Gå til innhold

Sette sammen alu plater

Anbefalte innlegg

Hei!

Montasjelim blir i ett med materialet og ikke fleksibelt.

Hvis noen bor i Trondheim av de som lurer så kan ta seg en tur til Statens vegvesens hovedkontor å prøve stivheten i disken og skiltene der :eek:)

Vanntank og aralditt? kun snakk om tid før det blir vått på golvet. Det er ikke mange som vet det, men faktisk så er ikke aralditt vannfast.. Det vil si at over en tid så vil vann bryte ned limet.

På de lim typene som er vannekte står det beskrevet på pakkene. Står det ikke er det ikke det..

For all del ikke bruk noe silikon greier eller fugemasse... Da blir det ikke stivt

Mvh Realace

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok...

har tenkt meg hvordan jeg gjør det, boksen (som skal brukes til elektronikk only) skal bestå av sider og bunn i 0.5mm alu og muligens topplokk i børstet 1mm stål...trenger litt stivere saker siden det skal sitte diverse vippebrytere og slikt....

tenker vi prøver å få tak i litt montasjelim hos byggmakker til mandag :grin:

Lenke til kommentar

Hvorfor bruke 2 timer på å lage en boks som koster 150 kroner.. :p

realace: Hvilket "montasjelim" snakker du om ?

Jeg har laget flere modellbåter av aluplater og de limene jeg har vært borti, enkomponent polyertanlim og noen andre tokomponent er alltid litt fleksible.

Si meg et materiale på denne jorden som ikke er plastisk.. ;)

En knallhard lim ville ikke vært dugelig, hadde sprukket siden tynnplate alu ikke er så superstiv heller ( kommer jo an på legering seff. )

Limene som blir brukt til å lage chassi til busser her i bergen er litt fleksible, hele chassiet i bussen beveger seg i en krapp sving, hadde det vært knallstivt så hadde ikke den bussen vart lenge.. :D

Lenke til kommentar

realace: Hvilket "montasjelim" snakker du om ?

3M kaller en lim type for det. Betegnelsen har jeg ikke i hodet, men jeg skal ha litt snart så jeg skal skaffe en pakke.

Jeg har laget flere modellbåter av aluplater og de limene jeg har vært borti, enkomponent polyertanlim og noen andre tokomponent er alltid litt fleksible.

Det finnes lim med forskjellige egenskaper.. Utrolig mange egenskaper

Si meg et materiale på denne jorden som ikke er plastisk.. :wink:

Hva legger du i ordet plastisk?

En knallhard lim ville ikke vært dugelig, hadde sprukket siden tynnplate alu ikke er så superstiv heller ( kommer jo an på legering seff. )

Aluminium på en liten flate er stivt. Dette kan oxo forsterkes med å lime på stivere.

Syltynn aluminium brukes sjelden, men rustfritt ja

Når vi lager skilt og disker i rustfritt og alu får disse ikke noen vride belastinig. Og det er forde de skal ikke kunne vrides eller bøyes. Vi lager konstruksjonene for at de skal bære seg selv og holde formen. Limet bare forbinder disse, men vil i enkelte tilfeller selvsagt være med i børeingen og stivingen

Quote:

Limene som blir brukt til å lage chassi til busser her i bergen er litt fleksible, hele chassiet i bussen beveger seg i en krapp sving, hadde det vært knallstivt så hadde ikke den bussen vart lenge..
:grin:

Men nå har han ikke tenkt å kjøre boksen sin. Det er en god grunn til at slike konstruksjoner ikke har en 100 % stivhet. Men du skal huske at som oftest så er den bærende konstuksjonen sveiset, mens den stivende konstruksjonen er limt/punktet. Kan utdype dette mere men det blir bare bortkastet i denne diskusjonen

Til liming av det vi snakker om her så er det best om den ikke beveger seg i det hele tatt. F.eks sicaflex har en utrolig flexibel fuge. mens det jeg snakker om blir en syltynn/hard fuge. Limet vi bruker blir som glass, men selvsagt ikke like sprøtt som glass :smile: ikke er det klissete og bruker noen minutter på å herde slik at du kan tørke bort overflødig lim slik at limfugen ikke vises. Og ja, det er 2 komponent..

Mvh Realace

[ Denne Melding var redigert av: realace på 2002-07-22 09:46 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...