utganger som f.eks: Munn eller Øye! det er ikke spessielt behagelig å miste synet pga blod. Beklager men det der har jeg vankelig for å tro. At blodet vil piple ut av øynene hvis han klemmer igjen nederst på nesen? Du har ikke sett litt for mye på splatterfilmer i det siste vel? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Hadde et seriøst tilfelle av neseblod for ikke så lenge siden. Først bare la jeg hodet bakover, men etter å ha slukt blod i 10 min fant jeg ut at det var på tide å stoppe det. Gikk på badet og lot blodet flomme ned i vasken i 10 sek eller noe for å få ut mesteparten, og stappet deretter vått dopapir opp i nesen. Det hjalp, men ikke før en svær jævel av en snørr klump eller noe hadde kommet ut. Var oval og omtrent 5x3 cm stor, og 5mm tykk, med konsistens som rå fisk. Men når den var ute så ble det roligere oppi nasen. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Nå ble jeg seriøst litt uggen i magen Lenke til kommentar
Even. Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Hadde et seriøst tilfelle av neseblod for ikke så lenge siden. Først bare la jeg hodet bakover, men etter å ha slukt blod i 10 min fant jeg ut at det var på tide å stoppe det. Gikk på badet og lot blodet flomme ned i vasken i 10 sek eller noe for å få ut mesteparten, og stappet deretter vått dopapir opp i nesen. Det hjalp, men ikke før en svær jævel av en snørr klump eller noe hadde kommet ut. Var oval og omtrent 5x3 cm stor, og 5mm tykk, med konsistens som rå fisk. Men når den var ute så ble det roligere oppi nasen. Spennende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå