viranth Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Ok, som dere ser så er det ikke kommet så veldig langt enda, men jeg sliter litt med å finne ut hva slags design jeg skal ha på denne kassen. Har en del ting jeg mener er viktige i dette prosjektet: - God plass så jeg slipper å ta ut noe for å komme til noe annet. - Laget for vannkjøling. - Komponenter for plass til å lufte seg, derfor hardiskene ved siden av hverandre. - Skal ikke stå på gulvet. - Skal være plass til vibrasjonsdempende/lydisolernede matter etc. Har tenkt på tower design, men da må den stå på gulvet og tar en del plass, dvs den må stå et sted som gjør at jeg kanskje ikke får bordet helt inntil veggen eller en lignende situasjon. Med et flatt design slik på bildene kan jeg bare ha den på et bord eller noe, få ledninger opp fra gulvet og gjøre det litt mer ryddig (kanskje). Eneste problemet kan være størrelsen, den kan bli for stor, og da må jeg lage to etasjer på kassen. Vet ikke helt hva jeg skal ha i hver etasje da, noen tips? Materialer er det også litt usikkert på hva jeg burde velge, jeg har tenkt meg tre og kanskje litt aluminium. Tre er lett og jobbe med og aluminium kan jeg bruke for å gi litt styrke, varmeledende egenskaper eller bare fordi det ser kult ut. Har også tenkt litt på forskjellige typer plast, men siden det er så sprøtt kan det lett gi sprekker om noen skulle være så uheldige å komme litt for hardt borti maskinen (ingen planer om at det skal skje, men i tilfelle). Det er en del ting jeg må fikse på, som feks få gjort den litt mer kompakt slik at det ikker er så mye ledig plass. Kan sikkert redusere området rundt vanntanken, tenkte det kunne være lurt med en vegg rundt vanntanken, slik at vann ikke renner fritt inne i kassen om noe skulle skje. Selve lukket tenkte jeg skulle være formet noe slikt som man kan se på tegningene. Det jeg tenkte var at jeg lager et mønster i lukk og et negativt mønster i kassen, slik at den sitter rimelig fast når jeg legger lukket nedpå. Eneste som trengst for å virkelig feste det på slik at det sitter selv om man snur det på hodet, ville kanskje bare bli et par enkle låsemekanismer. Ok, kommer ikke på så mye mer akkurat nå. Det praktiske arbeidet med kasse vil nok ikke begynne før om en måned eller så, må først flytte til ny leilighet og ordne et par andre ting. Men i mellomtiden kan jeg få ordnet tegningene klare til bygging. Kom med kritikk og annet som kan gjøre at dette blir et bra førstegangsprosjekt! =) Endret 28. mai 2005 av viranth Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Finfint prosjekt du starter her! Liker idèen med to etasjer.. Og det hadde vært genialt med en vegg rundt tanken og en fuktighetsmåler imellom veggen og tanken! Anbefaler deg å stable opp de tre harddisken som ligger der i et strikkoppheng! Ellers, stå på! Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Ser utrolig nice ut dette her! Hvorfor navnet Huckelberry Finn egentlig? Ble bare litt nysgjerrig.. Ser ut til å bli veldig stort dette kabinettet, hva er måla, sånn ca.? Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Det så bra ut! Hadde vært kult om du bygde hele i aluminium, er liksom litt mer proft det! Men det har vel noe med tilgang på verktøy osv å gjøre Lenke til kommentar
viranth Skrevet 28. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Beklager bildene, er uploadit som er litt teit. Har laget kassen med to etasjer, blir en del ledig plass, men det tror jeg kan komme godt med om jeg i fremtiden skal ha i flere disker eller andre ting. Eneste som er negativt med dette designet er at det blir vanskelig å finne en god løsning til hardiskene. De må henge fra taket, så jeg må lage en liten kasse de kan henge inni som jeg igjen bare kan feste inne i selve kabinettet. Skal kunne ta av taket og jeg lager nok en dør i første etasje, slik at jeg slipper å ta av hele andre etasjen for å komme ned i første, skal være enkelt, har ikke lyst til å styre mye for å komme til forskjellige deler når jeg først bygger en kasse. @mr1989: Bikkjen min heter Huckelberry Finn, siden han har svømmehud mellom tærne og jeg skal ha vannkjøling for første gang, var det greit å kalle prosjektet det. Målene er 50x44x30. Blir kanskje litt stor, mulig jeg skal prøve å gjøre den mindre. Men vil heller ha litt for mye plass enn for lite. @CaZiO: Tilgang til verktøy er ikke noe problem, har en svær fresemaskin som kan kutte i alle mulige materialer. Får se hva som er den beste løsningen økonomisk, en ny aluminiumsplate er ikke så veldig billig =) edit. Glemte å nevne at jeg skal nok legge støydempende matter fra biltema eller noe annet skikkelige greier på innsiden, så det tar jo litt plass. Endret 30. mai 2005 av viranth Lenke til kommentar
Bladebreaker Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Ser meget spennende ut, ser frem til ditt videre arbeid med denne kassen! Ideen med to etasjer er veldig bra, drømmer selv om å bygge om et bord jeg har... Endret 28. mai 2005 av Bladebreaker Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Ser veldig bra ut! Stå på! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå