janfredrik Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Hei. Prøver meg frem litt nå, og bruker denne: body { background-image: url(topp.gif); background-repeat: no-repeat; background-position: top center } body { background-image: url(midt2.gif); background-repeat: no-repeat; background-position: center center } Men det er noe feil der, for når den vises i et dokument så kommer bare midt2.gif frem, mens topp.gif ikke vises. Men hvis jeg fjerner body { background-image: url(midt2.gif); background-repeat: no-repeat; background-position: center center } så går det å se topp.gif Er litt ny på CSS, har ikke brukt det så mye før Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Du kan ikkje angi to bakgrunner til samme element (i ditt tilfelle body-elementet). Du må nok finne deg en måte "rundt" dette på - slikt er lettare å tenke seg til når du får litt erfaring. Uansett kan du godt korte ned heile greia til: body { background: url(topp.gif) no-repeat top center; } Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 28. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2005 Ok, er det en annen mulighet til dette da? Slik at jeg får topp i en bakgrunn, midt i en, og bunn i en? Lenke til kommentar
fjuriess Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Forklar litt bedre, så kan jeg sikkert hjelpe deg. Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 28. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2005 Ok. Kan bruke http://www.paradoxia.org/ som eksempel. Der er det en top.jpg, en content-bg.gif, og en slags bunn. Noe slikt vil jeg også ha, med en topp, en midt og en bunn som er sånn background image hvis du skjønner. Men med koden som står i første post går det ikke, hva må jeg gjøre da? Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Du må lage div's med bildene du vil ha som bakgrunn... #top { background: url(images/topp.gif); } #content { background: url(images/content-bg.gif); } #bottom { background: url(images/bottom.gif); } Simple as that Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 28. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2005 Nå er ikke jeg så leet i dette enda, men hva mener du med div? Slikt? <div id="top"> Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Stemmer det, ja www.htmldog.com <- les og lær Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 28. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2005 Det hjalp ikke å sette inn det <div id="top"> Kom ikke en drit. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Hjelper ikke å komme og si at "det funker ikke" når du ikke har prøvd å sette deg inn i det en gang. Følg linken Jibril2k gav deg, og gjør som han sier. Les og lær er den eneste måten du kan lære deg dette skikkelig. Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 28. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2005 Har gjort det, og prøvd det. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Det hjelper ikke å bare sette <div id="top">.. Du må ha noe innhold der også for at det skal vises.. Hvis du hadde lest, hadde du skjønt det Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 28. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2005 Uff og uff.. Gir opp jeg nå, denne vanskelige CSS-verden.. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Det er noe du i hvertfall ikke må gjøre Det tar litt tid å lære seg, men så fort du har lært det grunnleggende, går det bare oppover! Bruk et par dager på å sette deg ordentlig inn i HTML og CSS, så går det nok bedre, skal du se Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Ja, får se men har så mye å gjøre for tida, og blir så rastløs etterhvert.. Men noen som kan hinte litt om hva jeg må skrive inn i html fila.. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Du må angi høyde i CSS. En tom div vises ikke på skjerm med mindre du har angitt størrelse i CSS: #top { width: 100%; height: 100px; background: no-repeat url(top.gif) left top; } Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå