JørgenB Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Hey. Jeg leste i en av artiklene at mekaniske deler i speilrefleksene slites etter 100 til 150 tusen eksponeringer, på grunn av hurtige bevegelser når bildet eksponeres. Det jeg lurer på er hvilke konsekvenser dette har, og hvordan man merker det når kameraet trenger vedlikehold. I tillegg hadde det vært fint om noen visste hvor jeg skulle henvende meg om dette skjer, og hvor mye en eventuell reparasjon av dette slaget ville koste... Mvh. JørgenB Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 jeg læste på fotorkitik.dk at canon F.eks garanterer 50.000 eksponeringer med EOS350D og over 100.000 med de prof kameraeer. Men det er minimum. Der blev ligeledes oplyst, at hvis spejler skal skiftes er det formentlig så dyrt, at man skal overveje at skifte kameraet. Lenke til kommentar
fotoelsker Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Sikker på at det ikke er mean time between failures (MTBF) som er 50 000 og 100 000? Dvs at i laboratorietester så brøt lukkermekanismen sammen gjennomsnittlig hvert 50k og 100k eksponering. Ikke dermed sagt at du ikke kan få ut 150 000 bilder av et kamera før det feiler. Konsekvensen av at lukkermekanismen går i stykker er at du må få kameraet reparert. I verste fall må de bytte lukkermekanismen. Tror ikke det er alt for dyrt. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Tallene er ofte spesifiserte under verre forhold enn det de fleste bruker kameraet under så jeg vil bli forbauset hvis de fleste ryker rundt 50 000. Når det gjelder reparasjoner så blir det fort tusenlapper i deler pluss 1000 kr timen sånn at summen blir antakelig mer enn det kameraet er verdt, men en del mindre enn et nytt og bedre kamera koster. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Lukkeren regnes, i alle fall på eldre kamera, som kameraets "hjerte". Det er den viktigste og dyreste delen å bytte, og også den som er mest kompleks å bytte (mange arbeidstimer). Om det finnes dyrere deler i digitale speilrefleks er mulig, men lukkeren er nok ikke blitt billigere av den grunn. Hvis lukkeren først går, så begynner nok andre ting å bli litt slitt også, så da spørs det om det lønner seg å bytte den. Tilsvarende kamera koster sikkert bare litt mer enn selve reparasjonen vil koste. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 ... og til den tid er der sikkert nyt, bedre og smartere til den samme pris (ihvertfald hvis man har de "billige" kameraer til under 10 kilo) Jeg mener, hvis jeg tager over 100 billeder på en tur i gennemsnit ... så er der 50000 /100 = 500 dage tilbage, og hvis jeg kun har tid hver anden dag så er det over 3 år før det sker heldigvis Lenke til kommentar
fotoelsker Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Hørte noen over i forumene på dpreview.com si at lukkeren på 350 og andre nyere kameraer er "beregnet" på å kunne byttes, slik at det skal gå fortere å bytte den. Aner ikke om det stemmer og håper det er lenge til jeg må finne ut av det ^_^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå