Gå til innhold

Historie om min Prescott CPU =)

arna

Anbefalte innlegg

Tidligere i går tok jeg ut harddisken min fra en harddisk-kjøler (som forøvrig er viftestyring i ett) for å overføre data i en annen maskin. Måtte koble alt fra hverandre, dra ut ledninger og ta ut hele kjøleren fra toweret. Jeg kopierte alt jeg skulle på den andre maskinen og plugget inn harddisken til min egen pc igjen. Koblet alt av ledninger og akkurat når jeg hadde en cpu vifteplugg igjen ropte pappa. Jeg ble borte en liten stund og når jeg kom tilbake kikket jeg raskt over maskinen og så at alt var koblet som det skulle.

Jeg tok å slo på maskinen og alt gikk som normalt. Installerte noen drivere, så på noen filmsnutter og brant en cd. Etter ca 15 minutter slo pcen min seg plutselig seg av, akkurat som når man får et kort strømbrudd. Alt av strøm forsvant. Jaha tenkte jeg og samtidig kjente jeg en sterk lukt brant i nesa mi. Så raskt skjønte jeg det, det var en lukt som om noe var brent! Jeg styrtet oppi pcen, så at det kom litt røyk fra den, men ikke mye. Jeg skjønte jo ikke noe som helst! Så jeg tok å slo på pcen og så med en gang at ikke cpu vifte sto på etter jeg slo den på. Så jeg slo pcen av med en gang, sjekket pluggen og så at den sto feil vei!

Jeg puttet den raskt inn ordentlig, slo på pcen slik at den gikk og skyndte meg inn i bios for å sjekke temperatur på pcen. Og på cpu sto den på 115 grader! :no:

Cpu er ikke overklokket i utgangspunktet og står rundt 55 grader til vanlig (prescott cpu, veldig varm) Nå har stått på ca 1 døgn etter det skjedde og alt virker helt normalt. Merker ingen ting på ytelse, varme og kjørt noen benchmarker for å se om den har blitt ytelsesskadet, men ingenting!

Det jeg ikke forstår er at en cpu bør vel i utgangspunktet bli ødelagt av slik kraftig varme? Hørt om mange cpuer som har knekt allerede ved 90 grader... Til mandag får jeg nye kjøledeler (bestilte lenge før dette) så da skal jeg fjerne den boxed viften/ribba og ta noen bilder. Er veldig spent hvordan det ser ut siden det som sagt luktet brent! :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min axp reboota "uten grunn" en gang. starta opp igjen og så at tempen var på 95grader. Trodde det var feil så jeg kjente på kjøleribba, bare en liten blemme.

senere har den funka helt fint, klokker som en gud.

Lenke til kommentar

Bytta kjøleribbe på den i dag. Det var overhodet ikke noen synlige merker på den.. HMM =D

Men nå fjerna jeg ikke den heatspreaderen som var på, kanskje litt brent under.... Tør ikke fjerne den fordi limet som sitter fast kan få hele kjernen til å falle av, det ville vært kjipt hehe :D

Lenke til kommentar

Det er Intel, kan ikkje bli øydelagt da, sjølv om den ikkje blir behandla pent.

temp sensoren din kan være på viddene... er ikkje sikkert den var så varm.

Intel har lenge hatt temp sensor i cpu, slik at den slår av maskina di når den blir for varm, det var nok dette som skjedde.

Vil tru cpu temp sank fort når du fikk på vifta igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...