Gå til innhold

Hjelp! ntoskrnl.exe

Anbefalte innlegg

Får feilmelding under oppstart:

"Disk I/O error (#######)"

"(Windows boot directory)system32ntoskrnl.exe kunne ikke lastes"

Har en IBM Deskstar 40GB IDE 7200RPM fra september i fjor.

Kjører Win2K Pro.

Er disken gone?

eller er det bare en re-inst. som skal til...

Skjedde i natt, så jeg har ikke hatt tid til å prøve noe som helst...

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: ZoRaC på 2002-07-19 08:17 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: ZoRaC på 2002-07-19 13:11 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve å reinstalere / reparere. Og hvis du klarer å starte systemet igjen da så kjør en scandisk, da får du svar på om det er disken som er kilden eller om det har vært andre gremlinser på færde (virus??)

Har ikke IBM et vertøy for å sjekke diskene ?? har hørt om det på andre IBM tråder....

G.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-17 10:09, Tantor_ skrev:

Fikk samme melding på en celeron 700 som jeg klokka til 1g.

Hvis du har overklokket, kjør bios defaults og prøv med en ny reboot.

Funket for meg.

Har ikke overklokket...

det som skjedde var at jeg koblet ut min WD 120Gb disk og satte inn en 14 Gb i stedet, så koblet jeg på alle 3 og alt funket fint, men etter en reboot kom den feil.mld.

Kan det ha blitt noe hardware feil mens jeg koblet?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-17 11:19, Jesus Halten skrev:

Jeg fikk beskjed om at ntoskrnl.exe ER windows 2000. Det er alltså en helt esensiell fil...

(jeg har ikke peiling på resten men det kan være kjekt å vite :smile:)

Jepp NT OS KERNEL (ntoskrnl.exe) er ... vel kjernen i win2000 (som egentlig skulle hete NT5) så denne filen er jo "kjekk å ha" kan man si. hvorfor den er avgått med døden blir jo vrient å si når man sitter her. boot med cd'en og velg "repair" da skal den gå over alle filene og sjekke at de er rett versjon. service pack's må reinstalleres etterpå.

G.

Lenke til kommentar

Vel... nå har jeg fått tatt en kikk på disken min... min w2k CD var ikke "boot-bar", så jeg har ikke prøvd repair...

Prøvde med repair-diskett jeg laget i backup-verktøyet til 2000, men det gikk ikke...

Fant meg en annen disk, installerte w2k på den og koblet min "defekte" disk som "slave".(tenkte å redde noe av "mine dokumenter"..)

Disken har 2 partisjoner med NTFS, 1 på 8 Gb på Os'et på og en på 32 Gb...

Den på 8 ble gjennkjent som "Lokal disk (D:)", men når jeg dobbelklikker får jeg beskjed om at den ikke er formatert! Disken min lager også veldig rare lyder og hele systemet er ganske "tregt" (kan være fordi disken med OS'et på nå er en UDMA 33 disk?)

Har ikke prøvd IBM sitt verktøy enda... noen forslag til hvordan jeg kan redde dataene mine??

Sven-Ove

Edit:

Skrivefeil...

[ Denne Melding var redigert av: ZoRaC på 2002-07-19 08:22 ]

Lenke til kommentar

Høres ut som enten en feil på disken eller ev. en feil i HAL. Har du prøvd å koble tilbake slik det var før ?

Har du vært i BIOS og sjekket at diskene er satt opp riktig ? (både på din maskin og den du satte den opp som slave på?)

At du får beskjed om at disken ikke er formatert er muligens fordi både master og slave er partisjonert som primær partisjon. Selv om du i w2k kan ha fire primære partisjoner, kan bare 1 være aktiv av gangen. Det kan også være grunnen til at du ikke får kontakt med 32 GB delen, f.eks. hvis dette er en primær partisjon delt inn i to logiske disker. Prøv å se diskene fra prompt, ev. start fdisk fra prompt (håper du kan bruke det), bare for å SE, ikke røre.

Eller det kan være at OSet ligger på primær partisjon og dataene dine på utvidet partisjon, så kanskje w2k "stoppes" fordi den primære partisjonen kommer først (dette siste er bare en gjetning !!)

Du kan også prøve å søke etter et program som heter spinrite.exe, som du kan teste disken med. Om det ikke kan lese disken er det neppe noe som kan, dersom det er den det er feil på vel og merke. Er det en HAL feil så er jo disken like fin.

[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-07-19 02:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-19 01:47, substeve skrev:

Høres ut som enten en feil på disken eller ev. en feil i HAL. Har du prøvd å koble tilbake slik det var før ?

Har du vært i BIOS og sjekket at diskene er satt opp riktig ? (både på din maskin og den du satte den opp som slave på?)

At du får beskjed om at disken ikke er formatert er muligens fordi både master og slave er partisjonert som primær partisjon. Selv om du i w2k kan ha fire primære partisjoner, kan bare 1 være aktiv av gangen. Det kan også være grunnen til at du ikke får kontakt med 32 GB delen, f.eks. hvis dette er en primær partisjon delt inn i to logiske disker. Prøv å se diskene fra prompt, ev. start fdisk fra prompt (håper du kan bruke det), bare for å SE, ikke røre.

Eller det kan være at OSet ligger på primær partisjon og dataene dine på utvidet partisjon, så kanskje w2k "stoppes" fordi den primære partisjonen kommer først (dette siste er bare en gjetning !!)

Du kan også prøve å søke etter et program som heter spinrite.exe, som du kan teste disken med. Om det ikke kan lese disken er det neppe noe som kan, dersom det er den det er feil på vel og merke. Er det en HAL feil så er jo disken like fin.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-07-19 02:06 ]</font>

Takker for masse tips, men entetn har jeg forklart dårlig, eller så har ikke du skjønt det... :razz:

Jeg har ikk prøvd å koble tilbake som det var før, men rare lyder i disken bør vel ikke forekomme selv om jeg har "koblet om"? ("Skurre-lyder")

Jeg har ikke satt den opp som slave i en anne maskin... jeg har satt den opp som slave i MIN maskin, men med en annen som master (siden den "defekte" disken var den med Win2k på, så måtte jeg installere det på en ny...)

Jeg får kontakt med 32 gb delen... det er den andre som ikke funker ("ikke formatert")... men, når jeg slo på i går hadde 32 gb disken "mistet" 5000 filer, det var igjen kunn 1, men brukt disk plass var den samme...

Det er NTFS partisjoner så så "se" fra prompt går nok ikke... skal se litt i "fdisk" og se hva jeg finner ut!

Skal se om jeg finner spinrite.exe! :smile:

Lenke til kommentar

Anbefaler at du søker etter et program som heter GetDataBack for NTFS. Det funket for meg. Jeg klarte å ødelegge mitt RAID-array etter at jeg skulle bytte ut en defekt disk. Hadde nemlig 2 disker i RAID, og 2 enkeltstående disker. Skulle ta ut den ene ekeltstående disken som var ødelagt og sette inn en ny, men jeg klarte selvsagt å ta ut den ene RAID-disken, og når jeg da bootet opp, så ble hele RAID-oppsettet ødelagt. Helt utrolig at det går an å være så klønete, men Murpheys lov osv.. :smile:

Uansett, jeg hadde jo plutselig mistet hele OS-partisjonen, mine dokumenter og masse andre vikige data. Jeg fikk forøvrig NTOSKERNEL.EXE missing også.

Kan hende at du fikk det fordi maskinen prøvde å boote opp fra feil disk/partisjon etter at du hadde satt inn mere disker. Det skjedde også med meg en gang, og jeg måtte reinstallere win2k for å få det til å funke igjen. Uansett, med endel support fra highpoint (RAID-chipset leverandør) klarte jeg å bygge opp igjen stripe-informasjonen slik at RAID-partisjonen funket igjen, men alikevel var flere av partisjonene mine ødelagt og utilgjengelige i win2k.

Prøvde da med GetDataBack for NTFS. (finnes også en for FAT), og den scannet igjennom alle diskene mine sektor for sektor, og jeg fikk gjenopprettet alle filene som jeg hadde mistet! Jeg ble ihvertfall ganske lettet! Selvom det tok meg mange uker med knoting er jeg glad for at jeg ikke bare innså tapet med en gang og formatterte vekk 6 år med dokumenter, digitale bilder etc etc... Forøvrig et annet tips: ha My dokuments på en annen fysisk hardisk. (My documents->properties->find target). Da vet du til en annen gang at hvis OS-partisjon eller OS-disken ryker, så ligger de viktigste dokumentene dine trygt bevart på en annen disk. Lykke til!

(ble dette innlegget litt langt? :smile:

-M

Lenke til kommentar

Hvis disken lager stygge lyder den ikke laget før er det et dårlig tegn. da er det ganske sansynlig at selve disk overflaten er blitt skadet og da vil nok det være vanskelig å få noe saklig ut fra disken.

Men en kammerat hadde nettop et RAID sett som flippet ut og så for seg at han hadde mistet en haug med data. Han kom over et program som heter R-Studio som reddet dagen. Dette koster 80 dollar, så hvis det er viktige data vi snakke om her og ikke bare "save games" :smile: så kanskje det er verdt det ??

http://www.r-tt.com/RStudioFamily.shtml#rsdemo

Du kan laste ned en demo som sjekker disken, den kan ikke brukes til noe annet en å sjekke at det er et håp. Kan hvistnok lage et image som du kan bruke en betalt versjon til å hente ut filer fra etterpå. vel sjekk linken så ser du hva det går i.

G.

Lenke til kommentar

Det høres stygt ut som harddisk feil. Ville ha tatt backup så fort som mulig. Siden ting bare forsvinner, og win2k partisjonen er ødelagt kan det være bare 2 ting: Virus eller Diskfeil. Diskfeil er det mest sannsynlige når du hører skrapelyder.

Reddet en partisjon en gang, brukte da et program som het PR.exe Det er et DOS prog som er gangske kjapt. Du finner det sikkert på ftp search eller no.

Substeve: En fysisk harddisk kan ha 4 primære partisjoner, -1 hvis du lager en ext partisjon. Vet ikke hvor mange logiske du kan lage inni den men du får nok. Du kan bare ha en aktiv primær partisjon per disk

Windows 2000 Vil ikke ha problemer med flere primære partisjoner.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-19 08:55, |BeeR| skrev:

Forøvrig et annet tips: ha My dokuments på en annen fysisk hardisk. (My documents->properties->find target). Da vet du til en annen gang at hvis OS-partisjon eller OS-disken ryker, så ligger de viktigste dokumentene dine trygt bevart på en annen disk. Lykke til!

(ble dette innlegget litt langt? :smile:

-M

Vel, hva hvis den disk ryker da? :razz:

men, takker for alle forslag!

Langt er bra! :smile:

Et lite problem til:

HVIS jeg skulle greie å redde Mine dokumenter, får jeg da "tilgang" til de, siden det er en NTFS partisjon og kun min "gamle" bruker har tilgang til den mappen? kan jeg bruke Partition Magic til å konvertere fra NTFS til FAT32 og løse det slik?

Lite vits i å redde data jeg ikke får åpnet... :razz:

Men, takker for alle forslag!!!

Lenke til kommentar

Det er kun systemet og admin og bruker som har tilgang til den/de mappene....derfor skal du ikke få noe tilgang til filene..."alle" må ha rettigheter til katalogene/filene for at du skal kunne åpne de etter en re-innstall.

PS!!! Ett viktig tips, ta ALLTID backup av gjennopprettingsagenten (finner den i secpol.msc)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-19 12:31, dudsi skrev:

Det er kun systemet og admin og bruker som har tilgang til den/de mappene....derfor skal du ikke få noe tilgang til filene..."alle" må ha rettigheter til katalogene/filene for at du skal kunne åpne de etter en re-innstall.

PS!!! Ett viktig tips, ta ALLTID backup av gjennopprettingsagenten (finner den i secpol.msc)

Vil det si at jeg ikke har mulighet til å få tak i mine dokumenter?!

Hva med å konvertere til FAT32 da?

Hva i secpol.msc er det jeg skal hente ut da?

Lenke til kommentar

Det som kan være lurt viss man har sensitive filer på maskina, er å bruke Norton Ghost. Det programmet funker sånn at det tar et bilde av harddisken. Den kopiere alt å ziper det flere GB ne sånn at du kan brenne det på en CD.

Vist det går galt å du setter den i, vill alt bli som da du kopierte harddisken.

Men da må du itj ødlegg CD'en eller rot dein bort da...:smile:

Kan være en smart ting å bruke...

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke sikker på dette, men hvis man bruker litt sunn fornuft, burde ikke det gå an å bare konvertere tilbake til FAT32 og så få full tilgang til disse skuffene igjen. For da ville jo hele sikkerhetsaspektet være bortkasta. Men kanskje jeg tar feil? Der ser du hvor "praktisk" det er å ha NTFS hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...