Gå til innhold

Lage en AC cuplex XT klone?

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at microplex har fått inn AC cuplex XT. Denne blokka ser svært god ut, eller litt googling fant jeg ut at denne blokka hadde en deltaT på 6,1'C med en AMD Atlon 2500+ @ 3200. Dette ser lovende ut. På denne testen ser vi hvilket desing denne blokka har. den har en pinneløsnig slik som AC cuplex pro, men denne har en fin måte og spre vannet over pinnene på :)

Siden jeg har planer om og kjøre Peltier på 360Watt pluss CPU må jeg ha en Hi Prefomanse blokk. En "klone" med flere pinner på et større areal og flere inngang's og utgang's nipler tror jeg vil greie og kjøle ned så mye varme :)

Noen som tror det er muligt og lage en V2 av denne blokka til peltier? Ingen blokker på markede i dag som greier og oppfølge mine krav :(

Beklager for eventuelle skrivefeil :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, den er til forveksling lik Alphacool´s NexXxos XP: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302276&cks=PRL

Jeg kan bekrefte at løsningen / designet fungerer svært bra i vanlige sammenheng, ettersom jeg over tid har testet en slik blokk.

Det som imidlertid kan være en liten hake, er at det aktive "kjøleområdet" er relativt begrenset, holdt opp imot det arealet et peltier-element representerer.

Jeg ville nok også vurdert en mer "spredt" løsning på kjøleområdet, altså utvidet pinnearealet og dyseløsninga, mtp å kjøle et peltier-element.

Det bør i så måte la seg gjøre å lage en "utvidet" utgave av denne, etter samme prinsipp som den TDX-klona jeg i sin tid presenterte.

Lenke til kommentar
Jeg ville nok også vurdert en mer "spredt" løsning på kjøleområdet, altså utvidet pinnearealet og dyseløsninga, mtp å kjøle et peltier-element.

Det bør i så måte la seg gjøre å lage en "utvidet" utgave av denne, etter samme prinsipp som den TDX-klona jeg i sin tid presenterte.

Siden jeg har planer om og kjøre Peltier på 360Watt pluss CPU må jeg ha en Hi Prefomanse blokk. En "klone" med flere pinner på et større areal og flere inngang's og utgang's nipler tror jeg vil greie og kjøle ned så mye varme

Jeg skulle lage en "utvidet versjon :)"

Endret av MagE
Lenke til kommentar
Ja, det var jo også det jeg sa? ;)

Men det behøver ikke nødvendigvis innbefatte "en drøss" med nipler.....

*Skylde på at jeg har vont i hodet :p*

2-3 nippler tror jeg er nødvendigt. Vi ganger arealet mangen ganger, derfor bør også antal nipler økes litt :)

Lenke til kommentar
LOL!

--

Ikke nødvendigvis. Men la gå da, jeg kan strekke meg til én inn og to ut.....

Når jeg tenker på det vi jo ikke pumpa gi mer vann med flere slanger :!:

men vannet kommer jo "letter til" om du sjønner ;)

Loppekassa neste :)

Lenke til kommentar

Etter litt googling og lesing på engelske forum fant jeg denne testen. Siden jeg ikke kan tysk tittet jeg bare litt på bildene.

cuplexxt_boden3.jpg

Dette nærbildet av kobberbunnen med pinnene fasinerte meg. Hvorfor er det slike "gaffler" fra siden av blokka og mot pinnene? Hva skal man med turbulens ved utgangs-kanalene? Og hvorfor er ikke inngangsnipplen i senteret?

EDIT: fant enda en test. Dette er en Alphacool NexXxos XP blokk, men bygger på samme konseptet.

Endret av MagE
Lenke til kommentar

Grunnen til at det ser slik ut, er at de har brukt en skivefres for å tilvirke sporene.

Du kan ane noe av de samme gaflene i de fire kammerne også.

Årsaken til at inngangsnippelen ikke er plassert i senter, har sammenheng med dyseplata som ligger over pinnene.

Vannet tilføres og fordeles på oversiden av denne, og vannet "spyles" deretter ned i pinnene.

Ellers er det jo et nydelig stykke arbeid...

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...