Kenneth Dammyr Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Mye fin diskusjon her, men lite forslag til oppsett, så jeg prøver meg jeg: Jeg hadde egentlig tenkt til å anbefalle et Intel system til denne maskinen. Jeg tror nok fortsatt at hvis du har ubegrenset med penger så er Intel de beste til videoredigering og til bildebehandling og for den sak skyld. Men når jeg begynner å se ytelse opp mot pris, så snudde jeg raskt. Det blir for galt å betale nesten 1000kr ekstra for en så liten, merk, teoretisk ytelsesforskjell. Da er du dessuten ekstra godt rustet for disse spilkveldene dine. Oppsett ASUS A8N-SLI Deluxe 1300,- AMD Athlon 64 3500+ ''Venice'' 2300,- Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 2048 MB (2x1024) 2400,- Samsung SpinPoint P120 200 GB S-ATA II 900,- Gigabyte GeForce 6600 GT PCIe "TurboForce", Vifteløst 1800,- Nec ND-3540A 450,- Sum: 9150,- Sunbeam Harddisk Silencer 165,- Zalman chipsetkjøler 65,- Zalman CPU-kjøler, m/spenningsregulator 375,- MIST støydempingsmatter, kit, Miditower 395,- Papst vifte, 33m³/time, 12 dB(A) x2 280,- MIST, 500W, 20/24 pins, S-ATA 900,- Sum: 2180,- Totalsum: 11330,- Ønsker du ekstra ytelse er det mulig å velge 3800+ versjonen av prosessoren. Minne med lavere latency er en mulighet, men jeg valgte å heller satse på kapasitet. Se test av hovedkortet her. En del vil nok reagere på lite hardiskplass og det er absolutt riktig. Dette holder ikke i lengden, men da foreslår jeg å kjøpe en til tilsvarende hvis budsjettet strekker til. Husk å plassere den i støydemping også. Med det utstyret fra Microplex vil du nok også klare å senke det totale lydnivået ganske mye. Ser du bort fra kabinettviftene så er det bare 2 vifter i hele systemet og det er ganske bra. Men kabinettviftene kan bli et problem. På en annen side er de nok ganske nødvendig. Disse vil også holde støv osv. litt borte, hvis du plasserer en foran og bak i kabinettet. EDIT: Jeg ser nå at phax har foreslått et nesten likt oppsett tidligere Endret 29. mai 2005 av kennethdammyr Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 En ide`:Msi Rs480m2 S939 med grafikkort som tilsvarer nesten X300. Alt er passivt kjølet. Du kan jo bruke dette grafikkortet når du er hjemme og bruke det andre som du kjøper når du skal spille. Begge grafikkløsningene kan være igang samtidig, du kan faktisk kjøre en analog + lcd skjerm samtidig på dette kortet. Og i tillegg kjøre skjerm på et pci-e kort. Hvis du ikke bruker det extreme grafikkortet med viftestyring, så vil jo dette være ganske så stille.. Har sjekket ganske mye rundt dette kortet og det virker veldig lovende, skal bygge htpc men er fult på høyde med andre atx-kort selv om det er matx! Lykke til :-) Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Hvorfor er det ingen som foreslår AMD 64 Mobile CPU'er? Er ikke en viktig faktor i en stille pc å få mest mulig power ut av minst mulig effekt? https://ssl.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?varenr=77993 gir deg mye power og bruker kun 35W noe som betyr at kjøling av CPU er nesten unødvendig. Til sammenligning så må man vel langt ned på de "dårligste" p3'ne for å finne CPU'er som bruker 35W og som alle husker, det var ikke noe stort problem og holde de CPU'ne rundt 40C med boxed vifte og full load. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Grunnen til at ingen foreslår det, er vel at det ikke finnes kraftige nok versjoner av mobile CPU-ene. Eller gjør det? Lenke til kommentar
phax Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 "vanlig" amd 64 utvikler så lite varme i utgangspunktet at det er ikke noe problem og kjøle de uten at det høres. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Grunnen til at ingen foreslår det, er vel at det ikke finnes kraftige nok versjoner av mobile CPU-ene. Eller gjør det? 3000+ er høyeste ja, men det holder jo i massevis for den vanlige bruker idag. "vanlig" amd 64 utvikler så lite varme i utgangspunktet at det er ikke noe problem og kjøle de uten at det høres. Ved full load så er det snakk om rundt 100W på en AMD64. Det som gjør at folk har det inntrykket at AMD64 utvikler lite varme er pga CnQ som gjør at den setter ned frekvensen når CPU'n ikke jobber. Den vil uansett ikke komme ned på det nivået som en Mobile CPU'n ligger på. Lenke til kommentar
phax Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Ved full load så er det snakk om rundt 100W på en AMD64. Det som gjør at folk har det inntrykket at AMD64 utvikler lite varme er pga CnQ som gjør at den setter ned frekvensen når CPU'n ikke jobber. Den vil uansett ikke komme ned på det nivået som en Mobile CPU'n ligger på. ja sier bare at det ikke er noe problem og kjøle den tilstrekkelig uten at den høres så da er det jo ikke mye vits i og bruke ekstra penger på en mobil cpu. har selv en s939 3000+ med en modifisert bitspower kjøler (skiftet vifte), den ligger på ca 30-35 grader idle og 40-45 grader load. og da går vifta så sakte at jeg ikke kan høre den, altså den blir overdøva av en vibrasjonsdempet seagate disk. jeg klarer heller ikke høre forskjellen når jeg stopper og starter vifta. cpu'n er nesten det som er lettest og gjøre kjølig og stille slik som det er den dag i dag. btw: forslag på hovedkort: link det er billig, passiv kjøling og forholdsvis velutrusta. mangler vel bare sata-2 og sli, men sli er jo ikke nødvendig i dette tilfellet da. Lenke til kommentar
octopz Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 [OT] Plassèr hele kabinettet hengende løst inne i en stor kasse med vakuum. Ingen luft -> ingen lyd [/OT] Lenke til kommentar
phax Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 ingen ludt ingen kjøling blir det vel også da? Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Grunnen til at ingen foreslår det, er vel at det ikke finnes kraftige nok versjoner av mobile CPU-ene. Eller gjør det? 3000+ er høyeste ja, men det holder jo i massevis for den vanlige bruker idag. Dette er ingen vanlig bruker, så det blir jo ganske irrelevant. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) [OT]Plassèr hele kabinettet hengende løst inne i en stor kasse med vakuum. Ingen luft -> ingen lyd [/OT] Det er faktisk en vittig ide, untatt som poengtert her, at du ikke får noe spesielt med kjøling (taper litt som varmestråling). Og at HDer antaklig vil havarere hardt og brutalt (ingen luftpute under lesehodet). AtW Endret 29. mai 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Grunnen til at ingen foreslår det, er vel at det ikke finnes kraftige nok versjoner av mobile CPU-ene. Eller gjør det? 3000+ er høyeste ja, men det holder jo i massevis for den vanlige bruker idag. Dette er ingen vanlig bruker, så det blir jo ganske irrelevant. Hva gjorde folk for et år siden da dette var det nyeste? Hvis man er ute etter ekstremt stille kjøling, så må man ofre litt ytelse. Edit: såfremt man har planer om luftkjøling. Endret 29. mai 2005 av CrZy_T Lenke til kommentar
phax Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Hva gjorde folk for et år siden da dette var det nyeste? Hvis man er ute etter ekstremt stille kjøling, så må man ofre litt ytelse. Edit: såfremt man har planer om luftkjøling. Jamen hør nå etter da på oss som faktisk sitter på en "lydløs" amd64 s939. man er ikke nødt og ofre noe ytelse! det er null problem og kjøle en amd64 desktop prosessor til under 50 grader load uten at det høres! med mindre du har tenkt og putte den inn i en liten glovarm shuttle/komfyr. Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) SilentX er vel ett godt andre-alternativ, men har ett litt frynsete rykte, og er overpriset. At de er overpriset er ingen tvil. Men at de har ett frynsete rykte har ikke eg hørt før, så da lurer eg på hva dette frynsete ryktet går ut på? Viss eg skal tippe sjøl, så tror eg at de trikser med airflow kontra DB. Endret 29. mai 2005 av suprsid Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 SilentX er vel ett godt andre-alternativ, men har ett litt frynsete rykte, og er overpriset. At de er overpriset er ingen tvil. Men at de har ett frynsete rykte har ikke eg hørt før, så da lurer eg på hva dette frynsete rykte går ut på? Viss eg skal tippe sjøl, så tror eg at de trikser med airflow kontra DB. Det er vel det at airflow og lyd ikke harmonerer (målinger på lang avstand, eller airflow målt på max, mens lyd er målt på lavere hastighet). I tillegg har de blant annet vært på forum på silentpcreview og "dratt en netconnection", dvs opprettet forumbrukere som utgir seg for å være fornøyde kunder, men i realiteten er ansatte folk hos silentX. AtW Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Hva gjorde folk for et år siden da dette var det nyeste? Hvis man er ute etter ekstremt stille kjøling, så må man ofre litt ytelse. Edit: såfremt man har planer om luftkjøling. Jamen hør nå etter da på oss som faktisk sitter på en "lydløs" amd64 s939. man er ikke nødt og ofre noe ytelse! det er null problem og kjøle en amd64 desktop prosessor til under 50 grader load uten at det høres! med mindre du har tenkt og putte den inn i en liten glovarm shuttle/komfyr. Javel, mulig vi har forskjellig inntrykk av hva som er "lydløst" og ikke. En ting som hvertfall skulle vært artig å sett var ytelsestapet vs varmetapet ved bytte av cpu i det systemet ditt. Lenke til kommentar
phax Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 både silenX og papst skryter nok litt på seg når det gjelder dB og luftflyt, men begge leverer gode og stillegående vifter så det er vel egentlig ikke så farlig. ha blir nok nødt og kjøre de på lavere volt uansett hvilken vifter han kjøper. jeg har hørt folk si at papst 12dB vifter er så stillegående at man ikke klarer høre de, det stemmer hvertfall veldig dårlig for meg. jeg kjøpte et par 80mm papst 12 dB vifter når jeg dreiv og prøvde gjøre en shuttle stillegående, og jeg syntes de bråkte litt vel mye. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 både silenX og papst skryter nok litt på seg når det gjelder dB og luftflyt, men begge leverer gode og stillegående vifter så det er vel egentlig ikke så farlig. ha blir nok nødt og kjøre de på lavere volt uansett hvilken vifter han kjøper. jeg har hørt folk si at papst 12dB vifter er så stillegående at man ikke klarer høre de, det stemmer hvertfall veldig dårlig for meg. jeg kjøpte et par 80mm papst 12 dB vifter når jeg dreiv og prøvde gjøre en shuttle stillegående, og jeg syntes de bråkte litt vel mye. 12 db er normal pusting på 3 meters avstand. Det er enormt stille, så ja, jeg tror de skryter på seg (vanlig bakgrunnstøy er gjerne minst 20 db). Men som sagt tidligere, så har nexus ett bra rykte (må såklart undervoltes de også, for å bli skikkelig stille). AtW Lenke til kommentar
phax Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Javel, mulig vi har forskjellig inntrykk av hva som er "lydløst" og ikke. En ting som hvertfall skulle vært artig å sett var ytelsestapet vs varmetapet ved bytte av cpu i det systemet ditt. når du som sagt sitter på en shuttle så tror jeg nok at jeg stiller litt høyere krav til støy en det du gjør. og uansett, nå er det ikke snakk om mitt system, men trådstarter sitt, og så vidt jeg forstår så er han ute etter en kraftig men stille maskin, og ikke en kaldest mulig maskin. det mener jeg og huske du selv nevnte ved en tidligere anledning. jeg har aldri nektet for at en mobil prosessor utvikler mindre varme og dermed er lettere og gjøre stille, men det jeg derimot har sagt utallige ganger nå er at det er null problem og kjøle ned en s939 desktop prosessor til et akseptabelt nivå uten at det trenger og høres. og når en desktop prosessor er både billigere, kraftigere og mer tilgjengelig så ser jeg ikke vitsen med og vurdere en mobil prosessor engang. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Og dermed legger vi den debatten død Hadde vært fint med litt tilbakemelding fra trådstarter nå... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå