Gå til innhold

Hjelp! ntoskrnl.exe

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-07-19 12:38, ZoRaC skrev:

Quote:

Den 2002-07-19 12:31, dudsi skrev:

Det er kun systemet og admin og bruker som har tilgang til den/de mappene....derfor skal du ikke få noe tilgang til filene..."alle" må ha rettigheter til katalogene/filene for at du skal kunne åpne de etter en re-innstall.

PS!!! Ett viktig tips, ta ALLTID backup av gjennopprettingsagenten (finner den i secpol.msc)

Vil det si at jeg ikke har mulighet til å få tak i mine dokumenter?!

Hva med å konvertere til FAT32 da?

Hva i secpol.msc er det jeg skal hente ut da?

Går ikke an å konvertere tilbake til FAT32 uten å miste alle filer.

...alle brukere har en egen unik SecurityID, og det er den som gir deg tilgang til den brukers egne filer etc. (uansett om du lager en ny identisk bruker, så vil alltid SID'en være annerledes).

I secpol.msc tar du backup av sertifikatet til admin., du skal også kunne ta backup av de forskjellige brukernes sertifikat...men husker ikke akkurat nå på stående fot hvor det var :sad: (pinlig :???: ...noen som kan refreshe minnet mitt?)

Men slik jeg ser det, så får du nok ikke tilgang til de filene :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lei situasjon, har vært der sjøl et par ganger.

For det første, det kan høres ut som det er filtabellen som er skadet. Da vil disken (og windows - selv om du har en annen som master) henge litt av og til, samtidig som det kommer skurrelyder fra den. Hvis det kommer klikkelyder fra disken når powerkabelen er på, men mens IDE kabelen er av, så er disken ferdig.

Så sant at disken går rundt og ikke disken lager klikkelyder ved oppstart, men senere under load, så er sjansen god for at du på en eller annen måte kan få tak i dataene.

For det andre, start alltid fra bunnen. Boot og skriv ned I/O feilmeldingsnummeret om det er et, søk på google. Se i BIOS, hva ser du ? Ser BIOS disken har du en god sjanse. Ser BIOS disken, men kan ikke se størrelse/type har du en sjanse. Prøv å finn et disk-program fra prompt som ikke går gjennom BIOS sine instillinger. Spinrite gjør ikke det, men som du nevnte, nei, det støtter ikke NTFS, kun FAT.

Du kan teste med et program som heter NTFSDOS.EXE fra sysinternals.com. Dette leser filer på NTFS partisjoner, så du kan boote fra en vanlig DOS diskett også kjøre det. NTFSDOS.EXE aksesserer disken utfra hva som står i BIOS.

Det finnes mange disk repair programmer, men de er forskjellige. Spinrite er det som opererer på lavest nivå. Det kan gi blaffen i både BIOS og dataene dine, istedet går det over disken the hard way. PR.exe (fra partition-recovery.com tror jeg) er avhengig av at BIOS kan se disken din, men kan få ut filene selv om filtabellen er ødelagt. Det kjøres fra prompt og leser NTFS. Andre igjen krever i tillegg at filtabellen som er iorden.

Nederst på test-disken-lista er programmene som opererer fra windows. GetDataBack er (tror jeg) et av disse. Da må du ha en annen disk med windows som du booter til, og den ødelagte disken må gjenkjennes i BIOS.

På min maskin med win2k så blir alle logiske disker jeg lager automatisk satt opp med tilgang til gruppen Everybody (under Security). Har du fjernet dette og erstattet det med en bestemt bruker, så har du vel kanskje flere problemer. Har ikke vært borti det sjøl.

[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-07-19 18:09 ]

Lenke til kommentar

substeve:

1000 takk for alle tips! ikke alle som gidder å være så behjelpelig! flotte greier... skal prøve en del av det du skrev...

Får se i løpet av helga... :smile:

Har ikke endret fra everyone på den andre disken, så det går nok bra... :smile:

Har exportert secpol.msc (tror jeg), siden jeg satt og endret litt innstillinger der og ville ta vare på den ved en eventuell re-inst, men, vet ikke om SID ble med da... :sad:

dudsi:

Har 1 x 512 Mb SD PC133... :smile:

D-Xpert:

vel, mine data er ikke verdt 10.000, men hadde d ikk vært så j***** dyrt hadde d vært en mulighet... :smile:

Får se hva jeg får til i helga!

Kommer tilbake med "update" på mandag! :smile:

Takker foreløpig for all hjelp! :smile:

Lenke til kommentar

Vel, har prøvd uten IDE-kabel og vet dere hva:

INGEN SKARAPE/SKURRELYDER!

Det er vel FAT-tabellen da?

Var å så etter programmet PR.exe, men fant kun en demo.. :sad: har ikke prøvd den, men tror det er av typen "se ikke røre", altså jeg kan SE feil, men ikke rette...

Noen som har noen forslag?

Edit:

Skrivefeil...

[ Denne Melding var redigert av: ZoRaC på 2002-07-21 18:23 ]

Lenke til kommentar

Kan høres ut som FAT/boot record ja. Mistenker at skrivehodet har slått nedi plata når du flyttet på disken.

de gode nyhetene ? At alle dataene dine sannsynligvis er ok :smile:

Så det gjelder å få dem ut. Har du sett om BIOS gjenkjenner disken (trykke DEL når du booter) ? Prøv å se om du kan lese noe av disken fra prompt med noen av programmene som er nevnt, før du prøver med windows (windows vil bare forsøke å "få tak i disken, og da henger det veldig).

Det du trenger er et program som kan konstruere filene utenom å gå igjennom filtabellen (noe som også kan være litt kinkig siden du sikkert ikke bare vil ha filene, men ha dem kopiert i de kataloger de var, inkludert lange filnavn)

Forresten kjekt å to pcer når man gjør dette, så man kan være på internett samtidig.

Edit: Glemte å si, bruker gjerne demoer, for det første du bør gjøre er å teste hvilken metode som gir filene

[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-07-21 19:43 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-21 19:41, substeve skrev:

Kan høres ut som FAT/boot record ja. Mistenker at skrivehodet har slått nedi plata når du flyttet på disken.

de gode nyhetene ? At alle dataene dine sannsynligvis er ok :smile:

Så det gjelder å få dem ut. Har du sett om BIOS gjenkjenner disken (trykke DEL når du booter) ? Prøv å se om du kan lese noe av disken fra prompt med noen av programmene som er nevnt, før du prøver med windows (windows vil bare forsøke å "få tak i disken, og da henger det veldig).

Det du trenger er et program som kan konstruere filene utenom å gå igjennom filtabellen (noe som også kan være litt kinkig siden du sikkert ikke bare vil ha filene, men ha dem kopiert i de kataloger de var, inkludert lange filnavn)

Forresten kjekt å to pcer når man gjør dette, så man kan være på internett samtidig.

Edit: Glemte å si, bruker gjerne demoer, for det første du bør gjøre er å teste hvilken metode som gir filene

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-07-21 19:43 ]</font>

Sitter i skrivende stund og kjører GetDataBack for NTFS på disken, siden jeg ikke kunne finne noe DOS program...

Finner HD i både Windows og BIOS... :smile:

Får se når jeg kommer hjem fra jobb om det har ført frem til noen filer... :smile:

Lenke til kommentar

Endelig har GetDataBack for NTFS fu7llført og jeg har fått hentet ut dataene mine! :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:

Men, SID ble ikke noe problem, så der må det vel være et sikkerhetshull i NTDS? Altså det er bare å slette det du vil ha tilgang til, for så å hente det ut igjen med GetDataBack?

jaja...er bare glad for det jeg! :smile:

Så etter en reboot nå så gir BIOS beskjed om at SMART ikke er som den skal og det samme sier Drive Fitness Tool, så jeg har sendt en mail til Komplett.no for å høre om jeg skal returnere den... :smile:

Så må jeg vel nesten si 1000-takk tilalle som har kommet med forslag til en løsning! Spesielt vil jeg si takk til substeve for å ha kommet med så mange gode og fornuftige forslag! Keep it up! :smile:

Takker som sagt for all hjelp!

Mvh,

Sven-Ove - Som er veldig glad akkurat nå!

Edit: Skrivefeil...

[ Denne Melding var redigert av: ZoRaC på 2002-07-28 14:20 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...