Gå til innhold

Sette sammen alu plater

Anbefalte innlegg

jeg har et par-tre alu plater fra clas'ern liggende, og i forbindelse med det prosjektet som jeg postet en tidligere tråd om så tenkte jeg jeg skulle lage en liten boks til elektronikk og slikt....

men da lurer jeg på hvordan jeg kan sette de sammen...

da tenker jeg på noe sveiseaktig, lim er uaktuelt...

boksen blir ikke så stor, noe sånt som 10x10 med 7-8 cm i høyden elns...

noen som har en lur idé til hvordan jeg kan lage dette, eller bør jeg satse på å bruke stål plater? har det liggende også...

funker lodding på stål foresten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, hvis det er det jeg tror det er, blir ikke det litt vanskelig hvis jeg skal ha platene i 90 graders vinkel?

skal helst ikke ha så mye inni, hadde vært greit med et system som jeg kunne åpne undersiden på..

er det tøffest med vanlig blank alu eller svartlakkert?

:grin:

Lenke til kommentar

tja, det er gjennomførbart, har tilgang til brette utstyr...

men jeg har lyst til å få til en pen "sveis" mellom platene..:smile:

må jeg få noen til å hjelpe meg da antar jeg..

hvor selger dem popnagler da? er det lett å få fra hverandre igjen, samtidig som det sitter godt?

burde kanskje hatt et rammeverk invendig for å stive opp, tror det er 2mm plater, litt tynt...

Lenke til kommentar

Har du ikke VG Skole ett eller annet sted med mekaniske fag i nærheten av deg (ops det er jo sommer ferie..)? Bilverksteder/sveiseverksteder o.l. funker også bra. Betal med en flaske Whisky (det funker alltid)

ALU sveis krever litt kunnskap som de fleste lærere på VGS har. Det peneste blir hvis du bruker gass-sveis og smelter platene sammen. Da slipper du en stor stygg sveis og evt. sveiseperler.

Vær forøvrig klar over fargeforandringen du vil få i plata når den varmes opp..... Hvis dette ikke er ønskelig må du bruke en mekanisk sammenføyingsteknikk.

bruk et vinkel jern ( L -form ) som du borrer hull i for så å poppe de sammen eller finn noen fete bolter..

dette er bare tanker..lykke til!

Lenke til kommentar

hmm, jeg jobber på instituttet for energiteknikk, mulig jeg kan få mek avdelingsfolka til å hjelpe meg med det...dem har jo det meste...

men vil jeg få den typiske "blåglinsende" fargen i metallet slik som man får på f.eks stål?

vil helst slippe det..:grin:

popnagler regner jeg med dem selger i de fleste jernvarebutikker..?

takker for alle svar :smile:

Lenke til kommentar

ja, det ville bare vært for at hadde sett stilig ut, popnagler er endel sterkere skulle jeg tro?

er et sånt popnagle verktøy dyrt?

har brukt 1000 spenn på casemods den siste uka, har ikke råd til mer snart...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-18 08:24, oceana skrev:

hmm, jeg jobber på instituttet for energiteknikk, mulig jeg kan få mek avdelingsfolka til å hjelpe meg med det...dem har jo det meste...

men vil jeg få den typiske "blåglinsende" fargen i metallet slik som man får på f.eks stål?

vil helst slippe det..
:grin:

popnagler regner jeg med dem selger i de fleste jernvarebutikker..?

takker for alle svar :smile:

Aluminium blir ikke blått.. men litt hvit i sveisekanten. Dette pusser du lett bort. Dessuten er Autogen sveising (gass-sveis) en særdeles vanskelig sak. Bruk TIG og ikke noe annet.

Rådet mitt er det som vi bruker i industrien på slike ting. Skaff deg noen små alu vinkel profiler og bruk montasjelim. Man får lim som overgår strekkfastheten til alu faktisk..

Mvh Realace

Lenke til kommentar

Tig sveising er tingen. Det er den beste løsningen. Kan sveiseren sakene sine trenger du ikke noen sliping av sveisen etterpå. Det ble oxo nevnt pop-nagler her, du kan poppe in gjenger. Da slipper du å borre opp hvis du vil inn i boksen din igjen.

Lenke til kommentar

Hei!

Aluminium har det med å slå seg ved sveising. Ved bruk av tynn plate er det ikke snakk om hvis, men hvordan den slår seg. Hvis du bruker ett sterkt lim al'a locktite cyan lim eller 3M så blir det bra. Men hold deg unna araldit siden de ikke tåler vann i stor grad. Skal du bruke det til vann så spørr etter vann bestandig lim

Vi bruker et 3M lim til montering av alu å rustfri, men det er svindyrt for private

Mvh Realace

Lenke til kommentar

Ett annet tips slik vi bruker å gjøre det. i hjørnene på "pynte" konstruksjoner kan du slipe/frese kantene 45 grader innvendig i hjørnet på begge endene slik at du ender opp med en knivskarp kant. Dette er finere enn at du ser en endekant av den ene platen...

Bare ett tips!

Mvh Realace

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-19 09:25, realace skrev:

Hei!

Aluminium har det med å slå seg ved sveising. Ved bruk av tynn plate er det ikke snakk om hvis, men hvordan den slår seg. Hvis du bruker ett sterkt lim al'a locktite cyan lim eller 3M så blir det bra. Men hold deg unna araldit siden de ikke tåler vann i stor grad. Skal du bruke det til vann så spørr etter vann bestandig lim

Vi bruker et 3M lim til montering av alu å rustfri, men det er svindyrt for private

Mvh Realace

Lim og tettningsmasse i et:

Det kongelige norske luftforsvar bruker tokomponents 'silikon' når de tetter/limer drivstofftanker på F16. Men det kan nok være vanskelig å få tak i dersom du ikke kjenner noen på teknisk verksted i RNoAF.

Derimot benytter jeg Sicaflex når jeg skal lime sammen et eller annet utfordrene. Kjøpes på f.eks. Byggmaker eller andre trevareforhandlere (har betalt ca 120,- for stor tube). Puss aluminiumen lett i limekantene og gjør helst rent med rødsprit. Vær obs på at sicaflexen flyter lett så det kan være greit å maskere med tape først dersom utseende er viktig. Klem sammen med tvinger eller tilsvarende i herdeperioden. Kan demonteres etterpå ved f.eks. å benytte tynt sagblad i limeskøtene.

Sicaflex vet jeg er benyttet til å lime sammen hurtigbåter i aluminium i stedet for sveising.

Lenke til kommentar

takker for alle svar:)

har litt å fundere over nå, men det ender vel med at jeg bruker popnagler eller lim, få folk på jobben nå, orker ikke vente til at sveise folka kommer hjem fra ferie...

kanskje jeg går for en kombinasjon av popnagler på topplokket og lim på resten...

poster bilder av resultatet når jeg er ferdig, hele mod'n er ferdig i midten av august...:grin:

Lenke til kommentar

oceana: Kjøp deg heller en ferdig boks i alu hos elfa... :D skal love deg at en hobby-sveis på tynnplate alu kommer til å se ut som er rent helvett.

Billigeste måten er selvfølgelig skru/nagle det sammen med noe L alu/stål biter i sømene. En lim fuge på alu med en-komponentlim blir som oftest fleksibel, men det holder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...