Caztro Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Hei Som topic sier lurer jeg på om jeg skal kjøpe Prescott eller Northwood. Fint med begrunnelser også Caztro Lenke til kommentar
tbend Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Ville heller kjøpt 3Ghz Prescott ikke rare prisfjorskjellen. Skal du klokke kan du kjøpe Prescott. Skal du ikke kjøp Northwood siden disse lager mindre varme og klokker mindre i snitt en Prescottene. Lenke til kommentar
registreringsTerror Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 På samme frekvens er Northwoood både raskere og bruker mindre strøm, det første bare marginalt, muligens det andre også. Gitt samme pris ville jeg valgt Northwood, hvis du har valgmuligheten. (Prescott-kjernen er laget for å kunne kjøre høyere frekvenser enn Northwood-kjernen, så det er mulig at de vil oppføre seg ulikt mht. overklokking og slikt, det vet jeg ikke noe om...) Lenke til kommentar
Rogerino Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Kan det stemme at enkelte hovedkort kan bruke Northwood, men ikke Prescott? Sitter å ruger på en Abit IT7, med en Intel Pentium 4 cpu "Nortwood" 1.8GHz PC400 Socket 478, L2 512KB. Spekulerer litt i Prescott. Noen som vet? Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Det burde funke med prescott på Abit IT7. Bare pass på å kjøp prescott med sokkel 478 ikke 775! http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1357[/url]']http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1357]Based on the i845PE chipset, the IT7 MAX2 Rev2 supports any Pentium4 processors based on the 400/533 MHz FSB, but Abit recently showed that this motherboard can run at up to 880 MHz FSB (220 MHz Bus Speed) with the right hardware! This means the IT7 MAX2 Rev2 should be able to run the 800 MHz based Pentium 4's that are soon to be released. The three DIMM slots support up to a maximum of 2GB of PC1600/2100/2700 DDR RAM. Endret 1. juni 2005 av Anderssb Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Jeg holder en knapp på Northwood, enten det er snakk om overklokking eller ikke. Northwood utvikler mindre varme, og er marginalt raskere klokke for klokke. Til overklokking har socket 478 dessuten problemer med å levere nok strøm til Prescott-prosessorer, så med Prescott bør en overklokker heller gå over på LGA775-plattformen. Jeg er usikker på hvordan det er med HyperThreading-støtte til Prescott 533FSB-serien, men av Northwood 533FSB er det bare toppmodellen på 3,06 GHz som støtter det. Hovedkortet ditt støtter jo inntil 533 MHz FSB, men ikke dual channel. Ville ha vurdert et nytt HK om du først skal oppgradere. Komplett har flere gode demobrukte kort til rundt 500 kroner (tenker da særlig på i865PE/i875PE-baserte (springdale/canterwood)). De støtter dual channel, FSB800, og alle CPUene i FSB800-serien støtter hyperthreading. Abit IS7-serien er gode og prisgunstige kort, synes jeg. Lenke til kommentar
xvis Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Dette var akkurat det samme emne jeg hadde tenkt å skrive om også! Jeg sitter med en Aopen XC Cube EZ65-II (barebone) med Intel 865G chipset som har støtte for Prescott prosessor. Har en sliten gammel P4 på denne boksen nå, og vurderer altså frem og tilbake Northwood eller Prescott. Jeg må også ta i betraktning strømforbruk/varme/støy. Boksen støyer ikke mye når ting går på tomgang, men blåser temmelig kraftig ved spilling. En Prescott CPU vil sannsynligvis få boksen til å ule som en middels orkan er jeg redd for. Sammen med ATI Radeon 9800 Pro, begynner nok PSU'en å tynes med en Prescott (har bare 275W til rådighet). Det som også er litt pussig, er prisingen av disse cpu'ene. Ifølge prisguiden her på hardware.no koster Northwood 3.2GHz 800FSB 2519kr, og samme modell Prescott koster 1792kr !! Er det noen som kan forklare denne forskjellen i pris? Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Det som også er litt pussig, er prisingen av disse cpu'ene. Ifølge prisguiden her på hardware.no koster Northwood 3.2GHz 800FSB 2519kr, og samme modell Prescott koster 1792kr !! Er det noen som kan forklare denne forskjellen i pris? De Northwood-prosessorene man finner på nettbutikker idag, er kanskje mer eller mindre "gjenglemt" på lagerene. De er ikke særlig i skuddet, derfor er det ikke sikkert at alle er like nøye med å oppdatere prisene. Det er også få butikker som har dem, altså er det ingen priskrig, og disse faktorene kan bidra til at man ser endel merkelige prisnivåer. Jeg brukte prisguiden selv, og sammenligner man en 3,0 Northwood mot en 3,0 Prescott er prisene henholdsvis 1494 og 1913 på det laveste. Ikke lilke stor forskjell, men fortsatt litt snodig... Skal man ha en Northwood, kan man nok heller sjekke på nettauksjoner, e.l. Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Prisguiden på HW.no er heller ikke GUD, den er nokså dårlig oppdatert til tider. Er det noen nettbutikker du ikke ser i prisguiden er det værd å sjekke disse mange hundrelapper å spare på det. Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Caztro: Jeg har en P4 2.53Ghz Northwood du kan får kjøpt om du vil. Da trenger du heller ikke oppgradere noe annet Forskjellen opp til 2.8Ghz er ikke akkurat astronomisk Jeg har testet begge i min maskin. Har en overklokket 3.2Ghz NW i maskinen min nå og det er kun i spill jeg ser noe av forskjellen, med Radeon 9800 får du ikke den beste grafikken likevel. Jeg måtte ut med 1900kr på bruktmarked får å sikre meg en 3.2Ghz Send meg en mail om du er intressert. Lenke til kommentar
