Gå til innhold

Struping av innløp...

Anbefalte innlegg

Eg har nett gått opp på dimensjon på inn og utløp på pumpen min, i håp om at den ville gi litt bedre flow i systemet av denne grunn. Gjekk fra 1/4" til 3/8".. Men,så etter å ha skiftet nippler på pumpen. Kom eg på at eg har bare 1/4" inn og utgang på tanken min..Så eg lure på om korleis dette vil påvirke evnen til pumpen til å jobbe? For ut i fra det eg såg, så blei det ikkje noko bedre flow... :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjelper lite å øke dimensjonen på pumpeniplene, om man ikke samtidig gjør tilsvarende endringer "all over".

Samtidig kan det være verdt å nevne, at den største restriksjonen nok ligger andre steder i systemet, og at det til syvende og sist er nettopp de som bestemmer den faktiske flow i systemet.

Har du en "trang" CPU-blokk, så hjelper det forsvinnende lite å øke nippel- og slangedimensjoner.

I svært mange tilfelle, er det nettopp CPU-blokka som fremstår som "bremsen". Er denne som nevnt eksempelvis svært trang, så vil en 1/4" slange ikke representere nevneverdig motstand i forhold til hva som kommer ut fra vannblokka, den vil enkelt kunne håndtere det.

Dermed vil ikke en overgang fra 1/4" til 3/8" gi noen gevinst.

Lenke til kommentar

Takk for den Skrue.

Eg kjører AC vannblokka "cuplex PRO"..du som er ekspert på dette feltet. Er dette ei blokk som liker low flow, eller hadde eg kansje tent noko på å gå opp eit hakk i pumpe størrelse?

Lenke til kommentar

Hm, det er faktisk en av de trangeste vannblokkene på markedet. Uten dermed å si at den er dårlig!

Men den vil uansett begrense flow i systemet, og spesielt i en slik situasjon vil det være lite å hente på å gå opp i nippel- slange-dimensjon.

Det du i stedet skal se etter, er en pumpe med større løftehøyde / trykkegenskaper enn den du har, og ikke nødvendigvis høyere flow.

Øker du trykket frem til CPU-blokka, så vil også dyseeffekt og vannhastighet / flow gjennom blokka øke!

Dermed er det ikke sagt at temperaturen vil rase nedover. Du oppnår kanskje en reduksjon på en grad eller to, med en kraftigere pumpe.

Det som i all hovedsak er bestemmende for CPU-temp, er til syvende og sist vanntemperaturen.

Senker du den så mye du kan, så er det definitivt den enkleste måten for å redusere CPU-temp!

Og for den saks skyld, også temperaturen på alle andre vannkjølte komponenter i maskinen din.

Lenke til kommentar

Tjah, vet ikke helt hva du mener med "holde"?

Men greit nok. Sistnevnte pumpe har i alle fall en vesentlig større løftehøyde, og i kombinasjon med en høyere flow som den også har, vil den kunne gi en viss gevinst.

Har du plass / råd, så kan du jo gå for den.

Men igjen; Forvent ikke "sjokkresultater" fordi om du bytter pumpe!

Lenke til kommentar
Takk for den Skrue.

Eg kjører AC vannblokka "cuplex PRO"..du som er ekspert på dette feltet. Er dette ei blokk som liker low flow, eller hadde eg kansje tent noko på å gå opp eit hakk i pumpe størrelse?

Jeg har samme blokka og var plaga med dårlig flow i systemet, skrudde av toppen og fjerna dysa og fikk bedre flow og 2 grader lavere cputemp. (Nå skal det nevnes at dysa var litt tetta av alger også.)

Lenke til kommentar

Hmm...ikkje dumt!denne skaper nok stor motstand!Men, har den ikkje noko spessiel fungsjon?Den gjer vell slik at vannet får ein høgare hastighet idet den passerer gjennom den (farten er jo proposjonal meg arealet av slangen)...men,absolut vert eit forsøk! :yes: blir nok litt mekking idag då! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...