Månebaronen Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Mye gode tips her! Mine konklusjoner så langt: AMD 64 socket 939 - trolig 3500+. Jeg tror jeg har konkludert med at et vifteløst GeForce 6600 GT PCIe gjør "susen" . Noen som vet om alternativer til Gigabyte sitt "Turboforce"? Både Zalman- og Termalright-kjølerne ser lovende ut, men jeg heller nok mer mot Thermalright sin da denne er under halvparten så tung (370g (+vifte) mot 755g). Dette tror jeg er fornuftig da maskinen vil bli transportert innimellom, og jeg ikke vil risikere at rystelser vil bryte på hovedkort/ CPU. Ellers så peker mye mot MIST sin strømforsyning! Satser nok også på Noisekiller-mattesettet fra MIST. Ellers så hadde jeg håpet å finne et hovedkort med original passiv chipset-kjøler. Noen som vet om noen? Noen som har noe formening om hvor mange kabinettvifter (disse f.eks.) som må til (inntil 4 stk 80x80)? Jeg kommer også til å benytte støvfilter på inntaksviftene, stjeler dette noe særlig effekt? Harddisk-demping må jeg kikke litt mer på, men flere gode kandidater er foreslått! Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Javel, mulig vi har forskjellig inntrykk av hva som er "lydløst" og ikke. En ting som hvertfall skulle vært artig å sett var ytelsestapet vs varmetapet ved bytte av cpu i det systemet ditt. når du som sagt sitter på en shuttle så tror jeg nok at jeg stiller litt høyere krav til støy en det du gjør. og uansett, nå er det ikke snakk om mitt system, men trådstarter sitt, og så vidt jeg forstår så er han ute etter en kraftig men stille maskin, og ikke en kaldest mulig maskin. det mener jeg og huske du selv nevnte ved en tidligere anledning. Jeg sitter med shuttle'n på pulten, den er kanskje 40cm unna hodet mitt i luftlinje. Jeg bryr meg om støy da. Når målet også er at den skal kunne brukes som HTPC så er det viktig for meg at jeg kan se filmer uten at lydbildet blir ødelagt av viftestøy. Når det gjelder hva personen er ute etter. Desto mindre effekt en cpu bruker, desto mindre varme avgir den til omgivelsene. Mindre varme til omgivelsene kan fjerne behovet for ekstra kjøling på HDD og fanless GPU. Mindre "kjøleutstyr"== mindre støy. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 *klipp*Noen som har noe formening om hvor mange kabinettvifter (disse f.eks.) som må til (inntil 4 stk 80x80)? Jeg kommer også til å benytte støvfilter på inntaksviftene, stjeler dette noe særlig effekt? Harddisk-demping må jeg kikke litt mer på, men flere gode kandidater er foreslått! Støvfilter hindrer veldig mye luftgjennomstrømning. Hvor mye det vil hindre i ditt tower kommer helt an på hvor mye motstand luften møter på vei ut uten filter, men du kan jo gjøre en veldig enkel test med å koble til en vifte og holde i hånda di og føle hvor mye luft som treffer hånden med og uten filteret på. Vær klar over at mange harddisk-kasser som skal være støydempende ofte har problemer med luftsirkulasjon. Vibrasjoner fra harddisken er lett å dempe uten at det går utover kjølingen, men skal du dempe selve støyen fra harddisken (hvis du skjønner hva jeg mener) så går dette ofte utover kjølingen med mindre du går for vannkjøling type denne Lenke til kommentar
phax Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Mye gode tips her!Mine konklusjoner så langt: *oppsett* ... Ser ut som begynnelsen på et bra oppsett det her ja! jeg linket til et vifteløst hovedkort på forrige side men det forsvant vel litt innimellom diskusjonen her. her har du det hvertfall igjen: link billig, velutrusta og vifteløst er vel stikkordet her. det eneste jeg kan se det "mangler" er støtte for sata-2 og sli, men klarte ikke finne noen med det som var vifteløse. ikke at jeg tror du kommer til og savne noen av delene med det første. Når det gjelder kabinett vifter så skulle det holde med en i front og en bak, psu trekker også mye luft ut av kabinettet så det skulle være tilstrekkelig luftsirkulasjon det. harddisk kjøler/demper så kan jeg igjen tipse om denne som gir passiv kjøling samt vibrasjonsdemping. også er den forholdsvis rimelig iforhold til andre kjøle/dempe løsninger. ---- CrZy_T: la oss gjøre som moderatorene sier og legge den diskusjonen død ok? Lenke til kommentar
crusade Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 - Gått for størst mulig vifter til alt mulig med lav støy f.eks SilenX 14dBA-vifter fra vendur.no (grunnen er enkel, en stor vifte trenger mindre rotasjoner enn en liten vifte for å flytte like mye luft. Mindre rotasjoner == mindre støy) Det er riktig at større vifte flytter meir luft enn liten på samme RPM, men sjekk da luftmengden som flyttes og ikkje dBA. Eg vil som ein generell regel anbefale 11dBA fremfor 14dBA. Dei ekstra 3dBA gir ei fordobbling av støyen og dette blir merkbart. 11dBA vifter flytter nok luft til dei aller fleste formål og er tilnærmet lydløse. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 - Gått for størst mulig vifter til alt mulig med lav støy f.eks SilenX 14dBA-vifter fra vendur.no (grunnen er enkel, en stor vifte trenger mindre rotasjoner enn en liten vifte for å flytte like mye luft. Mindre rotasjoner == mindre støy) Det er riktig at større vifte flytter meir luft enn liten på samme RPM, men sjekk da luftmengden som flyttes og ikkje dBA. Eg vil som ein generell regel anbefale 11dBA fremfor 14dBA. Dei ekstra 3dBA gir ei fordobbling av støyen og dette blir merkbart. 11dBA vifter flytter nok luft til dei aller fleste formål og er tilnærmet lydløse. Det spørs vel litt hvor mye luft man vil flytte, to vifter på 11 db lager like mye lyd som en på 14. Og 3 db er heller ingen subjektiv fordobling av oppfattet lydnivå, selv om lydeffekten er fordoblet. AtW Lenke til kommentar
Månebaronen Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Dette kortet ser ut til å passe meg bra: Abit AX8 Noen erfaringer/ innvendinger? Eller må jeg finne meg i å vente til uti juli med å kjøpe dette?: Abit AN8 Ultra Men jeg vet jo ikke om Thermalright XP-120-kjøleren passer til dette kortet heller da.. Lenke til kommentar
Månebaronen Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Noen som har erfaringer med denne: Arctic Cooling Freezer 64 460g med vifte. Vissnok tilnærmet "lydløs".. Ble litt betatt av denne! De har ikke noe liste over hovedkort den passer til, så da passer den til alle eller?? Ser jo ut til at den ikke breier seg så fælt og dermed ikke kommer i konflikt med komponenter på hovedkortet? Den omtalte Thermalright-kjøleren gir jo endel begrensninger som denne muligens omgår. Men: Litt skeptisk til den økte vekten og at den tilsynelatende er noe mer høyreist og trolig vil gi et høyere moment mot hovedkortet.. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Den vil nok ikke kollidere med deler med hovedkortet nei, men det er som du sier; den er litt høy. Men jeg ser ikke hvorfor den skal være så veldig god egentlig. Ikke at den er dårlig, men liten vifte, enkel ribbe. Er jo heatpipes i kobber da såklart. Flere enn meeg som noterte NorthBridge plasseringen på AX8? Lenke til kommentar
Månebaronen Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Flere enn meeg som noterte NorthBridge plasseringen på AX8? Hva tenker du på? Bare uvant plassering eller er det noen ulempe? Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Burde ikke være noe galt i det nei Lenke til kommentar
Månebaronen Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) Nå begynner det å nærme seg her.. Hovedkort: Abit AX8 -> 960,- Prosessor: AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket 939, 512KB -> 2990,- Skjermkort: Gigabyte Radeon X800 256MB PCIe -> 2595,- CPU-kjøler: Thermalright XP-120 ->449,- +vifte: Papst 120x120 18 dBA -> 159,- Kabinettvifter: 3 stk Papst 80x80 9dBA -> 417,- Harddisk: Samsung SpinPoint P80SD 120GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ -> 695,- Såvidt jeg forstår så er SATA2-disker (300Gb/s) bakoverkompatible med SATA (150Gb/s)-hovedkort?.. Strømforsyning: MIST, 500W, 20/24 pins, S-ATA -> 895,- Støydemping av systemdisk: Zalman Heatpipe harddisk Cooler -> 249,- Minne: Her er jeg usikker! Jeg vil ha minimum 2x512 kvalitetsminne, men jeg er usikker på hvordan jeg kommer fram til hva som passer hovedkortet. Abit AX8 er kompatibelt med PC3200, men når jeg f.eks bruker Cruicial sin minnekonfigurator hos Komplett så kommer den opp med PC2700, PC3200 og PC4000 brikker. Har det noe for seg at jeg kjøper PC4000 minne? Vil jeg merke vesentlig ytelsesdifferanse om jeg går fra 1 til 2 GB minne? (64bit prosessoren spiser jo litt ekstra minne!?) Tror dette vil bli et greit oppsett, men er litt i tvil om hovedkortet. Burde jeg funnet et nForce kort isteden? Sliter med å finne et vifteløst sådan.. Kanskje et med støtte for SATA2 også? EDIT: Jeg tror jeg venter med støymattene til jeg hører hvor stille den blir og til jeg vet hvor varm den blir.. Endret 5. juni 2005 av Månebaronen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Ser bra ut, jeg hadde muligens revurdert kabinettviftene, lettere å få mindre lyd med samme flow med 120 mm. (kan ha færre vifter), og jeg vil som alltid slå ett slag for en undervoltet nexus AtW Lenke til kommentar
Månebaronen Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 Ser bra ut, jeg hadde muligens revurdert kabinettviftene, lettere å få mindre lyd med samme flow med 120 mm. (kan ha færre vifter), og jeg vil som alltid slå ett slag for en undervoltet nexus Mitt Chieftech DX-01-kabinett har bare plass til 80mm vifter. Hvem fører disse Nexus viftene? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Ser bra ut, jeg hadde muligens revurdert kabinettviftene, lettere å få mindre lyd med samme flow med 120 mm. (kan ha færre vifter), og jeg vil som alltid slå ett slag for en undervoltet nexus Mitt Chieftech DX-01-kabinett har bare plass til 80mm vifter. Hvem fører disse Nexus viftene? Såvidt meg bekjent, bare mamoz (mulig det er noen andre som har de også, men det kjenner jeg ikke til). AtW Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Minne: Både PC2700, 3200 og 4000 vil passe til ditt hovedkort. Men jeg tror nok at PC3200 er tingen for deg. Du vil ikke merke noen ytelses-forskjell med høyere frekvenser. Derfor er PC3200 tingen for deg. Siden du skal handle hos Komplett er nok Corsair sine brikker et godt valg. Link. Så vet jeg ikke hvor du har det fra at AMD64 spiser ekstra minne? Men etter hva jeg vet stemmer ikke dette. Jeg kan ikke helt se hvorfor det? Det måtte isåfall være Windows X64... Uansett, det er ingen ytelses-forskjell i første omgang mellom 1 og 2GB. Men hvis du skulle komme til å bruke mer enn 1GB på minne. Det måtte være hvis du hadde mange programmer åpne samtidig, samt et større spill osv. Da kan det være at du får bruk for 2GB. Jeg anbefaller å begynne med 1 og heller kjøpe 1GB til hvis du merker at det trengs. Hovedkort: Såklart er ikke dette det beste hovedkortet på markedet med tanke på finesser og nye teknologier, men man må gjøre noen kompromisser hvis det skal være så støysvakt. Derfor ser jeg ikke noe galt i det. Kabinettvifter: Jeg lurer på om det holder med 2stk. En foran og en bak. Vi vil jo ha færrest mulig støykilder. Lenke til kommentar
Månebaronen Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 Takk for avklaring vedr. minne! + Så vet jeg ikke hvor du har det fra at AMD64 spiser ekstra minne? Men etter hva jeg vet stemmer ikke dette. Jeg kan ikke helt se hvorfor det? Det måtte isåfall være Windows X64... Utdrag fra HW artikkel: 64-bit avmystifisert: Husk at hvert tall som skal lagres i en 64-bits prosessor alltid er 64-bit, mens det i en 32-bits prosessor alltid er 32-bit. Det vil si at en 64-bits prosessor i prinsippet trenger dobbelt så store registre og cache for å gjøre nøyaktig den samme jobben som en 32-bits prosessor - forutsatt at tallene ikke er for store. Legger man sammen tallene vi har brukt som eksempler over, ville faktisk i prinsippet en 16-bits prosessor vært det mest gunstige, fordi den kun bruker 1/4 så mye plass i registre, cache og RAM som en 64-bits prosessor. ..men det kan hende jeg må lese denne artikkelen enda et par ganger før jeg er helt sikker på denne konklusjonen.. Lenke til kommentar
Månebaronen Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Da er bestillingene sendt!.. (Edit: Oppsettet ble som jeg foreslo igår. Link) Jeg gikk forresten for Kingston HyperX 1024MB (2x512) minnebrikker. Jeg bestilte dempemattene også jeg, så håper jeg ikke det blir for varmt.. Jeg monterer nok først kun de mattene som krever mye demontering for evt. ettermontering. Og så får jeg supplere med resten av mattene dersom temperaturen tillater det. Huff, ventetiden blir lang da skjermkortet ikke er ventet inn før 15. juni! Jeg kommer tilbake med rapport om et par uker tenker jeg og forteller om hvordan dette oppsettet ble. TAKK TIL ALLE BIDRAGSYTERE HER PÅ FORUMET (SÅ LANGT..)! Endret 6. juni 2005 av Månebaronen Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Ja, jeg ser hva du mener med ekstre mye RAM nå, men jeg tror det har lite å si i praksis. Lykke til med byggingen da! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg bestilte dempemattene også jeg, så håper jeg ikke det blir for varmt.. Jeg monterer nok først kun de mattene som krever mye demontering for evt. ettermontering. Og så får jeg supplere med resten av mattene dersom temperaturen tillater det. Huff, ventetiden blir lang da skjermkortet ikke er ventet inn før 15. juni! Jeg kommer tilbake med rapport om et par uker tenker jeg og forteller om hvordan dette oppsettet ble. TAKK TIL ALLE BIDRAGSYTERE HER PÅ FORUMET (SÅ LANGT..)! Hvilke matter bestilte du? Og kom med tilbakemedling ja, er spent på hvordan det funker. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå