tyler Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 En kompis opplevde nettopp at XP plutselig ikke ville starte lenger. Han hadde ikke gjort noe spesielt, hverken med hardware eller software, bare installert noen spill. Plutselig tok det _utrolig_ lang tid å boote, harddisken lagde merkelige lyder (skarpe lyder) og når XP endelig hadde boota, så fikk han fram en feilmelding, og maskina restarta. I safemode blir det bare blåskjerm/feilmelding. Dette har skjedd helt plutselig, og det merkelige er at Windows 98 går helt fint å starte (annen partisjon, multiboot). Hvordan kan dette skje? Og hva kan man gjøre for å fikse det? Er eneste mulighet å formatere XP partisjonen og installere XP på nytt? Eller går det an å bare installere _over_ den gamle XP versjonen? Kan det være bad sectors som plutselig har oppstått på XP partisjonen? (Checkdisk oppdaget noen feil). Kan det skyldes at han har bytta hardware 2+ ganger? (Har hørt noen si at dette gjør at XP slutter å fungere...). Jeg finner det svært merkelig at det skal oppstå slike merkelige ting helt uten grunn (XP har fungert fint lenge hos meg uten noen problem). Setter stor pris på litt hjelp her! Lenke til kommentar
enl Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Det er vel noe galt med disken på det området hvor WinXP partisjonen ligger. Hva slags disk har kameraten din? Har opplevd de samme lydene med IBM disker. Lenke til kommentar
zup Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Er ikke sikker det er det samme problemet jeg hadde, men jeg installerte noe uten den XP patchen som gav mer tid for hardisken til å skrive ferdig før den rebootet. Så enkelt sakt, hardisken skrev på MBR også rebootet programmet maskinen. Lenke til kommentar
tyler Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2002 Hm. Kan godt hende det er en IBM disk, den er litt gammel (20 gig), men har fungert perfekt de siste 2 årene, uten så mye som et bittelite problem. Litt merkelig om det helt plutselig skulle begynne å tulle med XP partisjonen... Hva slags XP patch er det snakk om her? Fordi kompisen min sier at det har ikke vært snakk om noe rebooting midt oppi noe som helst, bare normale shutdowns. Men uansett, hvis jeg nå skal hjelpe ham installere XP på nytt: vil det gå bra å bare overskrive den tidligere versjonen? Hvis ikke, kan man boote i Win98 og derfra formatere XP-partisjonen, restarte m/XP cd'en, og boote i XP og installere på nytt? Lenke til kommentar
Han2Solo Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Det kan du gjøre, men hvorfor? Boot fra XP i cd rom, så får du muligheten til å formattere/ slette/ lage nye partisjoner om ønskelig der! Good luck! SOlo Lenke til kommentar
ChriZno Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 (Så etterpå at du hadde bestemt deg for å formatere og legge inn på ny, men kanskje dette kan hjelpe til å avverge problemer i fremtiden hvis dere sjekker sånne ting... :smile:) OK jeg sier bare en ting: XP SUGER!!! Jeg hadde selv XP i 3 dager, d så helt greit ut (etter jeg hadde tatt av alle de UTROLIG irriterende newb-funksjonene og de støgge mikke-mus fargene), og jeg fikk selv samme problemer som det der. Plutselig begynte oppstarten å gå tregt, rare ting begynte å skje andre plasser og. Det er rett og slett fordi (som med ALT annet microsoft) XP ikke er ferdig, det er jo en GRUNN til at mixrosoft er de eneste som må gi ut service packs i ettertid for å i det hele tatt få programvaren sin til å fungere... Jeg måtte jo legge inn en HAUG med patcher bare for å kunne se mpeg4-film på maskina... Så alt i alt er XP greit for nybegynnere, men ikke noe for viderekomne i det hele tatt... Ble litt off topic her, men jeg tror kanskje jeg vet hva det problemet er (wow!! et PROBLEM i XP, neeei går det an da??!! :razz: :razz:)... XP er såpass ustabilt at selv den minste ting kan utløse problemer... sjekk om du har en IRQ konflikt eller lignende, det kan også være det med at hardware ble skiftet ja... da jeg fikk det samme problemet, skyldtes det at jeg hadde en konflikt... sjekk uansett! Det er ikke sikkert det er det, men det skader ikke å sjekke for sånne småting... Lykke til! _________________ [ Denne Melding var redigert av: ChriZno på 2002-07-18 00:39 ] Lenke til kommentar
tyler Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2002 Takk for hjelp så langt! >OK jeg sier bare en ting: XP SUGER!!! Jeg har brukt XP en god stund selv nå, og må si meg helt uenig i det som blir sagt om at XP suger sånn. Det tar riktignok litt tid å få satt det opp slik at det ikke ser helt idiotisk ut, men når man først har gjort det fungerer det kjempeflott. Mye bedre enn alle tidligere Win versjoner iallfall. Tror aldri jeg har måttet bruke reset-knappen så langt, fordi XP greier _alltid_ å drepe en oppgave om den ikke fungerer. Så stabilt vil jeg absolutt si det er (sammenligned med tidligere versjoner). Synes det virker like bra for vidrekomne som nybegynnere jeg, bare man vet hvordan man bør konfigurere det slik man selv vil ha det. >(wow!! et PROBLEM i XP, neeei går det an >da??!! )... XP er såpass ustabilt at selv den >minste ting kan utløse problemer... Merkelig, siden jeg ikke har hatt _ett_ eneste problem siden jeg installerte og det begynner å bli noen måneder siden. Og du sier at du bare har brukt det i 3 dager, og det sier jo sitt... Man kan ikke si at noe suger bare fordi det tilfeldigvis ikke funker hos deg. >sjekk om du har en IRQ konflikt eller lignende, det >kan også være det med at hardware ble skiftet ja... >da jeg fikk det samme problemet, skyldtes det at >jeg hadde en konflikt... Så du sier XP suger fordi du hadde en IRQ konflikt? :smile: [ Denne Melding var redigert av: tyler på 2002-07-17 13:22 ] Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Quote: Plutselig tok det _utrolig_ lang tid å boote, harddisken lagde merkelige lyder (skarpe lyder) og når XP endelig hadde boota, så fikk han fram en feilmelding, og maskina restarta. De lydene er en sterk indikasjon på at harddisken holder på å ta kvelden. Sjekk http://www.storage.ibm.com/hdd/support/index.htm - spesielt linkene til høyre under "most requested pages. Last ned alt som er av utilities tools og kjør dem. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
ChriZno Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Quote: Så du sier XP suger fordi du hadde en IRQ konflikt? Hvorfor tar alle meg for en naiv liten drittunge og kommenterer ting som selvfølgelig ikke er fakta hver gang jeg forsøker å uttrykke mine meninger om XP? Mulig jeg har feilformulert meg og kanskje ikke tenkt godt nok over det jeg har skrevet, så jeg sier det igjen: NEI jeg sier IKKE at XP suger fordi d har IRQ konflikt, en slik konflikt har ingenting med OS å gjøre, men med maskinvare du måtte ha som har konflikter. Så kanskje du burde sjekke det (en IRQ konflikt kan da skje i ethvert OS, så forstå meg rett :razz:) Når det er sagt, leste jeg posten min her på ny og innså hvor fjortis det virket. Kanskje jeg skal revurdere mitt syn på XP og se litt mer objektivt på det. Problemet er bare det at XP har bare lagt trøbbel for meg, og jeg var allerede vant til herlige Windows2000 da jeg installerte det, kanskje forandringen var for stor, eller at kompetansenivået som var forventet av brukeren sank for mange hakk ved overgangen til XP (en tørr spøk, ikke ment som en fornærmelse :smile: Så hovedpoenget mitt er: XP er ikke lagd for avanserte brukere som skal sette opp servere og foreta avanserte handlinger. XP er lagd for brukeren som vil ha det enkelt, men som fortsatt vil ha kraften til Windows2000, og for all del, liker du utseendet og funskjonene sånn de er satt opp i XP, go for it. Her skal ingen tvinges til noe. :smile: Og en ting må innrømmes, spill fungerer bedre i XP enn i 2000. :smile: _________________ [ Denne Melding var redigert av: ChriZno på 2002-07-18 00:40 ] Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Quote: Den 2002-07-18 00:37, ChriZno skrev: Quote: Så du sier XP suger fordi du hadde en IRQ konflikt? Hvorfor tar alle meg for en naiv liten drittunge og kommenterer ting som selvfølgelig ikke er fakta hver gang jeg forsøker å uttrykke mine meninger om XP? Mulig jeg har feilformulert meg og kanskje ikke tenkt godt nok over det jeg har skrevet, så jeg sier det igjen: NEI jeg sier IKKE at XP suger fordi d har IRQ konflikt, en slik konflikt har ingenting med OS å gjøre, men med maskinvare du måtte ha som har konflikter. Så kanskje du burde sjekke det (en IRQ konflikt kan da skje i ethvert OS, så forstå meg rett :razz:) Når det er sagt, leste jeg posten min her på ny og innså hvor fjortis det virket. Kanskje jeg skal revurdere mitt syn på XP og se litt mer objektivt på det. Problemet er bare det at XP har bare lagt trøbbel for meg, og jeg var allerede vant til herlige Windows2000 da jeg installerte det, kanskje forandringen var for stor, eller at kompetansenivået som var forventet av brukeren sank for mange hakk ved overgangen til XP (en tørr spøk, ikke ment som en fornærmelse :smile: Så hovedpoenget mitt er: XP er ikke lagd for avanserte brukere som skal sette opp servere og foreta avanserte handlinger. XP er lagd for brukeren som vil ha det enkelt, men som fortsatt vil ha kraften til Windows2000, og for all del, liker du utseendet og funskjonene sånn de er satt opp i XP, go for it. Her skal ingen tvinges til noe. :smile: Og en ting må innrømmes, spill fungerer bedre i XP enn i 2000. :smile: _________________ <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: ChriZno på 2002-07-18 00:40 ]</font> irq konflikte har med os`et å gjøre. gui`en i xp varer veldig stor i forhold til 2k og jeg likte den ikke i lengre tider. xp er IKKE et server produkt, det er ment for hjemme bruk og kontor. .net saken er sreveren til xp serien. ..og de fleste bedrifter osv. som bruker ms venter med å oppgradere før det har kommet en serverpack. ,, men du burdet ha tatt deg en tur på windows update å downet *.* for det trenges med xp. Jeg har ikke hatt noen store problemer med xp (kjørt det i en del måneder). Lenke til kommentar
tyler Skrevet 18. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2002 Update: Tror ikke problemet ligger i XP! Nå har ting VIRKELIG begynt å gå galt. Altså, når vi skulle formatere partisjonen der XP lå, ville den ikke det, fordi vi fikk melding om at det var noe galt på partisjonen. Samma skjedde etterhvert med de andre partisjonene, hardisken lager _merkelige_ lyder. Alt tyder på at det har oppstått bad sectors. Men HVORDAN kan dette ha skjedd? Den stopper opp og alt går veldig tregt, så går den fint igjen en liten stund før lydene kommer tilbake og alt stopper opp igjen. Jeg skjønner ikke hvordan slikt bare helt plutselig kan skje. Først trodde vi det var et boot-virus eller lignende, men det gikk fint å boote i Win98 (selv om HD'en lager merkelige lyder der òg). MEN - det merkeligste var at vi satt inn en ny og helt fin HD med Win2000 på, og tok ut den med bad sectors. Her fikk vi _samme_ feilmelding som vi fikk i XP, om at det enten er noe galt i biosen, eller hardware/software konflikt, eller virus. Har skjekket alt mulig, men feilmeldinga kommer uansett. Og på denne HD'en er det jo ingen bad sectors! Under en Chkdsk test, fikk vi fram en god del lost clusters... På alle bootpartisjonene iallfall. Så hva er det egentlig som skjer? Greit nok hvis det er bad sectors på den ene HD'en og man ikke får boota av den grunn, men når en annen HD _uten_ bad sectors heller ikke klarer å boote, da begynner jeg å lure. All hardware _vet_ jeg skal funke, har tatt ut det meste jeg er usikker på, biosen ser helt normal ut. Hva kan da gjenstå? Et virus som har lagt seg i biosen? (går dette an?). Bør jeg kjøre en FDISK /MBR (fjerne master boot record?). Og går det an å 'fikse' HD'en slik at man får bort (eller får 'oversett') bad sectors? Takker for all hjelp jeg kan få! Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Dette er jo bare nødt til å være en IBM disk eller eldre Seagate. :razz: Er nok ikke XP sin feil. Feil i XP er ikke uvanlig, men i 9/10 tilfeller så kommer det av overdreven overklokking av CPU.. :razz: _________________ AMD XP 1800+@2000+ Abit KR7A-RAID 512Mb TwinMOS PC2100 DDR Creative Geforce 3 Ti 500 Quantum Fireball Plus AS 20 GB 2xMaxtor Diamondmax Plus D740X 60GB i RAID Plextor 40/12/40 Chieftec DX-01BL-D [ Denne Melding var redigert av: Cappo på 2002-07-18 08:02 ] Lenke til kommentar
tyler Skrevet 18. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2002 (Det er faktisk en Fujitsu 20 Gig's HD) Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Et lite tips: Boot med xp cden, velg å reparere windows installasjonen. Når du får opp kommandolinjevinduet, skriv help, og du får en lang liste kommandoer. Det er blant annet en som heter fixmbr som kanskje kan være til nytte. Etter at du har gjort det, flyy harddisken til en annen maskin som har XP, og formater WinXp paritsjonen med NTFS filsystem fra den maskinen. Flytt den deretter tilbake, prøv på ny og se om det kan gå. hvis MBR er ødelagt så får du ikke reparert det fra installasjonsprogrammet til XP, derfor må du flytte den over i en annen maskin. ( som helst har Win2k eller Xp for at du kan formatere den som NTFS). Hvis ikke dette hjelper så finnes det programmer som kan foreta en "low-level" formatering av harddisken, altså en fysisk sletting av ALT som finnes på harddisken. virker ikke ting etter dette er harddisken definitivt ødelagt. Håper dette var til nytte *Julesvein* Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Dette er garantert et diksproblem, jeg tipper IBM disk - slik som jeg hadde, som begynte å lage stygge lyder, som endte i katastrofe. Alle data tapt ( 40GB disk ) men så fikk jeg ny 100GB uten mellomlegg (prisene hadde falt en del) Lenke til kommentar
tyler Skrevet 18. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2002 Som sagt, det er en Fujitsu disk... Takk til deg, [email protected]! Jeg skal prøve det å se hva som skjer. Bare et siste spørsmål; om altså det viser seg at disken har (av en eller annen grunn) blitt full av bad sectors: er det da bare å kaste skitn'? Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 TYLER: Et lite tips til: Siden du sa du hadde en fujitsu-disk, gå inn på denne linken: http://www.fel.fujitsu.com/home/drivers.asp?L=en&CID=1 Last ned FJDT (Fujitsu ATA Diagnostic Tool), se om du finner noen feil.. Forteller den testen deg at noe er galt, går du her: http://www.datadocktorn.nu/se_frag1.php Følg oppskriften der heller:) [ Denne Melding var redigert av: [email protected] på 2002-07-18 10:41 ] Lenke til kommentar
Koma Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Sannsynligvis er det en del av disken som er ødelagt. IBM disker er kjent for å være dårlige. Har lignende problem. Disken stoppa opp når den skulle bruke en "system32/cache " fil. Kjørte en Antivirus sjekk og den stoppa opp på samme sted. Ved omstart fiksa XP clusterproblemet og la filene et annet sted på disken. Nå fungerer den greit, men skal allikevel snart kjøpe en Western Digital disk. Problemet ligger i maskin 1. :smile: Lenke til kommentar
tyler Skrevet 18. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2002 Takk for alle svar folkens! Spesielt datadocktorn.nu siden vil nok vise seg å være ekstremt hjelpsom :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå