Gå til innhold

Prosjekt absolut tystnad!..

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenker å bygge en så støysvak PC som mulig og trenger litt tips og inspirasjon.

Prioriteringer:

1 - Lydløs/ støysvak

2 - PC'en skal i utgangspunktet først og fremst optimaliseres for Photo Shop og videoredigering. Den må også takle at to personer er logget på og har photoshop åpent samtidig. (Er lei av at min gamle PC kræsjer når dette er tilfelle!!)

3 - Den skal også duge når jeg innimellom drasser med meg maskinen på spillekveld med gutta.

Tilleggsinfo (for de som orker å lese mer.. ;) ):

1.2 - Det skal være mulig å sove i rommet innenfor med døren åpen uten å høre viftestøy.

2.2 - Den må også takle at to personer er logget på og har photoshop åpent samtidig. (Er lei av at min gamle PC kræsjer når dette er tilfelle!!)

3.2 - Vi spiller stort sett Delta Force - Black Hawk Down og litt nostalgisk Medal of Honor - AA. Merker etterhvert at det er ønskelig om flere av oss oppgraderer litt da det jo kommer nye og spennende spill som krever litt for mye av oss med tre år gamle PC'er. Neste gang blir det visst Delta Force Extreme og da bør jeg nok ha noe bedre enn P4 1800 og MX 460..

Dessuten:

Jeg har et Chieftec DX-01 som jeg håper å kunne bruke fortsatt med f.eks Noisekiller dempematte-sett? Edit: Jeg trenger nok ny strømforsyning også..

Jeg har idag ingen(!) kabinettvifter så jeg trenger nok noe av dette også (inntil 4x80mm kabinettvifter).

Jeg har tre Maxtor ATA-133 disker på tilsammen 400GB som jeg også håper å få benyttet. (Minimum to av de ihvertfall.)

Jeg ser vel for meg først og fremst passive kjøleløsninger der dette er praktisk, men disse må ikke være så store og tunge at maskinen ikke tåler en biltur en gang iblandt uten div demontering!

Jeg har idag en 19" IBM G97 monitor (VGA) men ønsker at skjermkortet skal ha utgang for fremtidig oppgradering til LCD med DVI.

Jeg skal også etterhvert ha trådløst nettverk i huset (da jeg går og venter på MSI S270, men jeg vet ikke om dette er noe jeg bør tenke på nå? Er det noen hovedkort med dette innebygd kanskje?..

DVD/ CD-brenner har jeg.

Endret av Månebaronen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

veldig fin og informativ post, men du glemte nesten det viktigste. budsjett. ;)

men hvertfall, jeg har selv bygd en relativt lik pc for ikke så lenge siden. og jeg kan bare si med engang at viftesus vil ikke bli et problem, harddiskene derimot vil bli den største støykilden.

jeg sover med min pc på i samme rommet, ca 1.5 - 2m unna hodeputa, uten at den plager meg, og jeg er ganske kresen på støy.

det dempematte kit'et kommer sikkert godt med så har du råd kjøp det.

videre til oppsettet:

hardware:

• MSI K8N NEO4 Platinum, nForce4 Ultra,ATX Socket-939, 4xSATA2, D-GbLAN, PCI-Ex16
  • Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
  • AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte (Venice)
    skjermkort:
  • PowerColor Radeon Bravo X700 256MB GDDR2 SCS, PCI-Express, Tv-Out/Dual-DVI,Retail
    eller
  • XFX GeForce 6600 256MB Passive Cooling PCI-Express, Tv-Out/DVI, Retail

det skulle vel være alt? skjermkortet er jeg litt usikker på hvilket som yter best, og jeg mener også ha hørt at man skal få 6600gt med passiv kjøling nå. så visst du finner det så er jo det absolutt og anbefale.

hovedkort med wifi integrert er det så lite utvalg i at jeg ville heller bare kjøpt et pci kort. grunnen til at jeg valgte dette hovedkortet er at det er velutrusta, samt at northbridge ligger litt lengre unna cpu og skjermkort slikat det blir bedre plass til passiv kjøler der.

-----

edit: glemte harddisk vibrasjonsdemping/kjøing: et par av disse burde fikse det. de gir jo også litt ekstra kjøling noe som er kjekt. :)

Endret av phax
Lenke til kommentar

Takk for bra svar! Jeg skal sjekke ut disse tipsene nærmere.

veldig fin og informativ post, men du glemte nesten det viktigste. budsjett. ;)

Jeg har ikke nevnt noe budsjett da jeg egentlig ikke har anelse om hva dette vil koste.. Men jeg kan vel si at jeg vel vil legge meg i øvre mellomklasse hvis dette sier noe? Altså blir det ikke high end, men en fornuftig maskin med ikke altfor mange kompromisser. Jeg vil nok stort sett strekke meg dit hvor priskurven plutselig skyter i været.

Lenke til kommentar

Jeg "hadde" samme mål som deg. Jeg endte opp med en shuttle SN45G, XP-m 2400+ (35W), et Matrox P750 (måtte nappe viften på det) og en Samsung disker. Viften i PSU ble byttet med SilenX 40mm 14dBA og viften i ICE-systemet ble byttet med en SilenX 80mm 14dBA (men denne går nesten aldri). Mitt største problem nå er faktisk noe så utrolig som støy fra min Samsung disk (som er den mest stillegående disken ved skriving av alle).

Angående Photoshop-problemet ditt, er du sikker på at Photoshop er et flerbruker-program? Du vil låse en del filer når du har Photoshop oppe, så det kan tenkes at det er dette som har vært ditt problem.

Ting du bør være obs på (som sterke støykilder).

- Vifter på skjermkort

- Vifter i billige strømforsyninger

- Harddisker

- Billig cpu-coolers.

Hadde jeg vært deg ville jeg kastet ut alle Maxtor-diskene og byttet mot

- Samsung Spinpoint P120-serien.

- Gått for et Fanless GF6600-kort eller lignende.

- Gått for en Mobile cpu (desverre er det nesten bare itbutikken som selger de gode versjonene her, 35W. Husk, mer effekt == mer varme == mer støy)

- Gått for størst mulig vifter til alt mulig med lav støy f.eks SilenX 14dBA-vifter fra vendur.no (grunnen er enkel, en stor vifte trenger mindre rotasjoner enn en liten vifte for å flytte like mye luft. Mindre rotasjoner == mindre støy)

En ting jeg ikke ville gått for er støydempende matter. Du sier sjøl du ønsker å flytte på maskinen og slike matter er TUNGE!

Lenke til kommentar

cpu kjøler: XP120 + Papst 18dB + Fan Mate 2, en sikker vinner.

Trenger jeg den fan mate'n, hvis jeg kjører AMD 64 med Cool And Quiet?

MSI K8N NEO4 Platinum, nForce4 Ultra,ATX Socket-939, 4xSATA2, D-GbLAN, PCI-Ex16

Påhjemmesiden til Thermalright står det at man på dette hovekortet ikke får benyttet Dimm-port 1. Er dette noen særlig ulempe da det jo allikevel er ytterligere tre ledig?

K8N Neo4 Platinum - Dimm #1 can not use
Lenke til kommentar

godt hende du ikke trenger den fan maten, men den koster nå bare 50,- og gir den kontrollen selv noe som er veldig kjekt. :)

det er ikke særlig ulempe sålenge du bare skal kjøre to minnebrikker, da kan du bare kjøre de i port 2 og 4 istedet for 1 og 3. regner med 2gb med minne ikke trengs og oppgraderes med det første heller så. ;)

----

CrZy_T: shuttle er ikke akkurat noe sjakktrekk visst man skal fokusere på lavt støynivå.

----

Edit: bensinkanna: ja godt mulig, har ikke testa det selv på dette hovedkortet? det tryggeste er jo og finne et kort med passivkjøling i utgangspunktet. men da finner man neppe et Nforce4 kort f.eks.

Endret av phax
Lenke til kommentar
Angående Photoshop-problemet ditt, er du sikker på at Photoshop er et flerbruker-program? Du vil låse en del filer når du har Photoshop oppe, så det kan tenkes at det er dette som har vært ditt problem.

Dette har jeg aldri tenkt på.. :blush: Noen som vet? Kjører Photoshop 5.0 LE (Ja jeg vet jeg burde hatt en nyere versjon, men det var denne som fulgte med vår Eos D60.. Og så er jo Photoshop grisedyrt! :innocent: )

En ting jeg ikke ville gått for er støydempende matter. Du sier sjøl du ønsker å flytte på maskinen og slike matter er TUNGE!

Er de SÅ tunge?.. Jeg drasser med meg maskinen en gang i måneden på det meste, så jeg antar ryggen min tåler det.

Lenke til kommentar
godt hende du ikke trenger den fan maten, men den koster nå bare 50,- og gir den kontrollen selv noe som er veldig kjekt. :)

det er ikke særlig ulempe sålenge du bare skal kjøre to minnebrikker, da kan du bare kjøre de i port 2 og 4 istedet for 1 og 3. regner med 2gb med minne ikke trengs og oppgraderes med det første heller så. ;)

----

CrZy_T: shuttle er ikke akkurat noe sjakktrekk visst man skal fokusere på lavt støynivå.

----

Edit: bensinkanna: ja godt mulig, har ikke testa det selv på dette hovedkortet? det tryggeste er jo og finne et kort med passivkjøling i utgangspunktet. men da finner man neppe et Nforce4 kort f.eks.

Fan-mate er bajs. Den gir deg lavere spenning på vifta, som gir lavere rpm som igjen gir lavere støy og mindre luftgjennomstrømning. Da er det mye bedre å finne en vifte som orginalt går på akkurat den rpm'n da den nesten alltid vil flytte mer luft på samme støynivå.

Og hvorfor er shuttle et dårlig valg for en stillegående pc? Det eneste negative med den jeg har er at den kun har plass til 1x80mm som det største. Dette er da ikke noe problem da jeg allerede ligger på 41C på CPU ved full load. Eneste minuset er at sys-temp'n ligger like under. Ser man på det positive så har man et mindre volum å holde kjølig, så det er et mindre volum luft som trengs å skiftes ut.

Lenke til kommentar

Når det gjelder å få en maskin som bråker lite, kunne du jo vurdert å kjøpe ett vannkjøligssett til CPU, System og PSU. En Mist strømforsyning for lite støy. Da er den eneste viften som går på vannkjølingssettet + den relativt stille Mist strømforsyningen.

Lenke til kommentar
Fan-mate er bajs. Den gir deg lavere spenning på vifta, som gir lavere rpm som igjen gir lavere støy og mindre luftgjennomstrømning. Da er det mye bedre å finne en vifte som orginalt går på akkurat den rpm'n da den nesten alltid vil flytte mer luft på samme støynivå.

Og hvorfor er shuttle et dårlig valg for en stillegående pc? Det eneste negative med den jeg har er at den kun har plass til 1x80mm som det største. Dette er da ikke noe problem da jeg allerede ligger på 41C på CPU ved full load. Eneste minuset er at sys-temp'n ligger like under. Ser man på det positive så har man et mindre volum å holde kjølig, så det er et mindre volum luft som trengs å skiftes ut.

fan mate gir deg lavere spenning ja, det er jo hele cluet. selvsagt blir det mindre luftgjennomstrømning når man skrur ned hastigheten på vifta, det sier seg jo selv. men skal man ha en stille pc er man nødt og ofre litt kjøleevne.

det er ikke alltid man finner en oginal vifte som er stille nok, og har man en god cpu kjøler slik som xp120 så skal det ikke mye luft til for og kjøle godt nok.

og en shuttle er et dårlig valg fordi den er liten, trang og har dårlig luftsirkulasjon. man har en liten vinende vifte på northbridge, og samme på psu, samt at det bare er 80mm vifte på cpu som samtidig skal sørge for og trekke lufta ut av kabinettet. og man har ikke muligheten til og vibrasjonsdempe harddisk som er den største støykilden i et stille pc oppsett. samt at jeg skulle likt og se deg putte 3xharddisker og cd/dvd drev inn i en shuttle. og samtidig opprettholde et akseptabel tempratur og støynivå..

alle fysikkens lover og regler tilsier at det er lettere og gjøre en stor og luftig pc kaldere og mer stillegående enn en liten og trang pc.

samt at en shuttle er mye dyrere og mindre oppgraderingsvennlig. end of story mate.

Lenke til kommentar

fan mate gir deg lavere spenning ja, det er jo hele cluet. selvsagt blir det mindre luftgjennomstrømning når man skrur ned hastigheten på vifta, det sier seg jo selv. men skal man ha en stille pc er man nødt og ofre litt kjøleevne.

det er ikke alltid man finner en oginal vifte som er stille nok, og har man en god cpu kjøler slik som xp120 så skal det ikke mye luft til for og kjøle godt nok.

Det jeg prøver å si er at det er mye bedre å kjøpe en vifte som f.eks støyer 14dBA orginalt enn å kjøpe en 18dBA papst-vifte og "tvinge" den ned til 14dBA via enheter som f.eks fan-mate.

og en shuttle er et dårlig valg fordi den er liten, trang og har dårlig luftsirkulasjon. man har en liten vinende vifte på northbridge, og samme på psu, samt at det bare er 80mm vifte på cpu som samtidig skal sørge for og trekke lufta ut av kabinettet. og man har ikke muligheten til og vibrasjonsdempe harddisk som er den største støykilden i et stille pc oppsett. samt at jeg skulle likt og se deg putte 3xharddisker og cd/dvd drev inn i en shuttle. og samtidig opprettholde et akseptabel tempratur og støynivå..

Ja, den er liten. Ja, den er trang. Nei, den har ikke dårlig luftsirkulasjon. Hvilke vifter som sitter hvor i en shutlle er _veldig_ forskjellig fra modell til modell. Min har ingen vifter på hovedkortet, 1 i psu og 1 i ICE-systemet. Dette holder mer enn nok for meg hvertfall. Helt greit at man ikke har mulighet til å sette hdd i 5,25"-case, men det finnes måter å støydempe den i en 3 1/2" slot (gummiringer mellom hdd og case, samt plastskruer med gummiring). Det finnes også Shuttle's hvor det er plass til 3x hdd og 1x cd/dvd, men nå har jeg heller aldri anbefalt personen å kjøpe en Shuttle. Jeg kun refererte til hva _jeg_ endte opp med. Hva jeg sitter med ville uansett vært en uaktuell løsning for trådstarter ettersom kabinettet jeg har ikke selges lenger, samt XP-m 2400+ ikke akkurat er det som gir mest for pengene idag.

alle fysikkens lover og regler tilsier at det er lettere og gjøre en stor og luftig pc kaldere og mer stillegående enn en liten og trang pc.

Kan du nevne noen av fysikkens lover dette gjelder? Større towere har veldig ofte mer Joule i form av varme samlet inni toweret. Greit nok at volumet er større så varmen har større volum og spre seg utover, dermed vil varmeforskjellen mellom romtemp og temperaturen i toweret bli mindre, men kjøleeffekten som hver vifte får blir mindre. Dette betyr at du får flere vifter som støyer mer og gjør en dårligere jobb.

Frykter at dette ble veldig vanskelig forklart, men vil poenget er å få det så stille som mulig på den mest effektive måten må du ha et lite volum og kjøle. Er du ute etter å ha det mest mulig kjølig i pc'n for å drive overklokking i stor skala er såklart er stort tower bedre da må kan kjøle bedre og ofte ikke bryr seg mye om støy.

samt at en shuttle er mye dyrere og mindre oppgraderingsvennlig. end of story mate.

Må nok være uenig med deg her. Så vidt jeg vet så følger alle shuttle'ne en Mini-ATX-standard (eller lignende). Dvs at det ikke er noe stort problem å kjøpe et nytt hovedkort å bytte med det som sitter der standard. Powersupply følger også en Mini-atx-standard elns også, så disse er heller ikke umulige å oppdrive med mer W.

Kan være enig i at Shuttle koster mer enn "vanlige" systemer, men små ting koster mer. Ta f.eks Ultraportable Laptops vs standard-size laptops.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

CrZy_T : En mindre pc har rett og slett mindre effektivt varme-dissipasjons areal, og dermed vil den ikke greie å kvitte seg like effektivt med varme som en større pc.

Du glemmer også at når en pc er veldig liten så blir det faktiks mindre luftflyt spesielt om den er fullstappet av stasj, en større pc har også lettere for å være ryddig og dermed bedre luftflyt.

Du har derimot rett med at det er lurt å kjøpe vifter som er beregnet på å støye 14db kontra 20db og prøve å kjøre den på 1/2 volt, men det er også viktig å sjekke hvor mye luft den greier å flytte pr time.

Trådstarter : Argumentet om at støydempingsmatter veier mye er egentlig litt overdrevent, tror vekta kommer på 1-2kg maks.

Lenke til kommentar

Det jeg prøver å si er at det er mye bedre å kjøpe en vifte som f.eks støyer 14dBA orginalt enn å kjøpe en 18dBA papst-vifte og "tvinge" den ned til 14dBA via enheter som f.eks fan-mate.

Ja jeg er enig i det, men det jeg prøver og si er at det er ikke alltid man finner vifter som er stille nok og da trenger man og kjøre de på lavere volt for og få et akseptabelt resultat, og da synes jeg at en fan mate er et bedre alternativ en og voltmodde vifta selv og bare ha valget mellom 7 og 5 volt.

Ja, den er liten. Ja, den er trang. Nei, den har ikke dårlig luftsirkulasjon. Hvilke vifter som sitter hvor i en shutlle er _veldig_ forskjellig fra modell til modell. Min har ingen vifter på hovedkortet, 1 i psu og 1 i ICE-systemet. Dette holder mer enn nok for meg hvertfall. Helt greit at man ikke har mulighet til å sette hdd i 5,25"-case, men det finnes måter å støydempe den i en 3 1/2" slot (gummiringer mellom hdd og case, samt plastskruer med gummiring).

På nyere shuttle versjoner sitter det vel så mye som 6 vifter i, og alle viftene er små. små vifter har kanskje ikke mer støy målt i dB, men de har en mye mer irriterende og hørbar lyd iforhold til en stor vifte. lyse toner gir lite dB, mørke toner gir mye dB, derfor vil en 12dB 40mm vifte i våre ører høres bedre enn en 12dB 120mm vifte. Større vifter har rett og slett en mye mer behagelig lyd osm vi ikke oppfatter like lett.

når det gjelder harddisk demping så har jeg ikke vært borti noen god 3,5" løsning men godt mulig det finnes. men det vil uansett bli ekstremt varmt med 2-3 disker så tett uten noen form for kjøling. noe som selvsagt ikke er bra for harddiskene.

Kan du nevne noen av fysikkens lover dette gjelder? Større towere har veldig ofte mer Joule i form av varme samlet inni toweret. Greit nok at volumet er større så varmen har større volum og spre seg utover, dermed vil varmeforskjellen mellom romtemp og temperaturen i toweret bli mindre, men kjøleeffekten som hver vifte får blir mindre. Dette betyr at du får flere vifter som støyer mer og gjør en dårligere jobb.

Frykter at dette ble veldig vanskelig forklart, men vil poenget er å få det så stille som mulig på den mest effektive måten må du ha et lite volum og kjøle. Er du ute etter å ha det mest mulig kjølig i pc'n for å drive overklokking i stor skala er såklart er stort tower bedre da må kan kjøle bedre og ofte ikke bryr seg mye om støy.

Jeg forstår godt hva du mener akkurat her, men det er jo bare og se på fakta. selv om shuttlen har lite volum og skifte ut så har den også mindre volum og varme opp noe, samt at viftenes størrelse trekker lite luft i forhold til støynivå. det er jo bare som og si at tempraturen vil bli bedre visst du putter komponentene i en liten boks iforhold til at de ligger løst i et stort rom. selvsagt vil tempraturene bli best i sistnevnte.

Må nok være uenig med deg her. Så vidt jeg vet så følger alle shuttle'ne en Mini-ATX-standard (eller lignende). Dvs at det ikke er noe stort problem å kjøpe et nytt hovedkort å bytte med det som sitter der standard. Powersupply følger også en Mini-atx-standard elns også, så disse er heller ikke umulige å oppdrive med mer W.

Kan være enig i at Shuttle koster mer enn "vanlige" systemer, men små ting koster mer. Ta f.eks Ultraportable Laptops vs standard-size laptops.

Her tar du nok desverre feil, (regner med det er microATX du tenker på) et s939/754 mATX hovedkort er rundt 24x24cm, en shuttle er vel knappe 22cm bred, på yttersiden. man finner vel socket A mATX som er rundt 24x20cm, og ja du ville kanskje fått fysisk plass til disse, men når ingen av portene stemmer overens (de ville måtte komme ut på venstre side av kabinettet) og sannsynligvis ikke skrue hulla heller stemmer. så synes jeg det er et litt håpløst prosjekt, hvertfall når det bare er et socket A hovedkort. ;)

psu'n har heller ikke noen standard dimmensjon dessverre. (med mindre de har fått det på de aller nyeste modellene)

så ja, shuttle er nok desverre veldig lite oppgraderingsvennlig. nå som pc'n din f.eks begynner og bli litt utdatert må du invistere i totalt ny pakke. det eneste du kan beholde er vel cd/dvd drev og harddisk. mens hadde du invistert i et større kabinett kunne du sluppet unna med og bare oppgradere hovedkort, prosessor, minne og skjermkort. du kunne altså beholdt alt av støydempning og kjøleløsninger du har invistert i.

men siden du ikke mente den opprinnelige posten din som en oppfordring til og kjøpe shuttle så tror jeg vi liksågreit avslutter denne diskusjonen her så det ikke blir for mye OT. også sier vi oss selvsagt enig i at jeg har rett. :p

Lenke til kommentar
CrZy_T : En mindre pc har rett og slett mindre effektivt varme-dissipasjons areal, og dermed vil den ikke greie å kvitte seg like effektivt med varme som en større pc.

Du glemmer også at når en pc er veldig liten så blir det faktiks mindre luftflyt spesielt om den er fullstappet av stasj, en større pc har også lettere for å være ryddig og dermed bedre luftflyt.

Kommer igjen helt an på hvor mye drit man dytter i maskinen. Du vil få en mye mer effektiv kjøling pr vifte, men vifteantallet blir lavt. Kjølingen i Shuttlen min er hvertfall veldig effektiv. Det eneste som hindrer luft er skjermkortet mitt som blokkere litt innluft fra lufthullene på ene siden. Alle idekabler osv ligger i ytterkant hele veien så de hindrer ingen luft som allerede ikke har blitt hindret av selve kabinettet.

Ja jeg er enig i det, men det jeg prøver og si er at det er ikke alltid man finner vifter som er stille nok og da trenger man og kjøre de på lavere volt for og få et akseptabelt resultat, og da synes jeg at en fan mate er et bedre alternativ en og voltmodde vifta selv og bare ha valget mellom 7 og 5 volt.

SilenX har vifter ned til rundt 10dBA i "alle" størrelser, tviler sterkt på at du trenger noe mindre enn det.

Ja, den er liten. Ja, den er trang. Nei, den har ikke dårlig luftsirkulasjon. Hvilke vifter som sitter hvor i en shutlle er _veldig_ forskjellig fra modell til modell. Min har ingen vifter på hovedkortet, 1 i psu og 1 i ICE-systemet. Dette holder mer enn nok for meg hvertfall. Helt greit at man ikke har mulighet til å sette hdd i 5,25"-case, men det finnes måter å støydempe den i en 3 1/2" slot (gummiringer mellom hdd og case, samt plastskruer med gummiring).

På nyere shuttle versjoner sitter det vel så mye som 6 vifter i, og alle viftene er små. små vifter har kanskje ikke mer støy målt i dB, men de har en mye mer irriterende og hørbar lyd iforhold til en stor vifte. lyse toner gir lite dB, mørke toner gir mye dB, derfor vil en 12dB 40mm vifte i våre ører høres bedre enn en 12dB 120mm vifte. Større vifter har rett og slett en mye mer behagelig lyd osm vi ikke oppfatter like lett.

Det vifteantallet høres mye ut. Har sett 4 eller 5 i en, men det er max. Standard pleier å ligge på 2-3. En ting du også må huske på er at Shuttle lager HTPC. De har ikke som mål å lage high-end gaming pc'er, men stillegående maskiner med cpu'er og skjerm/tv-kort med lavt effektbrukt.

når det gjelder harddisk demping så har jeg ikke vært borti noen god 3,5" løsning men godt mulig det finnes. men det vil uansett bli ekstremt varmt med 2-3 disker så tett uten noen form for kjøling. noe som selvsagt ikke er bra for harddiskene.

Vibrasjonsdemping av 3 1/2"'s disker er ingen problemer med litt gummi :p men kjøling til 3 1/2"'s er mangelvare.

Jeg forstår godt hva du mener akkurat her, men det er jo bare og se på fakta. selv om shuttlen har lite volum og skifte ut så har den også mindre volum og varme opp noe, samt at viftenes størrelse trekker lite luft i forhold til støynivå. det er jo bare som og si at tempraturen vil bli bedre visst du putter komponentene i en liten boks iforhold til at de ligger løst i et stort rom. selvsagt vil tempraturene bli best i sistnevnte.

Jeg nekter ikke for at kjølingen er best i stort volum, men jeg nekter for at den er mest effektiv da. Trådstarter er ute etter en stillegående maskin, ikke en maskin som er like kald som snøen. Si du har 2 to towere hvor den eneste forskjellen er størrelse. Du har nøyaktig samme kjøling og nøyaktig samme komponenter. Resultatet her vil bli at det lille toweret først vil være varmest, men etterhvert som tiden går vil temperaturen bli identisk (ser man bort fra varme avgitt av metallet i toweret). Grunnen til dette er at du ikke får transportert ut mer luft. Problemet her er at ekstra varme vil da samle seg opp rundt CPU og GPU som ofte sitter langt unna kjølingen. Grunnen til at store towere gir "bedre" kjøling er at man får plass til flere vifter noe som gir varmen flere og større vei ut. Problemet her er bare at 2x vifter på f.eks 14dBA bråker mer enn 1x vifte på 14dBA.

Kan du være enig med meg her? Jeg nekter ikke for at et stort volum er lettest å kjøle ned, men et lite volum vil mer effektiv kjøling

Her tar du nok desverre feil, (regner med det er microATX du tenker på) et s939/754 mATX hovedkort er rundt 24x24cm, en shuttle er vel knappe 22cm bred, på yttersiden. man finner vel socket A mATX som er rundt 24x20cm, og ja du ville kanskje fått fysisk plass til disse, men når ingen av portene stemmer overens (de ville måtte komme ut på venstre side av kabinettet) og sannsynligvis ikke skrue hulla heller stemmer. så synes jeg det er et litt håpløst prosjekt, hvertfall når det bare er et socket A hovedkort. ;)

Jepp, her ser det ut til at jeg hadde misforstått, men en ting man hvertfall kan gjøre er å bytte hovedkortet til et av shuttle propritære hovedkort som passer til XPC-serien. Billig er det nok ikke, men personlig så oppgraderer ikke jeg pc'er. Jeg kjøper komplett nytt når jeg skal ha noe og selger den gamle komplett (mye mindre jobb å bli kvitt).

psu'n har heller ikke noen standard dimmensjon dessverre. (med mindre de har fått det på de aller nyeste modellene)

så ja, shuttle er nok desverre veldig lite oppgraderingsvennlig. nå som pc'n din f.eks begynner og bli litt utdatert må du invistere i totalt ny pakke. det eneste du kan beholde er vel cd/dvd drev og harddisk. mens hadde du invistert i et større kabinett kunne du sluppet unna med og bare oppgradere hovedkort, prosessor, minne og skjermkort. du kunne altså beholdt alt av støydempning og kjøleløsninger du har invistert i.

Jeg antar at du også har rett angående psu'n her. Når det gjelder kjøleløsninger osv jeg har lagt inn i toweret så tar jeg ikke det så tungt. Jeg liker å fikle og lage gode løsninger fra bunnen. Synes faktisk det er 20 ganger artigere enn å sette sammen pc'en. Jeg kunne heller ikke tenke meg å endre i oppsettet på pc'n når jeg skal selge. En fornøyd kunde gjør meg til en fornøyd selger. Jeg ønsker ikke at mine bekjente skal ha en pc-løsning jeg ikke kunne leve med sjøl.

men siden du ikke mente den opprinnelige posten din som en oppfordring til og kjøpe shuttle så tror jeg vi liksågreit avslutter denne diskusjonen her så det ikke blir for mye OT. også sier vi oss selvsagt enig i at jeg har rett. :p

Jeg synes det er faktisk viktig at man får frem fakta her ettersom det er veldig relevant for trådstarter når han selv skal sette sammen sin maskin.

EDIT: merket at jeg ikke hadde på sommertid så timestamps var fucked.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

Ok, la oss komme med noen innspill her, 9 dba og 14 dba er meget lavt, og nesten garantert målt på en eller annen finurlig måte som gjør tellene pene. Det viftealternativet som visstnok er stillest i praksis (sett mot airflow) er en undervoltet nexus, her får du mer luftstrøm med 120 mm-varianten. Mamoz er såvidt meg bekjent den eneste forhandleren av disse. SilentX er vel ett godt andre-alternativ, men har ett litt frynsete rykte, og er overpriset.

Kabinett: Jeg hadde gått for stål, aluminium er som hovedregel (ikke alltid), dårligere på demping.

Personlig kommer jeg til å kjøre en reserator når jeg får ny pc, passiv vannkjøling, veldig stille og fint. (selv om enkelte har fått litt støy fra pumpa utover i levetiden). Den har også kommet i en ny variant disse dager.

AtW

Lenke til kommentar
Personlig kommer jeg til å kjøre en reserator når jeg får ny pc, passiv vannkjøling, veldig stille og fint. (selv om enkelte har fått litt støy fra pumpa utover i levetiden). Den har også kommet i en ny variant disse dager.

Dette er ukjent terreng for meg. Hva er en reserator?

Jeg må si jeg er litt skeptisk til vannkjøling med tanke på lekkasjer og transport av systemet. Kanskje dette er helt grunnløs frykt eller? Ser at noen benytter et passivt "kjøletårn" (skumle saker har jeg hørt!! :p ) men dette er uaktuelt da maskinen skal være relativt enkel å frakte.

"Patch": Når det gjelder de to nevnte Arctic Cooling kabinettene er jeg enig i at disse er ganske geniale, men de er tungvinte å frakte grunnet den løse sokkelen.

Lenke til kommentar

Dette er ukjent terreng for meg. Hva er en reserator?

Jeg må si jeg er litt skeptisk til vannkjøling med tanke på lekkasjer og transport av systemet. Kanskje dette er helt grunnløs frykt eller? Ser at noen benytter et passivt "kjøletårn" (skumle saker har jeg hørt!! :p ) men dette er uaktuelt da maskinen skal være relativt enkel å frakte.

"Patch": Når det gjelder de to nevnte Arctic Cooling kabinettene er jeg enig i at disse er ganske geniale, men de er tungvinte å frakte grunnet den løse sokkelen.

En reserator er en av disse passive kjøletårnene du nevner (den digre blå), men siden det var uaktuelt for deg, så er jo ikke det noe godt kjøp :)

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...