Gå til innhold

Når BOIS ikke kan boote fra CD

Anbefalte innlegg

Noen tips til meg når BOIS, eller pcen ikke klarer å boote fra CD-rom. Det er snakk om en svært gammel bærbar IBM maskin. Skulle formatert harddisken og instalert windows98 på den. Det går ikke an å oppgradere fra tidligere OS.

Hva gjør jeg da?

Endret av eunaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anta du har diskettstasjon som funker på den? Isåfall er det vel bare å boote fra en oppstartsdiskett, formatere og starte installasjonen derfra.

Et annet alternativ er å sjekke om det finnes nyere BIOS som støtter booting fra CD. Høres veldig rart ut at det ikke er mulig.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Start fra floppy med en systemdiskett laget fra W98. Formater harddisken fra floppy. overfør alle systemfilene fra disketten. Bytt om fra floppy til CD. Start fra harddisken og installer.

hvordan overfører jeg? er helt nybegynner når det gjeller DOS. Vet nesten ikke hva jeg skal skrive for å instalere win98 engang. :p

Lenke til kommentar

Gratulere med ditt inlegg nr 1500.

Jeg regner med at du har en oppstartsdiskett laget på et W98 system. Benytt følgende kommandoer:

Format c: /s <enter>

copy *.* c: <enter>

Hvis harddisken ikker er partisjonert må du starte med

fdisk <enter>

for sette opp harddisken. En primary dos-partition er det du trenger.

Etter dette skal maskinen være oppstartbar fra harddisken.

(NB! påse at følgende program er kommet med på disketten før du starter: format.com / fdisk.com /vet sys.som

Installasjon av W98 gjøres normalt via setup.exe som skal være på w98-området på CDen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...