Wintermuthe Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Hei, Jeg har satt NextGenTel ruteren min (SpeedTouch 510i) i bridge modus ved å følge brukerveiledningen til ligger på Telenor sine sider (de bruker samme modem). Nå fungerer med andre ord SpeedTouch kun som modem sidne den innebygde ruteren er deaktivert i bridge modus. Jeg har også deaktivert DHCP i SpeedTouchen. Jeg har en 3Com ruter med trådløst aksesspunkt koplet til SpeedTouchen og skal nå sette denne opp som DHCP server og ruter. Jeg har følgende spørsmål: 1. Hvilket subnett bør jeg velge? SpeedTouchen benyttet 10.0.0.x og det er dermed dette jeg kunne tenke med å bruke på LAN min også. Skal jeg da velge statisk IP og sette 3COM opp med IP 10.0.0.1 og IP pool til 10.0.0.2 - 10.0.0.254? Men hva så men hva så med DNS server adressen og gateway? Eller roter jeg her - burde jeg heller velge dynamisk oppsett slik at 3com får IP adresse + annen informasjon direkte fra SpeedTouchen (dvs. NextGenTel)? 2. Hva er gateway adressen jeg skal bruke (dvs. gateway til NextGenTel). Denne må jo nødvendigvis være noe annet enn 10.0.0.x fordi jeg ikke kan ha subnett internt og eksternt. Er det noen som vet hva gatewayen til NextGenTel er? (for ordens skyld, jeg finner den ikke i konfigurasjonsfilen til SpeedTouchen - der finner jeg bare 10.0.0.x adresser). 3. DNS serverene til NextGenTel finner jeg frem til men er subnet mask 255.255.255.0 eller 255.255.255.255? Jeg sliter nok litt med oppsettet og forskjellen på det interne nettet og det eksterne nettet. Jeg greier ikke alltid å se hva som er hva og setter derfor pris på all hjelp jeg kan få. På forhånd takk! mvh. wmuthe Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Hei, Jeg har satt NextGenTel ruteren min (SpeedTouch 510i) i bridge modus ved å følge brukerveiledningen til ligger på Telenor sine sider (de bruker samme modem). Nå fungerer med andre ord SpeedTouch kun som modem sidne den innebygde ruteren er deaktivert i bridge modus. Jeg har også deaktivert DHCP i SpeedTouchen. Hva har du tenkt og gjøre for og håntere PPPoA-påloggingen? Lenke til kommentar
Wintermuthe Skrevet 28. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2005 Hei, For å være ærlig så har jeg ikke tenkt stort rundt det Jeg er ingen ekspert på dette men forstår spm ditt dithen at jeg ikke kan få dette til å fungere slik jeg har tenkt? Dvs. jeg antar jeg må ha en ruter (dvs. 3Com) som støtter PPPoA? Det viser seg dog at 3Com ruteren min støtter noen innstillinger rundt dette men jeg er ikke sikker på hva jeg holder på med. Setter pris på noe utfyllende info rundt dette! Mvh. wmuthe Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Dvs. jeg antar jeg må ha en ruter (dvs. 3Com) som støtter PPPoA? Antageligvis, med mindre det finnes noen passtrough-løsning på 510i. 3com og Draytek har kombinerte routere/modemer som bør fungere bra og som har PPPoA-pålogging. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå