HolgerL Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 På mandag har vi norskeksamen for VK2 (3. klasse i den videregående skolen). Hvordan bør man angripe en teksttolkningsoppgave? Hvilke punkter bør man ha med? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 28. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2005 Jeg har alltid skrevet artikler. Jeg har fem i norsk, og vil gjerne opprettholde den. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 En tolkning eller analyse bør inneholde følgende elementer: I norskboka mi står det følgende tips om Skjønnlitterær tolkning/analyse: Å tolke betyr at du skal forklare hva som etter din oppfatning er budskapet i teksten, og at du så grundig du kan, anlyserer de litterære virkemidlene i teksten. Husk at det skal være en sammenheng mellom din tolkning/forståelse av teksten og analysen. Forståelsen er et resultat av analysen. Hold deg til teksten, ikke la tankene vandre fritt. Motiv, tema og budskap formulerer du på bakgrunn av teksten som helget. Litterære virkemidler som metaforer, sammenligninger og enkeltordenes konnotasjoner bruker du som brikker i det puslespillet som gir deg tolkningen av teksten som helhet. En tekst kan tolkes på flere måter, altså flertydig. Det er en styrke dersom du oppdager flertydighet og ulike tolkninger av en tekst. En analyse bør derfor ikke være skråsikker og bastant. Husk å begrunn tolkningen din! Å bare nevne hvilke virkemidler som er brukt i teksten hjelper ingenting. For å oppnå et bra resultat, må du tolke virkemiddelets funksjon i teksten. Hva oppnår forfatteren med å bruke akkurat det virkemiddelet? Det er også bra hvis du kan sette teksten enten i en litteraturhistorisk sammenheng, eller i sammenheng med en samfunnsdebatt på den tiden teksten er skrevet. Utforming av teksten Innledning: Presenter teksten, forfatter, innhold, sjanger, når teksten kom ut. Gi et "riss" av motiv og tema. Hoveddel: Beskriv virkemidler og virkemiddelets effekt på leseren. Hva oppnår forfatteren med de enkelte virkemidlene? Finn sammenhenger mellom den språklige utformingen og tolkningen av teksten som en helhet. Husk å bruk sitater for å underbygge tolkningen/analysen din. Avslutning: Samle trådene i tolkningen din. Du bør ha kommet til et helhetssyn på hva som er temaet og budskapet i teksten og du må gjerne være personlig. Vis at du har gjort teksten til dintekst Håper dette hjalp 3 Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Tusen takk for et flott sammendrag, Feh. Lenke til kommentar
Kim_90 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 takker, fikk bruk for denne jeg også! Lenke til kommentar
Noes Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Takker, fikk veldig god bruk for denne Feh Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Får jo bestandig en eller annen form for artikkeloppgave! Se på udir.no og studer tidligere eksamener, er jo vanligvis mange oppgaver å velge mellom, der man får en språkrelatert artikkel, en tolkning osv. Selv skrev jeg artikkel om modernismen når vi hadde tentamen i bokmål, og essay om "god helse" når vi hadde tentamen i nynorsk. Dette med tidligere eksamenssett. Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Fant et dokumebt på pc-en "analyse-oppskrift" Innledning: •Presentasjon av tekst og forfatter (tittel, hvor og når, hvem har skrevet teksten?) •Den konkrete handlingen – hva skjer i hovedsak? (Motivet) •Hva er temaet? Hva handler teksten om? Det indre og abstrakte. •Si litt om den litteraturiske perioden, og kommenter hvilken grad teamet i teksten er tidstypiske til perioden. Du bør også kommentere forfatterskapet og det du vet om forfatteren i forhold til litteraturhistorien. Tolkning: •Hvordan kommer temaet og handlingen frem i teksten? Bruk konkrete eks. i teksten ved å sette anførselstegn. •Ta med virkemidler som er tidstypiske for den litteraturiske perioden. •Hvordan er miljøet? Beskriv både det ytre (geografi, vær, bebyggelse) og det indre (stemningen mellom menneskene). Finnes det sammenhenger mellom det ytre og indre miljøet? Er miljøet troverdig? •Hvordan er hovedpersonene? En eller flere hovedpersoner? Hvilke rolle har de? Hva slags konflikt eller situasjon er personene i? Er personene troverdige? •Hva slags synsvinkel har fortelleren? Er synsvinkelen autoral (refererende eller allvitende) eller personal (1. person eller 3. person). •Hvordan er komposisjonen? – hvordan er teksten bygd opp? Hva slags deler består teksten av, og hvordan er de satt sammen? Hvordan begynner teksten? (innledning med presentasjon eller in medias res? Er framstillingen kronologisk, eller blir det brukt frampek eller tilbakeblikk? Finnes det parallellhandlinger? Er framstillingen fortellende (mye handling og replikker/dialog) eller beskrivende (beskriver miljøet, personer). Veksler framstillingen? Finnes det rene kommentarer eller refleksjoner fra fortellerens side? Hvordan er spenningskurven? Finnes det ett eller flere vendepunkt eller høydepunkt? Står noen av delene i en klar kontrast med hverandre? Finnes det deler som gjentas eller tas opp igjen og repeteres (der gjentakelse er en virkemiddel)? Hvordan avsluttes teksten? (blir det brukt en tydelig avslutning eller er slutten åpen og brå?) Er det brukt lyriske virkemidler som ulike bilder eller symboler? Hvordan er språket? Hvilke stilnivå har teksten? (lavprosa – lavt ordforråd og enkle setninger, gjerne beregnet for barn), normalprosa (normal tekst, f.eks. lærebøker) eller høyprosa (svært litterær tekst der språket er mer avansert enn normalprosa)) Skaper språket en egen stemning i teksten? Avslutning: •Teamet formuleres klarere. •Har forfatterne et bud Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Husk at det kan bli veldig feil å følge en slik modell slavisk, det skal fremstå som en sammenhengende tekst, ikke punktvis framstilling etter en fast mal. Ikke gamble med en tolkning om du ikke har gjort dette før og fått slkat av læreren, helt umulig å treffe blink på første forsøk. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Har selv norsk tentamen neste Mandag, og håper vi får en oppgave hvor man skal skrive en artikkel. Har fått 5 på alle norsk tentamene de siste 3åra, takket være artikler Pleier alltid å være en plankekjøringsoppgave, men usikker på hvordan det er for tredje året. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Da må du ha vært heldig, planken har hele tiden vært en illusjon her, onde norsklærere Husk at det ofte blir gitt tidligere eksamenssett som tentamener på tredjeåret. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Mener vi har fått eksamner de tideligere årene også. Type ressurshefte som man får et par dager før tentamen, hvor oppgavene er basert på den. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qtXdRFbtay Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Dersom du får ressurshefte er det i alle fall bare å gå på udir.no å finne oppgavene som hører til Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Tar meg frihet til å bumpe et 7 år gammelt inlegg! Takker og bukker til Feh for det gode sammendraget! Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Siden denne ble bumpet så kan jeg legge inn min mening om tolkninger: JEG HATER TOLKNING AV TEKST!!! Det er kanskje en måte å se om eleven har lært de forskjellige elementene til en tekst men jeg har alltid endt opp med 1 eller 2 når jeg har måtte tolke, (jeg var en 5-er elev gjennom videregående). Men jeg likte guiden over. Hadde jeg kunne hatt hjelpemiddler på min eksamen slik deunge kan nå så hadde den vært ypperlig XD -frank Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå