Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mistet IP-adr. hoc UPC?

Anbefalte innlegg

Jeg har en adsl-linje fra Chello UPC med 3 IP-adresser. Jeg har koblet huben til UPC inn i en switch som jeg har tilkoblet en bærbar, stasjonær og en server. Dette har fungert fint og hver av de 3 pcene har fått hver sin IP tildelt.

Men nå har jeg koblet den bærbare til et trådløst aksesspunkt. APen er koblet til switchen. Problemet nå er at jeg ikke får tildelt 3 IP-adresser, men kun 2. Det virker som APen bruker 2 IP-adresser siden Serveren og den stasjonære ikke kan være på nett samtidig, kun en om gangen.

Er det slik at når APen er koblet til så tar APen én IP-adr og den bærbare én Ip-adr?

Noen som kan hjelpe her?

Legger ved et bilde av hvordan jeg har koblet nettverket.

post-61-1117290894_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må kjøre router på det AP. Så det bruker en IP adresse fra UPC og så gir det ut interne 192.xxx.xxx.xxx adresser og så du kan ha mange bærbare på, eneste ulempen er at du ikke kan dele filer over det nettverket. Du må kjøre FTP. Da har du en IP i AP, en i stasjonær og 1 i server. 3 IP totalt + de interne fra AP.

Lenke til kommentar

Jeg har et annet forslag hvis du kun har planer om å ha 3 PC-er tilkoblet. Du kan da droppe en ruter og sette opp AP-en med en privat IP-adresse. AP-et vil da ikke ta opp noen av de offisielle adressene, og laptopen din vil da få den siste offisielle IP-en.

Eks.

- Du setter opp AP-en med ip 10.0.0.1 og 255.255.255.0 som subnet.

- Setter opp en av PC-ene til ha en 10.0.0.x adresse i tillegg til den som den får fra UPC. Ser at det kanskje ikke er så enkelt i windows hvis DHCP er aktivert, men da setter du bare 10.0.0.x som eneste IP mens du konfigurerer AP-et.

Dette burde fungere så lenge du kun skal ha 3 stk. offisielle IP-er. Straks du får flere PC-er på det trådløse nettet kan det være lurt med en ruter.

Lenke til kommentar

Zenit:

Hvordan får jeg satt en av pcene (lappen) til å ha en 10.0.0.x adresse i tillegg til den jeg får fra UPC? I alternativ konfigurasjon under TCP/IP-innstillingene til det trådløse nettverkskortet?

Jeg testet med å sette IPen til APen til 10.0.0.x og ba lappen nettverkskortet i lappen motta IP automatisk, og kom fortsatt på nett, men den siste (tredje) pcen kommer fortsatt ikke på nett fordet. Så APen og lappen tar fortsatt en IP hver..

Bruker også Default Gateway: 192.168.0.x i APen. Dette er riktig og skal ikke forandres?

Lenke til kommentar
Zenit:

Hvordan får jeg satt en av pcene (lappen) til å ha en 10.0.0.x adresse i tillegg til den jeg får fra UPC? I alternativ konfigurasjon under TCP/IP-innstillingene til det trådløse nettverkskortet?

Ikke bruk alternativ konfigurasjon. Den blir kun brukt hvis du ikke er på nett med de vanlige innstillingene. Normalt setter man ekstra IP-adresser under "Advanced" -> "IP-settings" - > "IP addresses". Men MS har visst gjort det ekstra vanskelig og lar deg ikke legge til ekstra IP hvis kortet i utgangspunktet er satt til DHCP.

Dette kan omgås ved å bruke registret:

http://www.petri.co.il/configure_tcp_ip_to...e_same_time.htm

Utrolig at ting som løses med én kjapp kommandolinje i andre OS skal være så tungvint i windows :/

Jeg testet med å sette IPen til APen til 10.0.0.x og ba lappen nettverkskortet i lappen motta IP automatisk, og kom fortsatt på nett, men den siste (tredje) pcen kommer fortsatt ikke på nett fordet. Så APen og lappen tar fortsatt en IP hver..

La oss si at du setter 10.0.0.1/255.255.255.0 som IP på AP-et, så setter du en IP i tillegg på en av PC-ene til 10.0.0.2/255.255.255.0 (sjekk linken over). AP-et bør da ikke bruke opp noen av dine offisielle IP-er, så fremt du har slått av DHCP. Men vi snakker om et _rent_ aksesspunkt her uten ruter-funksjonalitet? Forhåpentligvis er det ingen som snylter på linja og rapper én IP ;)

Bruker også Default Gateway: 192.168.0.x i APen. Dette er riktig og skal ikke forandres?

Det har ikke noe å si så lenge AP-et kun skal nås på ditt lokale nettverk. Btw, var ikke meninga å lede deg ut på dypt vann her. Jeg er ikke så god til å forklare, og får du det ikke til kan det være enklere å bare skaffe seg en ruter.

Lenke til kommentar

Zenit:

Fikk det til nå takket være den siste forklaringen din :) Den var veldig bra!

Alle pcene er på, og alle er fornøyde. Gikk fint å legge til ip i registeret slik den artikkelen forklarte.

Tusen takk igjen :w00t:

Endret av Kenti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...