bratti Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Fikk en telefon i går fra en kamerat som sårt trengte hjelp til å installere et Abit AGP Siluro Geforce4 MX440 64MB DDR skjermkort kjøpt samme dag hos Komplett. Ble selv sittende fast og håper derfor noen av dere der ute kan hjelpe oss. Historien er som følger: Prøvde å installere kortet i en HP Pavilion 8525, PIII, 500MHz, 128MB, 12,7GB, win98. I følge manualen var det fra før et nVidia Riva TNT graphics AGP 2x 8MB SDRAM integrert på hovedkortet. Satte først i det nye kortet i AGP slotet og bare koblet opp skjermen på det nye kortet - men nei ikke noe bilde på skjermen i det hele tatt - bare svart (tydeligvis noe signal ?). Satte så skjermen på det gamle skjermkortet med det nye kortet fremdeles i maskinen, fikk opp bilde og prøvde da å legge til maskinvare ved søk - ingenting ble funnet. Prøvde å legge til kortet manuelt, fant selvsagt ikke kortet i win98 - la da inn driverne til det nye kortet fra CD`n som fulgte med - men nei ingenting fungerte. Gikk inn i bios - setup - forandret der fra PCI som det stod på til AGP ved et valg om skjermkorttype (?) - nei ingenting fungerte. Fjernet det gamle kortet under Min datamaskin - egenskaper - enhetsbehandling, bootet opp med den nye skjermen men nei kun svart skjerm. Bootet på nytt med det gamle skjermkortet som da ble reinstalert og jeg var tilbake til startpunket jippi. Hva gjør jeg ? Bør jeg oppgradere bios ? Vil dette kortet i det hele tatt fungere med denne maskinen ? Er det noen jumpere på hovedkortet jeg må sette om ?Håper noe kan strekke ut en hjelpene hånd. mvh Eyolf Lenke til kommentar
EggePromp Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Pleier å være en setting i bios hvor du kan deaktivere det onboard skjermkortet. Har virkelig hovedkortet både onboard AGP kort og en ledig AGP port? Har aldri sett det før ihvertfall, og HP maskiner pleier ikke ha vanlig AGP port. Lenke til kommentar
ChriZno Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Etter erfaring vil ikke nye komponenter fungere med visse av de "ferdigbygde" PC'ene som fins... blant disse finner man jo Compaq, IBM, Siemens Nixdorf m.fl. Et unntak er Dell sine maskiner som ikke er så kresne. Men visse unntak finner man, det er ikke alle ferdigbygde PC'er som MÅ ha de forhåndsbestemte komponentene, du kan ha flaks at det er andre grunner til at akkurat deres oppsett ikke fungerer. En ting du kan gjøre er å backe opp alle viktige filer fra den maskinen, og legge in et ferskt operativsystem som IKKE kommer fra HP eller en av Systemrestore-CD'ene som fulgte med der, få tak i et OEM OS, back opp, formater og legg inn. Fungerer det ikke da, er sannsynligvis komponentene låst... dessverre!! Håper det hjelper og lykke til! _________________ [ Denne Melding var redigert av: ChriZno på 2002-07-17 12:37 ] Lenke til kommentar
ChriZno Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Eggepromp: (herregud for en motbydelig tanke: Eggepromp... :razz:) Ferdigbygde PC'er med både onboard AGP og port er ganske vanlig faktisk, men mest i IBM og Compaq maskiner... det er mest sannsynlig at det er en jumper på hovedkortet for deaktivering av onboard AGP-kortet, det er det alltid, enten det eller i BIOS som du sier... Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Det skal vel være en innstilling i bios, evt en jumper på hovedkortet som rett og slett disabler det integrerte skjermkortet. For hovedkortet ditt vil sannsynligvis vise bilde på integrerte så lenge det er skrudd på. Når du så skrur det av, må bios lete etter et annet et, og da kommer "Init Display First : PCI eller AGP" inn i bildet (om du har et pci OG et agp skjermkort). Har du bare et skjermkort, så vil det vise bilde uavhengig av hva du velger på "Init Display First" -innstillingen i bios. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Sannsynlig er AGP-porten forsynt med 3.3v og det nye GF4MX kortet krever 1.5v , m.a.o så har dere muligens svidd skjermkortet. Finn ut av om hovedkortet understøtter AGP4X/1.5v på produsentens hjemmeside. Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Hadde samme problem hos en kammerat med et PCI skjermkort, vi fant ut at vi måtte disable det integrerte skjermkortet. Bare titt deg frem i BIOS så finner du det nok. Lenke til kommentar
bratti Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2002 På Chipset står det Intel440BX og biosversjon er 1.05 - 23/8/99, hvis det hjelper noe med å finne svaret ? Hvis det er en jumper på hovedkortet som disabler det integrerte skjermkortet, hvor finner jeg denne ? Hvis jeg kan disable det integrete skjermkortet via bios hvor gjør jeg dette ? (Se biosmeny her: http://www.hp.com/cposupport/personal_comp...c/bph04848.html ) Uansett takk for alle tilbakemeldinger ! mvh Eyolf Lenke til kommentar
norrick Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Som tidligere beskrevet så kjører dette hovedkortet(BX440 chipsett) med 3.3 volts spenning på AGP-porten og skjermkortet krever 1.5 volt. Skjermkortet er nok svidd, du kan alltids prøve skjermkortet i en annen maskin for å få bekreftet dette. Alle nyere hovedkort understøtter AGP 1.5v men det gjør ikke alle "gamle" hovedkort. Uansett hva du ennn gjør så vil ikke skjermkortet passe for denne maskinen. Eneste mulighet er å kjøpe et nytt hovedkort... :sad: Ikke bestandig lett å finne frem i en datajungel med haugevis av såkalte "standarder"! Lenke til kommentar
bratti Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2002 Ok, jeg skal sjekke opp dette og så får vi se hva jeg gjør. Uansett takk for svar alle sammen. mvh Eyolf Lenke til kommentar
Eldroy Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Quote: Den 2002-07-17 10:43, bratti skrev:Fikk en telefon i går fra en kamerat som sårt trengte hjelp til å installere et Abit AGP Siluro Geforce4 MX440 64MB DDR skjermkort kjøpt samme dag hos Komplett.Ble selv sittende fast og håper derfor noen av dere der ute kan hjelpe oss. Historien er som følger:Prøvde å installere kortet i en HP Pavilion 8525, PIII, 500MHz, 128MB, 12,7GB, win98. I følge manualen var det fra før et nVidia Riva TNT graphics AGP 2x 8MB SDRAM integrert på hovedkortet. Satte først i det nye kortet i AGP slotet og bare koblet opp skjermen på det nye kortet - men nei ikke noe bilde på skjermen i det hele tatt - bare svart (tydeligvis noe signal ?).Satte så skjermen på det gamle skjermkortet med det nye kortet fremdeles i maskinen, fikk opp bilde og prøvde da å legge til maskinvare ved søk - ingenting ble funnet. Prøvde å legge til kortet manuelt, fant selvsagt ikke kortet i win98 - la da inn driverne til det nye kortet fra CD`n som fulgte med - men nei ingenting fungerte.Gikk inn i bios - setup - forandret der fra PCI som det stod på til AGP ved et valg om skjermkorttype (?) - nei ingenting fungerte.Fjernet det gamle kortet under Min datamaskin - egenskaper - enhetsbehandling, bootet opp med den nye skjermen men nei kun svart skjerm.Bootet på nytt med det gamle skjermkortet som da ble reinstalert og jeg var tilbake til startpunket jippi.Hva gjør jeg ? Bør jeg oppgradere bios ? Vil dette kortet i det hele tatt fungere med denne maskinen ? Er det noen jumpere på hovedkortet jeg må sette om ?Håper noe kan strekke ut en hjelpene hånd.mvhEyolf Sjekk her; http://www.hp.com/cposupport/personal_comp...c/nph00163.html Eric Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå