Gå til innhold

Dell Inspiron 6000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har endelig bestemt meg for følgende oppsett, noen som har kommentar til pris/ytelse?

6000 DISCRETE GRAPHICS: Pentium M 750 (1.86GHz 2MB L2 cache 533MHz FSB) & ATI MOBILITY RADEON X300 graphics choice

15.4 inch WSXGA+ LCD Panel

768MB 400MHz DDR2 SDRAM Memory 1x512MB + 1x256MB)

60GB (5,400rpm) IDE Hard Drive

Fixed Internal 8X DVD+/-RW Drive with Software

DVD Cyberlink Decoder Software

Record Now and My DVD Software

D- Series 65W AC Adapter

Primary 80 Watt/Hour, 9 CELL Battery (Optional Upsell)

Large Deluxe Nylon Carry Case

128MB DDR ATI MOBILITY RADEON X300

EURO - Intel ProWireless 2200 802.11b/g Mini PCI Wireless LAN Card

Kr. 10500

Endret av nassenøff
Lenke til kommentar
hvis jeg sender den inn på garantien. Hvor lang tid vil dette ta? vil alt på pc'en bli slettet?

5043601[/snapback]

Stikkord: Backup. Harddisken kan streike hvilken dag som helst, PC'en kan bli stjålet, drukne i cola, eller falle ned en trapp. Man vet aldri. Derfor har man alltid backup hvis man har filer man ikke må miste. Hvis du ikke har noen backup-ordning: kjøp f.eks en ekstern harddisk, og selvfølgelig ikke slett de orginale filene. Alt må ligge to plasser samtidig for å bli kalt backup. Mister man den eksterne disken i bakken eller er uheldig på andre måter så må man huske å ha filene en annen plass: På PC'en. Hvis man slettet orginalen fra PC'en så er man like kort. (DVD-R som backup vil være et tidkrevende prosjekt, og ikke minst kostbart hver gang du må oppdatere noe, og uoversiktlig når du leter etter noe så dette finner de fleste ganske upraktisk etter kort tid)

Når du sender inn PC'en på garantien (eller reklamasjonen alt etter hva som passer best) så skal det som regel ikke ta mer enn et par uker før den er reparert og tilbake hos deg. Innholdet på PC'en kan bli slettet. (Dette står ofte i garantiavtalen) Men dette er som nevnt ikke noe å bekymre seg for om man har backup.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

OK, har konfigurert ein sak som ser svært lovande ut. Har gått ut ifrå dyraste pakken.

Intel® Pentium® M prosessor 740 (1.73GHz, 2MB L2 cache,533MHzFSB)

512MB 400MHz DDR2 RAM (2x256)

64MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300

60GB (5400rpm) IDE harddisk

9-celle 80 WHr batteri

15,4" widescreen skjerm UltraSharpTM WUXGA (1920 x 1200) LCD Panel

Pris: 8933,- inkl. frakt.

Det eg liker er feit oppløysing på skjermen. Det som gjer at eg er avventande er...

* Usikker mtp vekt/størrelse. Kan nokon fortelle meg kva total vekt på denne saken blir, 3,1 kg med 9-celle batteri?

* Usikker mtp støy (tør difor ikkje velge celeron av den grunn, sjølv om eg har låge krav til cpu-kraft)

Kommentar?

Ein anna ting, i junaiten blir du nesten ansett som dum om du kjøper Dell utan diverse kupongar og rabattar. Er det mogleg å få tak i slikt her heime? Eg har prøvd nokre amerikanske kodar, utan hell.

Lenke til kommentar
OK, har konfigurert ein sak som ser svært lovande ut. Har gått ut ifrå dyraste pakken.

9-celle 80 WHr batteri

Det eg liker er feit oppløysing på skjermen. Det som gjer at eg er avventande er...

* Usikker mtp vekt/størrelse. Kan nokon fortelle meg kva total vekt på denne saken blir, 3,1 kg med 9-celle batteri?

* Usikker mtp støy (tør difor ikkje velge celeron av den grunn, sjølv om eg har låge krav til cpu-kraft)

Kommentar?

Ein anna ting, i junaiten blir du nesten ansett som dum om du kjøper Dell utan diverse kupongar og rabattar. Er det mogleg å få tak i slikt her heime? Eg har prøvd nokre amerikanske kodar, utan hell.

5051353[/snapback]

Tidligere i forumet er det bemerket at så høy oppløsning ikke er så god i fht. spill, samt at det fører til meget liten skrift på skjerm. Jeg er ikke så teknisk av meg men hvis du blar litt bakover i forumet så ser du hva argumentasjonen går på.

Lenke til kommentar
[Tidligere i forumet er det bemerket at så høy oppløsning ikke er så god i fht. spill, samt at det fører til meget liten skrift på skjerm.  Jeg er ikke så teknisk av meg men hvis du blar litt bakover i forumet så ser du hva argumentasjonen går på.

5051835[/snapback]

Har få planar om å spele på den, og i så tilfelle innbiller eg meg at ein skjerm på 1920x1200 klarer å interpolere betre enn ein wsxga-skjerm om eg ikkje bruker native oppløysing (f.eks. 800*600, på tunge spel). Har nokon erfaring med dette?

Eg har også nokså godt syn, og innbiller meg at eg aldri kan få høg nok oppløysing. Eg liker å ha mykje framme samtidig. Mulig eg tar feil, har faktisk aldri prøvd ein wuxga-skjerm...

Alternativet mitt for tida er faktisk typisk https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=457151 - ein pc på 1,8-2 kg og wxga 13,3" skjerm, (helst med Pentium M for stillhetens skyld). Må ofre skjermkortet samt oppløysinga, vi får sjå kva det blir til....

Lenke til kommentar

Ja I6000 er en knall bærbar, men joda...den er faktisk overaskende tung å drasse rundt på. Så tung at jeg er glad jeg har et 6-cellers batteri.

Men så går ikke jeg rundt med den så mye heller, men hadde jeg reist mye, uten å ha behov for å spille spill når jeg er på tur, så hadde jeg ikke valgt en I6000.

Lenke til kommentar

9-celle 80 WHr batteri

5051353[/snapback]

Note to self :-)

Eg har akkurat kjøpt omtalte Pentium-M frå Elkjøp sin nettbutikk, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=457151

(+), (=) og (-) indikerer fordel/nøytral/ulempe

(=) Intel® Pentium® M prosessor 740

(=) Chipset Intel® 915GM

(+) DDR 1024 (512*2)

(-) GMA900 skjermkort

(+/-) 80GB (4200rpm)

(??) Sony SQU-409 4400mAh battery

(-) 13,3" WXGA

(++) 1.8-2 kg

Pris: 9105,- inkl. frakt

Lenke til kommentar

Kan noen linke til den nyeste Ati driver downloaden som funker til min I6000 med X300 kort?

Lastet ned "Catalyst 5.10 Windows XP (5-10_xp-2k_dd_cp_wdm_27256)", men den fungerte ikke. Fikk denne meldingen:

utennavn2xe.jpg

Prøvde også å gå inn på fanen "Notebooks with ATI Graphics" inne hos Ati.com og fant "Catalyst Mobility 5.10 for Windows XP", men da jeg prøvde å innstallere den fikk jeg denne meldingen:

driver2py.jpg

Endret av superreven
Lenke til kommentar
ikke på i6000 nei. er derfor jeg vill bytte og, var ikke så lei av pc spill alikevel :\

Jeg skjønner deg veldig godt her. Det går fint ann å bruke I6000 som reisespillepc, men er glad jeg har stasjonær også.

Men for å kunne bli tilfreds med spill på bærbare sp tror jeg man må satste på noen virkelige powerkuler...som den ferrarisaken og lignende. Husk også at bærbare lcd-skjermer ikke akkurat er high-end i forhold til vanlige stasjonære LCD skjermer.

Lenke til kommentar

jupp, men av det jeg har spilt til nå er jeg faktisk helt tilfreds med skjermen.. det er heller grafikk kortet som er litt vel svakt... nåja. klarer meg nok fint en stund til, får meg kanskje stasjonær pc til neste år....

forresten, jeg kan få nye Dell XPS laptopen for 14 lapper, er det en bra pris egentlig? det er med 1GB ram, 6800 Ultra go mener jeg det var, og 2.13 Ghz.. ikke at jeg har tenkt å kjøpe den da... :p

gleder meg til jeg blir eldre og har fast inntekt osv, da skal jeg heller ha en bra stasjonær, og heller en 12 eller 14" ultraportabel for å bruke når jeg er ikke er hjemme.

Endret av 2mass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...