Gå til innhold

1 par høyttalere, 2 forsterkere...?

Anbefalte innlegg

Mitt problem er som følger. Jeg har en surroundforsterker som er veldig grei til film/TV men helt forferdelig til å spille musikk på. I tillegg har jeg har en stereo effektforsterker som er glimrende til vanlig musikk i stereo. Totalt har jeg 5 høyttalere (2 front, 2 surround, 1 center)

Frontkanalene står nå på surroundforsterkeren og skal jeg spille god musikk må jeg koble frontkanalene over på stereoforsterkeren. Det sier seg selv at dette er temmelig tungvindt. Finnes det noen patenter som kan hjelpe meg å få det beste fra to verdener? Eller er eneste utvei å kjøpe ny forsterker som duger både til musikk og surround, er redd jeg må langt opp i pris da...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, men da vil jeg jo måtte kontrollere lyden på to forsterkere? Jeg har multichannel utgang fra DVD'en så jeg regner med at surround lyd/effekt vil bli tildelt rett front-kanal, men det vil jo sannsynligvis ikke få "tunet" volumet korrekt i forhold til surroundforsterkeren...

Vurderte å koble dem sammen men da er det jo en viss fare for at f.eks effektforsterkeren pumper wattene rett i surroundforsterkeren... Tviler på det er særlig gunstig...

Om jeg kjører

- multichannel surround/center til surroundforsterkeren -> surroundhøyttalere

- multichannel front til effektforsterker -> fronthøyttalere

- CD (audio) ut til effektforsterker -> fronthøyttalere

så får jeg to forsterkere på ett sett (front)høyttalere, hva om jeg er uheldig og "guffer" på begge samtidig? Tviler på at det finnes en "tilbakeslagsventil" på høyttalerutgangene...

Endret av haifai
Lenke til kommentar

Hei!!!

Hvilken surround- og stereo-forsterker har du...? Det er vanlig på nyere seriøse(ikke nødvendivis dyre) surround-forsterkere å ha pre-out på fronthøytalerne. Her skal du kunne `koble fra` den innebyggde forsterkerne, og koble til stereo-forsterkeren din(viav pre-inn) dette er 99% sikkert en stereo RCA kontakt. Du vil da bruke surround forsterkeren din som forforsterker til fronthøytalerne dine. og stereoforsterkeren som effekttrinn (surround-forsterkeren styrer lyden på alle høytalerne) :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker for tipset men jeg har desverre ikke pre-out på min surroundforsterker. Har nå koblet om litt så multichannel frontkanalene/CD-stereo går på effektforsterkeren og surround-kanalene på surroundforsterkeren... Jeg taper litt funksjoner/finesser (alternative lydrom, radio osv...) på denne måten men du verden for ett løft i lydkvaliteten. Når trenger jeg bare ett bord med plass til flere fjernkontroller...

Noen som vet om en surroundforsterker/receiver som takler BÅDE musikk/surround på en god måte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...