registreringsTerror Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Jeg er usikker på hvordan det er med HyperThreading-støtte til Prescott 533FSB-serien, men av Northwood 533FSB er det bare toppmodellen på 3,06 GHz som støtter det. Min Northwood på 3.0 GHz kjører HT så det suser, den... Lenke til kommentar
registreringsTerror Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 J Opps... Men den er jo fsb 800, da... Overså at det var snakk om 533 her... Lenke til kommentar
registreringsTerror Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Det som også er litt pussig, er prisingen av disse cpu'ene. Ifølge prisguiden her på hardware.no koster Northwood 3.2GHz 800FSB 2519kr, og samme modell Prescott koster 1792kr !! Er det noen som kan forklare denne forskjellen i pris? De Northwood-prosessorene man finner på nettbutikker idag, er kanskje mer eller mindre "gjenglemt" på lagerene. De er ikke særlig i skuddet, derfor er det ikke sikkert at alle er like nøye med å oppdatere prisene. Det er også få butikker som har dem, altså er det ingen priskrig, og disse faktorene kan bidra til at man ser endel merkelige prisnivåer. Jeg brukte prisguiden selv, og sammenligner man en 3,0 Northwood mot en 3,0 Prescott er prisene henholdsvis 1494 og 1913 på det laveste. Ikke lilke stor forskjell, men fortsatt litt snodig... Skal man ha en Northwood, kan man nok heller sjekke på nettauksjoner, e.l. Tja... Hvorfor de er dyrere? Fordi de er raskere og bruker mindre strøm... Lenke til kommentar
xvis Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Jeg har en Northwood 2.4GHz PC533 uten HT. Om jeg går for oppgradering tar jeg neppe en 2.8GHz , men om jeg får en god pris for 3.2GHz versjonen Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 (endret) Vedrørende det med overklokking, og forskjeller på Northwood og Prescott er det en test her Prescott vs Northwood hvor Tom's hw har testet og klokke begge trinnvis opp til 4,1 Ghz. Testen viste lite forskjell oppover i frekvenser. Der Prescott var best forble den stort sett det, og samme gjaldt andre veien. Endret 2. juni 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
xvis Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Har funnet en Northwood 3.2GHz til en mye rimeligere pris enn prisguidens 2519kr, faktisk til samme pris som Prescott med samme spec (ca 1800kr). Hvordan er klokkepotensialet i denne Northwood'en i forhold til en Northwood 3.0GHz? Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Har funnet en Northwood 3.2GHz til en mye rimeligere pris enn prisguidens 2519kr, faktisk til samme pris som Prescott med samme spec (ca 1800kr). Hvordan er klokkepotensialet i denne Northwood'en i forhold til en Northwood 3.0GHz? Det er neppe stor forskjell mellom 3.0 og 3.2. Alle prosessorer i samme serie er jo i bunn og grunn like, bare at de beste eksemplarene velges ut til de høyeste modellene, og følgelig blir gitt en høy multiplikator. Så toppmodellene vil som regel kunne klokkes litt høyere, mens de lavere modellene vil gi en prosentvis høyere overklokking, sett opp mot deres standard klokke. 3.2 er så vidt jeg husker den nest høyeste Northwooden i FSB800-serien, mens 2.4 er den laveste. Det kan være både fordeler og ulemper med å ha høy multiplikator. Fordelene er at en høy modell med ganske stor sikkerhet kan klokkes høyt, og at man ikke er avhengig av at hovedkortets FSB kan klokkes til himmels. Hvis man har et dårlig til middels hovedkort (overklokkingsmessig), anbefaler jeg å gå for en prosessor med høy mutliplikator. Ulempen med høy multiplikator er hvis man har veldig bra minne. Da vil man ikke kunne overklokke minnet i samme grad som med en lavere modell, fordi man ville makse ut prosessoren lenge før minnet når sitt fulle potensiale. Men dette er ikke et fryktelig viktig hensyn å ta, fordi minneytelsen er bra nok på standard hastighet, ihvertfall så lenge man kjører dual channel. Man taper også temmelig lite på å kjøre minnet på lavere klokke enn FSB med springdale/canterwood-brikkesettene. Lenke til kommentar
xvis Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Hvilke er de beste stedene for brukte pc-deler? Har bestemt meg for å prøve å finne P4 3.2GHz med Northwood kjerne. Har prøvd bruktmarkedet her på hw.no, finn.no, og kelkoo.no uten hell. Den er kanskje for ny til at den aktuell på bruktmarkedet. Har saumfart nettbutikker for 'gjenglemte' eksemplarer, men nå er det nok ikke håp lenger Skulle slått til for en måned siden... Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Kanskje QXL eller Netthandelen? Jeg har funnet ganske mye spennende på QXL ihvertfall. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Hvorfor ikke bare kjøpe en prescott? Du merker neppe noe som helst forskjell.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå