Breiker Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) heisann. ( hvis posten ligger feil eller bryter 3 ordsregelen så vennligst si i fra slik at jeg får endret eller får noen til å flytte den til riktig sted ) I fjor, november kjøpte jeg meg en SE k700i m. abb. En telefon jeg likte ganske godt grunnet utseende o.l. Var klar over tidligere feil med batteri og dårlige batterilevetid men jeg ble overtalt av kundebehandleren på Elkjøp at dette var fikset og at man kunne regne med en standbytid på rundt 300timer som oppgitt fra produsent. Vel allerede da jeg kom hjem og fikk ladet den merket jeg at noe var feil. Jeg stakk hjem ladet den og dagen etter måtte jeg lade den på nytt. Den hadde altså tømt seg for batteri. Ringte inn til Elkjøp. 815 nummer ( ) og snakket med en kundekonsulent der. Hun sa jeg bare trengte å gå tilbake i butikk å bytte telefonen. Da jeg ankom butikken ble jeg stående lenge å diskutere med kundebehandleren som sa at det ikke var mulig. Fikk tilslutt ny mobil og stakk hjem for å lade den. Denne holdt maks 2 dager. Gikk og pratet med dem igjen og de sa at jeg måtte vente litt med å sende den inn på service for bytte kunne jeg ikke. Gikk så 1 måned der jeg ladet den hver 3. natt. Sendte den inn på service grunnet batteri. Fikk den tilbake og like dårlig. 2. gang sendte jeg den inn grunnet dårlig batteri og dårlig joystick. 3. gang som er 2 uker etter at jeg fikk den tilbake og igjen dårlig batteri og elendig joystick. vel her er situasjonen. da jeg leverte den inn på elkjøp sier han som tok i mot telefonen at jeg kun har hatt den inne 1 gang tidligere. Jeg sier at jeg vil ha ny telefon og han sier ( på en veldig uhøflig måte ): "30 dagers returretten var for lenge siden". Det var like før jeg tente på alle pluggene. Begynte å forklare han kjøpsloven og om et visst punkt der det står "3 x service innen 6 måneder = ny telefon eller pengene tilbake". Eneste jeg fikk som svar da var at det var noe de ikke praktiserte. Han nektet å skrive på servicelappen om at jeg ville ha ny telefon. Så nå sitter jeg her da. Hvilke rettigheter har jeg når det gjelder servicen på denne telefonen? Produktet jeg har kjøpt stemmer jo ikke overens med produsentens oppgitte spesifikasjoner. ( vet at standbytiden varierer med hvor mye man bruker den osv ). Kan jeg bare gi den tilbake til personen på elkjøp og be om ny der og da? ps. jeg klarer forresten ikke å finne flere enn 2 servicelapper. har hatt konfirmasjon her så jeg finner første ikke igjen. Mvh Marius ( med vondt i fingra ) Endret 29. mai 2005 av Breiker Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Kjøpsloven er ikke noe en bedrift kan velge å praktisere. Den gjelder enten de liker det eller ei. Når du har hatt to like feil, har du ved tredje feil av samme slag rett til å heve kjøpet. 6 måneders regelen som du viser til eksisterer vel ikke. Det er innenfor reklamasjonstiden til telefonen, som er fem år. Uansett, en slik feil ordnes vel i mange tilfeller av en firmware oppdatering. Endret 29. mai 2005 av Orjanp Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Hva har du krav på hvis varen har en mangel? Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler). Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner, klær osv.). Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret. Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %. Dersom mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen. Dersom du har lidd et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet. Når må du klage - klagefrister Hvis du oppdager at noe er feil ved varen, må du melde fra til selger innen rimelig tid. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og selger være tjent med så rask reaksjon som mulig. I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, må du overholde de absolutte klagefrister. Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år, hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel kapitalvarer som møbler, biler, radio/tv-apparat og byggevarer. Vær også oppmerksom på at selger i garanti eller lignende kan ha gitt deg lengre klagefrister enn loven. Vi anbefaler at du skaffer deg skriftlig dokumentasjon for når du reklamerte og hva det gjaldt, slik at man avskjærer tvil om klagen var fremført i tide. Loven er vel ganske klar på dette med tidsfrist? Hentet frå Forbrukerkjøpsloven Endret 29. mai 2005 av zeph Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 takk for den. trodde det var 3 men da var det 2. skal printe ut den før jeg henter telefonen Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 loven er ganske klar. av §1 så kan ikke butikkene velge å gjøre vilkårene loven stiller dårligere for deg som kunde. 6 mnders regelen er for mangler som kommer til syne innen da. I henhold til denne skal det da legges til grunne at mangelen var i apparatet på det tidspunktet den ble solgt deg. Altså er det allerde klart at du ikke kan lastes for manglene (så fremt fukt osv da) når det gjelder avhjelp så foregår det ofte slik 2 ganger avhjelp for samme mangel - 3. gang så kan de sjekke om det er tilfellet (som regel går dette bra) - heving OBS! her kan mange butikker finne på interessante ting. min butikk hevdet at softwarefeil ikke er mangel og en del annet. Rart nok mener tre forskjellige forhandlerkjeder,siemens og forbrukerrådet det motsatte. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Selvfølgelig er softwareproblemer en mangel. Lever inn telefonen samt de to tidligere serviceutskriftene til selger, sammen med en skriftlig reklamasjon. I dette brevet krever du heving av kjøpet. Nekter de, går du til forbrukerrådet og får deres hjelp. (forøvrig: har du et eldre SIMkort (3år eller eldre) kand et være dette som forårsaker batteriproblemene dine. Evt kan det være at du har på max lysstyrke, skjermsparer, bluetooth osv. K700 har nemlig meget god batteritid) Lenke til kommentar
iStephano Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 ok, trenger hjelp her av dere. En kamerat av meg sliter med sin 750i. Han kjøpte en defekt K750i på siba den 23.mai, dro tilbake et par dager etterpå og fikk en ny K750i. Men da han kom hjem viste det seg at denne og var defekt. Ringte til siba og spurte om det gikk greit om han dro til teleservice i stedet for butikken og fikk den fiksa for det var lettere for han det gikkk bra fikk han beskjed om. Nå i går fikk han den tilbake men det er forsatt feil på den. Den er ikke i orden noe han fikk beskjed over... Hva gjør han da? Har han forsatt rett på ny tlf siden de 2 første var defekte eller må han inn på ny reperasjon noen som han ikke vil siden den nettopp var der. Tlf er rett og slett defekt! Takker for all hjelp Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 ok, trenger hjelp her av dere. En kamerat av meg sliter med sin 750i. Han kjøpte en defekt K750i på siba den 23.mai, dro tilbake et par dager etterpå og fikk en ny K750i. Men da han kom hjem viste det seg at denne og var defekt. Ringte til siba og spurte om det gikk greit om han dro til teleservice i stedet for butikken og fikk den fiksa for det var lettere for han det gikkk bra fikk han beskjed om. Nå i går fikk han den tilbake men det er forsatt feil på den. Den er ikke i orden noe han fikk beskjed over... Hva gjør han da? Har han forsatt rett på ny tlf siden de 2 første var defekte eller må han inn på ny reperasjon noen som han ikke vil siden den nettopp var der. Tlf er rett og slett defekt! Takker for all hjelp Selger har krav på å rette mangelen på produktet. Det må altså inn på verksted uansett om selger ønsker dette. Er det tredje gang med samme feil kan han heve kjøpet (regner med han ikke ønsker dette, da K750 er digg!) Er telefonen yngre enn 7 dager er det et DOA-produkt og det bør derfor ikke være vanskelig å få ny umiddelbart. Vet du forresten hva feilene har vært? Lenke til kommentar
iStephano Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 feilen var defekt ramme rundt telefon pluss softwareproblemer og andre saker. Som liksom ble fikset den siste gangen. Etter en tur på verkstedet så har det gått over en uke så doa tiden er ikke der. han på teleservice sa at den var feilprodusert, komponentene inni var bydg feil så den fungerte litt dårlig. han begynner og gå veldig lei dette så har han ikke rett på ny gjennom forbruksloven?? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 feilen var defekt ramme rundt telefon pluss softwareproblemer og andre saker. Som liksom ble fikset den siste gangen. Etter en tur på verkstedet så har det gått over en uke så doa tiden er ikke der. han på teleservice sa at den var feilprodusert, komponentene inni var bydg feil så den fungerte litt dårlig. han begynner og gå veldig lei dette så har han ikke rett på ny gjennom forbruksloven?? Om det er samme symptomer 3x så kan han heve kjøpet og kjøpe en ny jo. Men softwareproblemer kan være så mangt. Regner med at samtlige ikke har defekt ramme? Lenke til kommentar
iStephano Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 den nye hadde defekt ramme, den andre software.... hmm slit dette Føler med han alle veit hvor digg det er og ha k750i hehe som du sa Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 den nye hadde defekt ramme, den andre software.... hmm slit dette Føler med han alle veit hvor digg det er og ha k750i hehe som du sa Da må den nok inn igjen dessverre. Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om gjentakelse av forskjellige feil. Samme feil må altså oppstå for tredje gang uten at selger har klart å rette denne mangelen før du kan kreve ny telefon. Softwareproblemer kan man jo fikse selv på 5 minutter ved å oppdatere fra sonyericsson.com (står guide under programmer, spill og os - kategorien) Lenke til kommentar
iStephano Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 ok, jeg skjønner. Nå sa han til meg at han har opplevd den samme feilen 2 ganger, problemer med softwaren. Men det er den nye tlf han fikk (doa fristen) som hadde de samme problemene men med defekt ramme..? Det vil si ny feil + gammel. Da må vel butikken gi han ny? vel vel, håper det fikser seg for han. Vi får se... Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 ok, jeg skjønner. Nå sa han til meg at han har opplevd den samme feilen 2 ganger, problemer med softwaren. Men det er den nye tlf han fikk (doa fristen) som hadde de samme problemene men med defekt ramme..? Det vil si ny feil + gammel. Da må vel butikken gi han ny? vel vel, håper det fikser seg for han. Vi får se... Spørs hva feilen er, altså symptomene. Om den slo seg av første gangen og har dårlig batteri andre gangen er begge deler sw-feil, men altså ikke samme feilen. Lenke til kommentar
iStephano Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 ok, ja forstår. Vi får se, han stikker nå i butikken og skal forhøre seg. Takker for all hjelp på vegne av min venn Thomas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå