eUnaas Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Noen tips til meg når BOIS, eller pcen ikke klarer å boote fra CD-rom. Det er snakk om en svært gammel bærbar IBM maskin. Skulle formatert harddisken og instalert windows98 på den. Det går ikke an å oppgradere fra tidligere OS. Hva gjør jeg da? Endret 28. mai 2005 av eunaas Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Vil anta du har diskettstasjon som funker på den? Isåfall er det vel bare å boote fra en oppstartsdiskett, formatere og starte installasjonen derfra. Et annet alternativ er å sjekke om det finnes nyere BIOS som støtter booting fra CD. Høres veldig rart ut at det ikke er mulig. Endret 28. mai 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 28. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2005 Dette er en thinkpad 760ED. Fra 1996 eller noe... Så så veldig rart er det ikke. Om jeg booter fra floppy kan jeg ikke ta ut stasjonen for å sette inn CD-rom... ?! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Start fra floppy med en systemdiskett laget fra W98. Formater harddisken fra floppy. overfør alle systemfilene fra disketten. Bytt om fra floppy til CD. Start fra harddisken og installer. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 28. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2005 Start fra floppy med en systemdiskett laget fra W98. Formater harddisken fra floppy. overfør alle systemfilene fra disketten. Bytt om fra floppy til CD. Start fra harddisken og installer. hvordan overfører jeg? er helt nybegynner når det gjeller DOS. Vet nesten ikke hva jeg skal skrive for å instalere win98 engang. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Gratulere med ditt inlegg nr 1500. Jeg regner med at du har en oppstartsdiskett laget på et W98 system. Benytt følgende kommandoer: Format c: /s <enter> copy *.* c: <enter> Hvis harddisken ikker er partisjonert må du starte med fdisk <enter> for sette opp harddisken. En primary dos-partition er det du trenger. Etter dette skal maskinen være oppstartbar fra harddisken. (NB! påse at følgende program er kommet med på disketten før du starter: format.com / fdisk.com /vet sys.som Installasjon av W98 gjøres normalt via setup.exe som skal være på w98-området på CDen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå