Geir M Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Poenget med denne posten er å rette opp i en del misforståelser når det gjelder innvandrere. 1. Det første man må vite er hvem som er innvandrere: Det er faktisk ikke bare pakistanere eller folk med en annen etnisitet, eller religion som er innvandrere. Alle personer som bor i Norge med 2 utenlandsfødte foreldre er innvandrere. Svensker som jobber på utesteder i Norge, er altså innvandrere. 2. Generaliseringer. Det å omtale innvandrerne som en gruppe blir ganske rart. Mange her på forumet og ellers i samfunnet snakker ofte generellt om innvandrere som om alle var like. En innvandrer kan være alt fra en svensk arbeidsinnvandrer, til en irakisk kvoteflyktning. Derfor blir det litt dumt å si at det ene og det andre er galt med innvandrerne når de er så forskjellige. Forskjellen på de enkelte individene innenfor de enkelte landene er også selvsagt stor. 3. Det finnes flere forskjellige typer innvandrere. Arbeidsinnvandrere kommer stort sett fra vestlige land, eller land som er spesielt gode på enkelte felt som f.eks. India som har mange folk som er svært kompetente på pc. Det er en jevn strøm av arbeidsinnvandrere. Flyktninger er mennesker som etter FNs definisjon er personlig forfulgt på grunn av etnisitet, religion eller politisk overbevisning som har krysset en landegrense og som ikke kan få støtte i sitt eget land. Kvoteflyktninger er flyktninger som kommer til Norge via FN. Norge skal ta imot 1000 kvoteflyktninger hvert år. Men oftest tar vi inn rundt 750, husker ikke helt hvorfor. Asylsøkere er folk som kommer til Norge på egenhånd. Etter at "Festning Europa" har fått en veldig streng grensekontroll i det siste, har det blitt vanlig for folk å bli smuglet til f.eks. Norge. Når de er kommet hit søker de om oppholdstillatelse. Først blir de tatt inn på et transittmottak. Der er de i noen timer (synes jeg å huske) for å sjekke etter sykdommer også videre. Hvis de har søkt om asyl i et annet land blir de kastet ut av landet og fraktet til det landet de først kom og søkte asyl. Hvis de kommer gjennom, så går de videre til et asylmottak. Der blir de i ca. 2 år, mens søknaden behandles. Asylmottakene er veldig spartanske. I Norge er det faktisk ille å være asylsøker. En av "taktikkene" til regjeringen for å slippe så mange asylsøkere er å gjøre det "værst mulig" i asylmotakkene. Dette har ført til at norge har fått et dårlig rykte og færre søker asyl. Etter å ha ventet i 2 år så får de enten avslag, flyktningestatus, eller opphold på humanitært grunnlag. Forskjellen på flyktningestatus og humanitært grunnlag er at det følger noen flere rettigheter med en flyktningestatus enn humanitært grunnlag, husker ikke konkret hva. Mulig at det er noen feil på enkelte detaljer. Hadde om dette i høst, så mulig at jeg husker litt feil. Finnes masse mer som jeg sikkert har glemt. Bare skriv hva som mangler så legger jeg det til Endret 28. mai 2005 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 2.Generaliseringer. Det å omtale innvandrerne som en gruppe blir ganske rart. Mange her på forumet og ellers i samfunnet snakker ofte generellt om innvandrere som om alle var like. En populær missforståelse født av trangen til å være politisk korrekt. (Eller kanskje mer som vikarierende argument ovenfor innvandringsmotstanderne.) Når man generaliserer så er man intereserte i generelle trekk hos gruppen. Og det er med full viten om at gruppen består av mange forskjellige indivder, hvor enkelte individer kanskje ikke har noen av egenskapene man snakker om. Men generalisering er både nødvendig og ønskelig. Det er nødvendig for å finne generelle løsninger på problem. Man kan ikke forholde seg til hvert enkelt individ hele tiden. Man mister oversikten og muligheten for å benytte de generelle løsningene, og det er alt for resurskrevende. Det er også uønskelig for alle de som ikke er en del av problemet å få det direkte oppmerksomheten rettet mot en selv. Generalisering og generelle tiltak behandler alle anonymt. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 2.Generaliseringer. Det å omtale innvandrerne som en gruppe blir ganske rart. Ja, jeg skal innrømme at jeg til tider glemmer å skille mellom arbeidsinnvandrere, flyktninger, etnisk bakgrunn osv. når jeg snakker spesifikt om én gruppe av innvandrerne. Allikevel hender det faktisk at man vil si noe om gruppen innvandrere som en helhet, og da er det meget tungvindt å komme med en kjempelang liste over hvem du snakker om i stedet for å generalisere. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Joachims mamma er født i Norge av to vestlige innvandrere. Hun er, om vi skal følge dine definisjoner; innvandrer. OK. Pappaen til Joachim er norsk. Hva er Joachim da? Norsk? Tysk? Andregenrasjons innvandrer? Tredje genrasjon? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 SSB definerer innvandrere som førstegenerasjonsinnvandrere, og de som er født av to førstegenerasjonsinvandrere. Ved tredje generasjon er man altså uansett nordmann. Det første man må vite er hvem som er innvandrere: Norge har vel hatt innvandringsstopp i mange år. Flesteparten av de vi kaller innvandrere er flyktninger og asylsøkere. Det å omtale innvandrerne som en gruppe blir ganske rart. Enig i det. Men jeg synes dog muslimer er en ganske homogen gruppe. Med unntakk av et par minimale sekter, er islam en sosiopolitisk religion som aldri har vist tegn til reformasjon. Samtidig sverger nær sagt alle muslimer seg til at 'en muslim er en muslim', og jeg synes ikke det er generalisering å ta dem på ordet. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg lurer fortsatt på hva dere definerer meg som. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 stokk konservativ flyktning Neida, men jeg vil si at man er norsk så lenge man har bodd i norge mange år, og kan ihvertfall en del norsk. Jeg vet selv hvordan det er, har bodd i Spania i to år, føler meg helt norsk, som en besøkende. Eller som en innvandrer. Veldig bra at man går igjennom dette begrepet. Begrepet innvandrer har fått en slags negativ klang i Norge. De aller fleste tenker på pakistanere som snakker dårlig norsk når man sier innvandrer. Det er riktignok mange pakistanske innvandrere, men enda flere svenske. Det har nok en god del å gjøre med både fremmedfrykt (skepsis til andre kulturer, det som er annerledes enn vi er vant med) og det bildet som skapes i media. Eller? Lenke til kommentar
fal Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 stokk konservativ flyktning Neida, men jeg vil si at man er norsk så lenge man har bodd i norge mange år, og kan ihvertfall en del norsk. Jeg vet selv hvordan det er, har bodd i Spania i to år, føler meg helt norsk, som en besøkende. Eller som en innvandrer. Veldig bra at man går igjennom dette begrepet. Begrepet innvandrer har fått en slags negativ klang i Norge. De aller fleste tenker på pakistanere som snakker dårlig norsk når man sier innvandrer. Det er riktignok mange pakistanske innvandrere, men enda flere svenske. Det har nok en god del å gjøre med både fremmedfrykt (skepsis til andre kulturer, det som er annerledes enn vi er vant med) og det bildet som skapes i media. Eller? det er faktisk flere pakistanere i norge enn svenske. Pakistanere kommer på 1 plass. Sverige nr2 og danmark på nr 3 Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg lurer fortsatt på hva dere definerer meg som. Soss! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg lurer fortsatt på hva dere definerer meg som. Soss! Da så. Norsk, tysk eller amerikansk soss? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg lurer fortsatt på hva dere definerer meg som. Soss! Da så. Norsk, tysk eller amerikansk soss? Gatemix. Hva vi definerer deg som, kommer vel egentlig litt an på personlige preferanser og hvor godt integrert du er osv. osv. Hva SSB vil definere deg som er jeg litt usikker på, men det kan sikkert noen her svare på. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Jeg lurer fortsatt på hva dere definerer meg som. Hm, den ble litt tricky. Du er enten halvt andregenerasjons innvandrer, eller norsk tror jeg. Er ikke sikker på om det er noe som heter halvt andregenerasjons innvandrer. Endret 29. mai 2005 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) SSB definerer innvandrere som førstegenerasjonsinnvandrere, og de som er født av to førstegenerasjonsinvandrere. Ved tredje generasjon er man altså uansett nordmann. Det første man må vite er hvem som er innvandrere: Norge har vel hatt innvandringsstopp i mange år. Flesteparten av de vi kaller innvandrere er flyktninger og asylsøkere. Det å omtale innvandrerne som en gruppe blir ganske rart. Enig i det. Men jeg synes dog muslimer er en ganske homogen gruppe. Med unntakk av et par minimale sekter, er islam en sosiopolitisk religion som aldri har vist tegn til reformasjon. Samtidig sverger nær sagt alle muslimer seg til at 'en muslim er en muslim', og jeg synes ikke det er generalisering å ta dem på ordet. Det kommer fortsatt en jevn strøm av arbeidsinnvandrere. Muslimer er langt fra en homogen gruppe. Endret 29. mai 2005 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 2.Generaliseringer. Det å omtale innvandrerne som en gruppe blir ganske rart. Mange her på forumet og ellers i samfunnet snakker ofte generellt om innvandrere som om alle var like. En populær missforståelse født av trangen til å være politisk korrekt. (Eller kanskje mer som vikarierende argument ovenfor innvandringsmotstanderne.) Når man generaliserer så er man intereserte i generelle trekk hos gruppen. Og det er med full viten om at gruppen består av mange forskjellige indivder, hvor enkelte individer kanskje ikke har noen av egenskapene man snakker om. Men generalisering er både nødvendig og ønskelig. Det er nødvendig for å finne generelle løsninger på problem. Man kan ikke forholde seg til hvert enkelt individ hele tiden. Man mister oversikten og muligheten for å benytte de generelle løsningene, og det er alt for resurskrevende. Det er også uønskelig for alle de som ikke er en del av problemet å få det direkte oppmerksomheten rettet mot en selv. Generalisering og generelle tiltak behandler alle anonymt. Helt riktig. I noen tilfeller er det riktig å generalisere, men i andre tilfeller blir det helt feil. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 stokk konservativ flyktning Neida, men jeg vil si at man er norsk så lenge man har bodd i norge mange år, og kan ihvertfall en del norsk. Jeg vet selv hvordan det er, har bodd i Spania i to år, føler meg helt norsk, som en besøkende. Eller som en innvandrer. Veldig bra at man går igjennom dette begrepet. Begrepet innvandrer har fått en slags negativ klang i Norge. De aller fleste tenker på pakistanere som snakker dårlig norsk når man sier innvandrer. Det er riktignok mange pakistanske innvandrere, men enda flere svenske. Det har nok en god del å gjøre med både fremmedfrykt (skepsis til andre kulturer, det som er annerledes enn vi er vant med) og det bildet som skapes i media. Eller? Bildet skapes så absolutt i media. Men det finnes selvsagt andre faktorer også, uttalelser fra politikere som Carl I. Hagen kan få stor påvirkningskraft på folket. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg lurer fortsatt på hva dere definerer meg som. Soss! Da så. Norsk, tysk eller amerikansk soss? Det har som regel lite hensikt å klassifisere folk på den måten. Og hvis det er, så er det som regel situasjonsavhengig. I de fleste tilfelle vil nok folk anse deg som norsk, selv om du også er delvis amerikansk og delvis tysk. På samme måte vil jeg anse de fleste som er godt integrert i Norge, snakker godt norsk og har stort sett norsk kultur, som nordmenn. Uansett hvilken bakgrunn de har. Men samtidig, avhengig av situasjonen, vil jeg kanskje også se dem som svart/neger, kineser, araber eller fregnet, brillebruker eller noe helt annet. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 "Innvandrer" kan ha en viss betydning rent statistisk, men i dagligtale farer det fort på ville veier når man bruker det ukritisk om alle som ikke passer inn i A4-stereotypen om hvordan en Nordmann er. En person født av foreldre med utenlandsk opprinnelse kan på ingen måter kalles innvandrer. De identifiserer seg ikke med foreldrenes hjemland, men med Norge. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 En person født av foreldre med utenlandsk opprinnelse kan på ingen måter kalles innvandrer. De identifiserer seg ikke med foreldrenes hjemland, men med Norge. Dagens generalisering. Det er dessverre ikke vanskelig å finne eksempler på annengenerasjonsinnvandrere i tenårene som snakker gebrokkent norsk og som ikke omgås nordmenn utover et minimum gjennom obligatorisk skolegang osv. Alt av ferier tilbringes i hjemlandet til foreldrene, og man har gjerne tilbrakt et par skoleår der også - for å sørge for at man ikke blir for vestlig. Vedkommende har norsk pass, men det er lite utover det og den funksjonerende analfabetismen innen skriftlig og muntlig norsk som knytter vedkommende til Norge. Er dette en nordmann? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg er født og oppvokst i Norge. Selv om min mor formelt sett er å regne for innvandrer, dog er hun også født i Norge, snakker jeg ikke tysk, som i utgangspunktet burde/kunne vært mitt morsmål. Jeg snakker norsk. Jeg har vært i Tyskland totalt to uker uten den nærmeste familien i mitt liv. Jeg har overlevd, men det er den eneste tilknyttningen til Tyskland jeg har i forhold til andre. Eller, vi har også en annen kulturforskjell. Vi får først påskeegg første påskedag. Ellers er jeg norsk, og har norsk flagg på skrivebordet mitt! Lenke til kommentar
fal Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 En person født av foreldre med utenlandsk opprinnelse kan på ingen måter kalles innvandrer. De identifiserer seg ikke med foreldrenes hjemland, men med Norge. Dagens generalisering. Det er dessverre ikke vanskelig å finne eksempler på annengenerasjonsinnvandrere i tenårene som snakker gebrokkent norsk og som ikke omgås nordmenn utover et minimum gjennom obligatorisk skolegang osv. Alt av ferier tilbringes i hjemlandet til foreldrene, og man har gjerne tilbrakt et par skoleår der også - for å sørge for at man ikke blir for vestlig. Vedkommende har norsk pass, men det er lite utover det og den funksjonerende analfabetismen innen skriftlig og muntlig norsk som knytter vedkommende til Norge. Er dette en nordmann? Det kan jo være en nordmann..det er jo tross alt ikke du som bestemmer hvem som kan kalle seg nordmann eller ikke? Eller tok jeg helt feil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå