Gå til innhold

Støydempet strømforsyning og kabinettvifter

Anbefalte innlegg

Har blitt anbefalt denne strømforsyningen fra Microplex

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NC1898

Ser at den er 25-29 dB, men hvor stillegående er dette for en strømforsyning som jo blåser luft rett ut av maskinen?

Jeg ble også anbefalt en PAPST 8412N2GML vifte som trekker luft rett inn i maskinen fra fronten (klipp og lim og søk etter den på http://www.microplex.no). Hvordan monteres slike ting?

Hilsen Afseth, på jakt etter en mest mulig stillegående maskin uten å bruke vannkjøling (noen tips kanskje?)

ABIT KX7-333, AMD Athlon XP1800, 512MB RAM, 40+80+80GB Western Digital HDD, Creative Live! Lydkort, Gainward GF4 ti4200 128MB RAM, Plextor CD Brenner 24/10/40A, Pioneer DVD-ROM spiller, Pinnacle DV500 DVD redigering, NextGenTel ADSL 2048/640

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående montering av vifter i kabinett: De aller fleste kabinetter har festeanordninger for å montere vifter i (80 mm). Bare åpne kabinettet og se etter. Det er bare å "klipse" fast vifta og koble den til strøm. Det er å anbefale at du tar strøm direkte fra strømforsyninga istedet for fra hovedkortet. Til dette trenger du kanskje en ledningsstump med overgang fra 4-pinskontakten fra strømforsyninga til 3-pinskontakten på vifta. Dette hjelper gutta på Microplex deg med.

Litt unødvendig med signatur 2 ganger, kanskje?

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-17 10:50, knutivarr skrev:

Litt unødvendig med signatur 2 ganger, kanskje?

:smile:

Åssen i all verden kan det ha skjedd? To signaturer altså? Legger den inn igjen på denne posten, bare for å se hva som skjer. Foresten, vil ikke ha diskusjon om signaturer her, så bare fortsett å snakk om strømforsyninger og vifter dere :grin:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte cwt300 watts strømforsyning fra microplex da aopen strømforsyningen der bråkte no fryktelig.

ble skuffet da det ikke var store forskjellen.

Etter hvert fant jeg ut at jeg ville bytte vifta til noe mer stillegående.

Satte inn en papst 80*80mm vifte på 19"db.

Det er over ett år siden og den fungerer ypperlig enda.

Eneste problemet jeg så med den var at jeg ikke klarte å få ut den varme luften i kabinettet (aopne bigtower).

Dette løser du enkelt med å ha en ekstra vifte som suger ut luften i bakkant. Feks cheftec kabinett++

Min erfaring er at: 20 db da begynner du å høre vifta.

25 db. maskinen begynner å bråke

over 25 db er bråkete om du benytter maskinen til feks programmering, skriving osv. og ikke har på musikk og lignende.

Ville ikke betalt 1400 kroner for en strømforsyning som bråker 25-29 db. Det er mye uansett.

Kjøp heller en enermax med 2 vifter som kan bråke mindre en den microplex har annbefalt deg.

Jeg har en på 350 (595) som bråker vel omtrent som den du har fått i forslag.

Kanskje denne er et bedre forslag:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...NR=EG365AXVEFMA

Får snart inn slike som under og som kanskje er bedre?

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...?ARTNR=SF320TSD

Min konklusjon er:

Ikke betal så mye for en strømforsyning som bråker 25-29db. Det er for mye bråk i forhold til pris. Ikke verdt det mener jeg.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-17 11:04, Stonescream skrev:

Kanskje denne er et bedre forslag:

Får snart inn slike som under og som kanskje er bedre?

Takk for god hjelp :smile:

Vet du hvor mye disse bråker i forhold til den på 25-30 DB? Vil jeg merke stor forskjell i forhold til strømforsyningen jeg nå har i mitt AOpen maxitower kabinett?

Lenke til kommentar

Med den strømforsyningen jeg har nå (enermax 350w) så er støyen noe lavere og lyden høres bedre ut. sus i stedet for småhylete som den originale var.

Best forskjell vil du merke om du bare bytter vifta som står i den originale 300watts saken.

Enkel "operasjon" som mange har gjort før deg.

Problemet da blir at du kanskje ikke får ut den varmel lufta og du må ha mer vifter i. Jeg klarte ikke dette i mitt aopen så hadde til slutt 3 80mm vifter og 1 120mm vifte for å få dette til. Enda ble ikke tempen helt bra da det var for tett fra hovedkort og oppover forbi strømforsyning.

Etter som den enermax saken jeg har nå skal redusere støy etter temp (Jeg merker ikke forskjell på min støy) så skal det variere litt hvor mye den skal bråke.

Tror jeg vil annbefale deg en enermax med den justerbare viftesaken der det skal være mulig å stille inn selv hvor mye du vil de skal bråke, men ulemepen er at da får du mindre luft ut av kabinettet.

Uansett billigere en den noise kontroll saken.

Denne gjelder om du ikke vil forsøke å skifte vifte på den du allerede har.

En 80*80 m 25mm tykkelse vil passe i den.

Vil du kjøpe ffra komplett, fexi-data o.l har de en 360watts chieftec og en 340watt som ikke bråker så mye. Dette er den som står i chieftec kabinettene.

Den på 340 watt støyer i hvert fall mindre en den som står i aopen kabinettet. Billigste alternativet om du ikke vil skifte vifta på den du har.

Lenke til kommentar

har ikke hørt noen av de i action personlig.

vet bare at den på 340watt ikke bråker så mye.

fordelen med den fra enermax er at du har større mulighet for å stille på selv.

heller mot enermax uten å ha testa den, men dersom det er samme viftene som står i den jeg har så er det ikke så mye nedsrkuing av lyden som skal til og du vil fortsatt ha bra utlufting sev med redusert rpm på viftene.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-17 12:11, Afseth skrev:

Hva med denne?

De påstår at den er uten støy

Den PSU'en hadde jeg (EG465P-VE versjonen riktignok). Den bråker en god del mer enn Enermaxen som er justerbar - den har jeg nå, dvs. når denne er sett på laveste hastighet. Whisper PSU'en skal også være temperaturregulert, men det merket jeg aldri noe til. Etter min mening er dette villedende reklame selv om støy jo er ganske relativt. Uten støy var i alle fall ikke min opplevelsen av lydnivået.

Se også på Enermax sine sider, står samme greia der: http://www.enermax.com.tw/products/eg-365p-ve.htm

Ville i grunnen trodd at Microplex sin Noiscontrol-variant var den beste, dersom det ikke er penger det står på.

[ Denne Melding var redigert av: regn på 2002-07-17 12:27 ]

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe justerbare vifter der du kan stille lydnivået og hastighet etter egne ører.

Denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...28&GrpID=3&s=pl

Eller denne her om du vil ha en som er litt større.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...28&GrpID=3&s=pl

på den siste må du fikse litt oppheng og slikt etter som den er for stor for standardfestet.

enkleste er å kjøpe 80*80mm vifta.

justerer du den så høyt du vil ha den (ca 20 db vil være greit nok) så tror jeg du vil få et bedre innemiljø i kabinettet.

(koster ikke så mye å slenge med en ekstra om den ikke skulle klare brasene).

Fordelen med den justerbare er at du ikke er så fastlåst i effekt vs. støy.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-17 12:25, Afseth skrev:

Eller burde jeg rett og slett kjøpe dette kabinettet? Blir nesten like billig som ny strømforsyning og vifte, pluss at jeg ikke liker det at AOpen kabinettet nesten er tett opp til strømforsyningen med vifte.

Dersom du vil "operere" (jf. ovenfor)PSU'en selv kan dette være en grei løsning, men blir det ikke bare mer støy med hullet i siden av kabinettet?

Lenke til kommentar

et godt kabinett som uansett er bedre en det du har.

har sett at noen mener det er litt skranglete og at malingen kan flakke av, men om du fester alt godt, ikke skraper malingen med skrujern og barberblad så er det helt sikkert bra.

Vifta i dører har jeg ikke god erfaring med (fiksa på aopen og det bråkte+støv i maskinen), men det du kan gjøre er å sette denne viften til å suge ut og sette den på 7 volt.(saktere og stille)

mer stillegående psu en aopen, bedre kjøling osv osv osv.

men kjøp med en kabinettvifte eller 2 uansett. Ser på signaturen at du har litt hardware så litt kabinettvifter er ikke negativt.

kjøp 2 stk 80 mm vifter så har du så du klarer deg selv om du kjører de på laveste stille. Jeg har bedre kjøleeffekt i mitt lianli kabinett med å kjøre viftene på 7 volt og sakte foran en full fres foran.

Løp å kjøp. Hadde nok kjøpt dette kabinettet selv om jeg ikke klikka å kjøpe enermax og lina li.

he he..

ati8500 med l365 og lik(s)om 19" crt

XP 1700+ på MSI K7T-266a-ru

512mb apacer minne og 2*60 gb Barracuda

[ Denne Melding var redigert av: Stonescream på 2002-07-17 12:40 ]

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for følgende :

1 Stk 109205 Enermax Strømforsyning ATX 350W (P-4) Silent Plus Series for P4/AMD (1)

1 Stk 109212 Enermax Kabinett Vifte 80x80x25mm

Enermax Silent Fan (2)

1 Stk 111874 Abit AGP Siluro Geforce4 Ti4200 64MB

DDR, TV-Out, DVI, Retail (3)

Dette burde bli ett rolig system. CPU vifta er på 27db, og merker ikke mye til den (når jeg brukte skjermkort uten vifte og stoppet PSU viften ett øyeblikk så hørte jeg ikke mye til den).

Men jeg burde kanskje ha flere kabinettvifter? Har ikke all verden med plass til vifter i systemet mitt. Har plass nederst i front (trekke luft inn) og en plass over strømforsyning. problemet er jo at det er nesten tett mellom hovedkort og PSU. Føler at det ikke er noen vits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...