Gå til innhold

Har noen her tenkt på å lage en Jukebox til stua?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-17 05:17, Hidden skrev:

Det er sent/tidlig når jeg skriver dette. For sen middag og en veldig lang film ødela nattesøvnen.. så jeg tenkte jeg kunne like godt lire av meg noe jeg har tenkt på et par dager: PROSJEKT JUKEBOX.

Bare for å ha sagt det med en gang: Jeg har IKKE råd til å begynne på et slikt prosjekt nå, men kan alltids dra noen streker og fundere litt på hvordan det gjøres. Jeg har sett noen lignende bli nevnt her før, men det var en kar som snakket om å dra en PC ut i bilen og bruke den som Mp3 Jukebox (det finnes billige bilsteroer og rene Mp3 spillere til bil per i dag, så jeg ser ikke vitsen).

Jeg reagerte på en artikkel i bladet Lyd & Bilde, hvor de tester en sånn sak. Jukebox med CD skuffe, du legger i en CD, den kan lagres på en intern harddisk og hente CD info fra nettet via en modem utgang. Saken veier 10kg og har et massivt front panel i aluminium. Bamsen koster vanvittige 18,000,-, hvilket jeg betrakter som en ågerpris på et nisjeprodukt fordi ingen har det ennå.

Det er klart at selskapet har laget eget OS da, som vises på en TV skjerm i tillegg til info skjermen på forsiden av boksen, slike ting drar opp prisen, samt en del bra komponenter om bord. Men altfor dyrt uansett.

Man kan velge mellom Wav formatet eller Mp3.

Jeg har tenkt litt, det må da være fint mulig å lage noe slikt selv for en mye lavere pris.

Jeg ser for meg:

* 1 stk. kasse - skaff en ødelagt stor CD spiller gratis, bytt ut driv-verket med en CD-rom - omlakker fronten på skuffa om den ikke står i stil til kabinettet. Finn ut hvordan displayet funker så du kan koble det riktig for å vise informasjon som CD-text og spilletid.

* 1 stk. nettverkskort for å koble boksen til LAN slik at den kan finne CD info på nettet på egen hånd.

* Utganger: 1. stk. Digital coax, 2 stk. Phono ut, TV utgang (for å vise informasjon på TV skjermen, eget skjermkort med TV out selvsagt, billigste Matrox man kan finne).

Okay, begynner å ligne på noe..

Så hva trenger man mer?

* Micro ATX hovedkort beregnet på sval Celeron CPU som ikke trenger viftekjøling

* Harddisk, la oss si 80GB 7200rpm. Passe størrelse for masse musikk. Monter den i solid gummi-oppheng.

* Celeron CPU med kjøleribbe uten vifte

* 128MB SDRAM (hvorfor kjøpe dyr ram til noe slikt?)

* Linux.. Gratis og bra. Burde vel være perfekt! (?)

* Soundblaster Live! for god lyd til stereoanlegget

Så langt kan jeg tenke meg at det koster:

* Kabinett = gratis (let i containere eller butikk)

* PSU = 200w burde holde, støysvak = ca kr. 400,-

* Nettverkskort = ca kr. 300,-

* Lydkort = ca kr. 400,-

* Skjermkort = ca kr. 700,- (PCI)

* ATX micro hovedkort = ca kr. 1000,- *

* Harddisk, 80GB 7200rpm: ca 950,- +/-

* 128MB SDRAM: ca 250,- (prisene går jo-jo så..)

* OS, Linux: 0,- (herlig tall på utgiftsposten, eh!)

Okay, da er vi oppe i nøyaktig 4000,-, og godt på vei til å lage en fullverdig Jukebox som blir programmert via PC´en fra arbeidsrommet mens selve Jukeboxen står trygt plantet i stua, forbundet med PC´en via nettverket.

Noen andre som får blod på tann her? ;-D

Av praktiske problemer kan jeg se for meg navigasjon og generell bruk i stua. En IR port og fjernkontroll koster ikke all verden, men da må OS´et kjenne igjen utstyret selvsagt. En ødelagt CD kasse med stor display burde kunne vise alt som behøves av informasjon på skjermen.

Så kommer tilleggskrav som omstokking og programmering av låter, slike ting. Men det kan jo gjøres enkelt og greit via TV skjermen når man har et skjermkort med TV out.

Noen tanker om dette? Jeg vet at jeg vil prøve meg på det som et fremtidig prosjekt, en Jukebox med ukomprimerte Wav filer ville vært knalltøft. Da kan jeg pakke unna CD samlingen! :smile:

Når det gjelder Linux, burde man vel finne noe som kan brukes her:

-------------------------------------------------

Merknader:

* Hovedkort kan være noe sånt som Asus TUSL2-M Hovedkort for S370/FCPGA/2 I815E, ATA/100, Micro-ATX, VGA, Lyd (1087,- hos Komplett)**

** Det idelle ville selvfølgelig vært et micro ATX hovedkort med innebygget lyd av god kvalitet samt TV out og nettverk, jeg er 100% sikker på at noe slikt finnes.

Har et micro atx til salg med 633 celeron og 128 ram pluss kab. eg!! :razz:

Lenke til kommentar

hidden:

Finn ut hvordan displayet funker så du kan koble det riktig for å vise informasjon som CD-text og spilletid. <--- skjønner ikke hvordan dette går! Mener du å koble displayet til pc'en så det viser f.eks spilletid på en film? eller track number på en cd? og dette fra PC????

Lenke til kommentar

Det er bare å bruke et display med ascci-grensesnitt det, så kan du koble det på paralellporten. masse programmer å få som kan styre display på denne måten.

Bare søk på lcd her på forumet så finner du ei oppskrift ett sted. Ved å koble en lcd skjerm på denne måten kan du også bruke den til system-overvåking. Dvs temperatur, lagringsplass, og you name it.

shwassat.gif

[ Denne Melding var redigert av: Kong_Tom på 2002-07-18 21:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-17 05:17, Hidden skrev:

* Nettverkskort = ca kr 300,-

* Lydkort = ca kr. 400,-

* Skjermkort = ca kr. 700,- (PCI)

* ATX micro hovedkort = ca kr. 1000,- *

hva med å bytte ut dette med et via itx hovedkort?? koster 1150 på databutikken da har du spart ca 1400 kr! (vet ikke hvordan tv-utgangen på dette er, noen som vet?)

* PSU = 200w burde holde, støysvak = ca kr. 400,-

* Harddisk, 80GB 7200rpm: ca 950,- +/-

* 128MB SDRAM: ca 250,- (prisene går jo-jo så..)

* OS, Linux: 0,- (herlig tall på utgiftsposten, eh!)

summen med via hovedkort blir da: 2750 noe som er en fin sum =) pluss eventuelt lcd-display og fjernkontroll.

Quote:

Av praktiske problemer kan jeg se for meg navigasjon og generell bruk i stua. En IR port og fjernkontroll koster ikke all verden, men da må OS´et kjenne igjen utstyret selvsagt. En ødelagt CD kasse med stor display burde kunne vise alt som behøves av informasjon på skjermen.

tror det kan bli vanskelig å vise på disse displayen, men du kan jo kjøpe et nytt lcd-display (sjekk forumet på overklokking.no tror det er noen tråder om det der :smile: )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

7200 rmp disk? er du gal?

Kjøp en 5400 disk. og et stillegående merke (billigere også) du har jo ikke noe som helst bruk for rask harddisk, bare den er stor.

Ellers anbefaler jeg noisecontrol vifte til cpu fra microplex, ha alle vifter under 20dB støynivå, og bruk skjermkort uten vifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...