consilium Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Som mange av dere vet så er det eksamen norsk fagskriving på mandag. Hva bør man øve på? Det er mye pensum, lurer på hva man bør legge mest vekt på? Takk for alle svar Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Jeg satser på å repetere kjennetegn ved hver epoke vi har hatt om (dropper de minst betydningsfulle), pugge noen forfattere i hver periode, og så repetere hvordan man angriper en analyseoppgave. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 jeg fikk en oversikt av læreren min på fredag, der legges det vekt på å lese om: Fagstoff: a) Litteraturhistorie b) Språkhistorie Mediehistorie Dialekter, sosiolekter etc. Reklame Sjangre: Sakprosaanalyse Sakprosatekster der dui drøfter emner fra områdene a og b (over) Skjønnlitterær tolkning/analyse Analysebegreper (definisjoner) Generelle råd: a. Vis mest mulig fagkunnskaper b. Bruk analysebegrepene c. Avpass språket etter sjangeren (nøktern språkstil) d. Ved analyse: Vær sikker på at du forstår budskapet i teksten! Bruk sitat til å underbygge påstandene dine! e. Skap en helheltlig tekst! Lenke til kommentar
Anders81 Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg satser på at vi får om språkdebatten, enten i 1830-årene, eller nyere tid. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Leser alt unntatt litteraturhistorie jeg Det er totalt uinteresant og kjedelig. Dessuten, i protest gidder jeg ikke lese om litteraturhistorie, hvorfor i svarte skal jeg kunne analysere et dikt av Wergeland? Uansett hvilket yrke man skal ha (untatt lærer) skjønner jeg ikke poenget med å kunne tolke dikt. Jeg skal bli data ingeniør, og jeg tviler på at Wergeland er en del av et kretskort inne i en mobiltelefon Men det var litt OT... sry Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Dessuten, i protest gidder jeg ikke lese om litteraturhistorie, hvorfor i svarte skal jeg kunne analysere et dikt av Wergeland? Uansett hvilket yrke man skal ha (untatt lærer) skjønner jeg ikke poenget med å kunne tolke dikt. Jeg skal bli data ingeniør, og jeg tviler på at Wergeland er en del av et kretskort inne i en mobiltelefon Helt enig, man trenger faen ikke det dritet der til noen ting som helst. Norsk i seg selv burde vært valgfag Men det at du går i protest mot litteraturhistorie, vel, den eneste som taper på det er deg selv Nå vet ikke jeg hvilket snitt du må ha for å komme inn på data-ingeniør, men det er jo drit om du kommer på eksamen og må skrive om akkurat dette emnet. Da er det bedre å tvinge seg igjennom det en siste gang, forså å få bra på eksamen. Det kan jo være med på å avgjøre om du virkelig kommer inn på studiene dine eller ikke Think about it... Lenke til kommentar
consilium Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Helt enig med deg Gnomenz. Skal selv bli elektronikkingeniør, ser for eksempel ikke helt sammenhengen med å kunne hva en avdød forfatter drev med i fritida. Tross alt er det den siste norskoppgaven vi får, så jeg skal prøve å gjøre så bra jeg kan. Har til nå lest i gjennom litteraturhistorie, skal begynne på språkutvikling og senere analyse. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Driver å leser om Norrønt nå... Ferdig med Medieutvikling, reklame og språkhistorie. Språkhistorie er ikke så ille faktisk. Greit å vite hvorfor vi snakker og skriver som vi gjør i dag. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Orker ikke lese til norskeksamen. Er såååååååå kjedelig. Øver litt til fysikk i stedet, og satser på at det er en plankeoppgave som ikke krever særlig kunnskaper. Lenke til kommentar
morfin Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg skal ta faenskapen som privatist i morra. Satser på å tolke en novelle eller no. Er så lei av språkhistorie og forfattere nå, så jeg håper jeg ikke må skrive om no greier fra 1800. Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Orker ikke lese til norskeksamen. Er såååååååå kjedelig. Øver litt til fysikk i stedet, og satser på at det er en plankeoppgave som ikke krever særlig kunnskaper. Du får satse på å få en fri oppgave, skrive om hva du vil med andre ord Hadde ikke vært feil... *skrive eventyr* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå