sumptrollet Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Det kan jo være en nordmann..det er jo tross alt ikke du som bestemmer hvem som kan kalle seg nordmann eller ikke? Nei, jeg har ingen mulighet til å fastsette deskriptive nominaldefinisjoner i samfunnet men det har forsåvidt ikke du heller. Men hva var poenget ditt egentlig? Jeg mener at en nordmann er noe man er når man identifiserer seg som en del av det norske samfunnet, men det trenger ikke nødvendigvis innebære at man har et norsk pass. Gitt at jeg ble unnfanget under en sydentur og hadde gresk pass tiltross for at jeg hverken snakker språket, hadde besøkt Hellas noensinne, eller på noen måte følte at jeg var en del av det greske samfunnet. Hadde jeg da vært greker? Lenke til kommentar
fal Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Det kan jo være en nordmann..det er jo tross alt ikke du som bestemmer hvem som kan kalle seg nordmann eller ikke? Nei, jeg har ingen mulighet til å fastsette deskriptive nominaldefinisjoner i samfunnet men det har forsåvidt ikke du heller. Men hva var poenget ditt egentlig? Jeg mener at en nordmann er noe man er når man identifiserer seg som en del av det norske samfunnet, men det trenger ikke nødvendigvis innebære at man har et norsk pass. Gitt at jeg ble unnfanget under en sydentur og hadde gresk pass tiltross for at jeg hverken snakker språket, hadde besøkt Hellas noensinne, eller på noen måte følte at jeg var en del av det greske samfunnet. Hadde jeg da vært greker? Nei, jeg har ikke sagt at det er jeg som bestemmer det heller jeg. Det er selve personen som kan bestemme om han er nordmann eller ikke, utenom på passet. Du burde jo vite at de som ikke kan snakke rimelig bra norsk, har vansker med å integrere seg i det norske samfunnet ettersom ingen er villig til å snakke verken engelsk eller prate norsk sakte når de snakker med vedkommende. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Nasjonaliteten er vel nettopp definert av statsborgerskap, er det ikke? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Spørs hvordan du ser på det. Nasjoner er folkegrupper. Stater er det avgrensa området. Nasjonalitet vil da si om du er same, jøde, nordmann, svenske etc. Ifølge vanlig samfunnskunnskap. Men jeg vil likevel si at det er vanskelig å skille mellom nasjonalitet i dag, pga. migrasjon og "blandingsbarn" er det få "rene" igjen. Dessuten kommer jo også nordmenn fra en plass opprinnelig, og det er ikke oppi kalde nord... Men det er kanskje litt utenfor akkurat denne diskusjonen (digresjon) Lenke til kommentar
howzer Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Jeg ser ikke helt hvordan dagens situasjon gjør det mer komplisert. Det er derimot veldig enkelt: Er du norsk statsborger, så er du norsk. Enklere og klarere kan det vel ikke sies? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Jeg ser ikke helt hvordan dagens situasjon gjør det mer komplisert. Det er derimot veldig enkelt: Er du norsk statsborger, så er du norsk. Enklere og klarere kan det vel ikke sies? Det er mange måter å være norsk på. Som sagt, det avhenger av situasjon og sammenheng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå