Gå til innhold

Skal kjøpe bærbar til kona, forslag?

Anbefalte innlegg

Skal som sagt kjøpe bærbar til kona som for tiden er student.

Pc'en trenger ikke å være noe "dyr" av en PC ettersom den for det meste skal brukes til kontor applikasjoner som office o.l.

Pris skal være billigst mulig, maks 6000-7000 kr. (begrenset tilgang på penger ettersom det er bare jeg som jobber nå.....) :roll:

Holder de PC'ene i det prisleiet mål?

Alle svar mottas med takk ettersom jeg har absolutt null peiling på bærbare PC'er.. :blush:

Eventuelt hvilke ting bør jeg se på i en bærbar PC (Minne, dvd/cd brenner, cpu osv...)?

Endret av MoNoXiDe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til skolebruk er enhver bærbar som selges nå helt OK.

Det jeg ville sett på var at den hadde nok minne (ikke mindre enn 512 megabyte) og så sett på hva som er viktig for henne. Pass på at maskinen har trådløst nettverkskort - eller at du får med et slikt.

Har maskinen stasjonær prosessor vil den nok bråke endel og batteritiden vil kortes ned. Så det du må se på der er om hun har tilgang på strøm på skolen (vil tro det er greit med kontakter på de fleste skoler nå?)

Har jobbet litt på IKT hjelp på en høyskole, og det er de overforstående råd vi normalt gir. Har du ingen krav, gå for den billigste. Bare pass på minne (512). Skal maskinen brukes til diverse andre (DVD titting, ripping, nedlasting osv) må en nødvendigvis begynne å se på ting som HD plass, DVD brenner osv.

Lenke til kommentar
Når det gjelder forholdet pris/ytelse, må denne

være ganske bra

Grei den..

Kommer på 5 421,- Inkl. mva. og forsendelse

med 90 dagers hente-og bringeservice og tråløst nettverkskort

#edit#

feil pris

Endret av taz
Lenke til kommentar

Hva med denne? Acer Aspire 1414LC. Den har Celeron M-prosessor, som egentlig er det samme som Pentium Mobile, som Centrino-plattformen har. Eneste at den har litt mindre cache.

Maskinen er mer enn kraftig nok for kontorbruk, og er stillegående. Du kan jo selvsagt glemme alle spill som er mer krevende enn kabal, men hvis jeg forstår deg rett skal ikke maskinen brukes til denslags.

Edit: Maskinen koster 5999,-

Endret av hilram
Lenke til kommentar

Kjøpte Dell Inspiron 6000 til kona mi for å bruke på universitetet, og ho er kjempefornøyd. Den har en god skjerm som det går an å se DVD-på toget hvis det er et ønske, den bråker ikke spesielt mye, i hvertfall ikke med det oppsettet ho har, med Celeron m 350, og har god batteritid. Kjøpte dessuten 512 mb ram og 60 gb harddisk, og det er ho godt fornøyd med.

Lenke til kommentar

Kvinner elsker bærbare Mac'er hvis det er ett alternativ. Ei vennine av kona har kjøpt seg en bærbar Mac og nå snakker kona mi ikke om noe annet, og alle venninene ønsker seg også en Mac. De sitter og ser på den og synes den er kjempefin. Design har masse så si når det gjelder WAF-faktoren (wife acceptance factor ;) )

Lenke til kommentar

En Inspiron 6000 med 512 MB RAM, Celeron M 350, WLAN, Bluetooth, 60 GB harddisk og 1 års henteservice havner på rett over 7k. Tror det blir det beste alternativet.

Selv om en 12" iBook er litt mindre, så kommer den på over 10k med tilsvarende konfigurasjon. Det er nok for mye, hvis jeg har forstått trådstarter rett.

Lenke til kommentar
Kjøp helst med Pentium-M prosessor. Celeron-M er bra det, men med den prosessoren så kommer viftene til å gå konstant.

Tullball.

Celeron M = Pentium M, men med "bare" 1MB L2 cache. (Skulle tyde på at den bruker enda mindre strøm...)

Lenke til kommentar

Nei den bruker ikke enda mindre strøm. Søk her på forumet så ser du at jeg har rett i det jeg skriver. Den har ikke speedstep, og da klokker den ikke seg ned og opp av behov, det betyr at viftene går hele tiden. Jeg har selv hatt Celeron-M i min ultraportable, og det stemmer.

Lenke til kommentar
Nei den bruker ikke enda mindre strøm. Søk her på forumet så ser du at jeg har rett i det jeg skriver. Den har ikke speedstep, og da klokker den ikke seg ned og opp av behov, det betyr at viftene går hele tiden. Jeg har selv hatt Celeron-M i min ultraportable, og det stemmer.

:blush:

Du har rett, støtten for Enhanced SpeedStep er fjernet, selv om den er bygget opp rundt samme kjerne. * lover å gjøre hjemmeleksa mi bedre neste gang *

Lenke til kommentar

Vi ga like i overkant av 7000 for inspiron 6000, men prisene på dell varierer jo en slant ettersom hvilke tilbud du får benytta, fri frakt og 1000 kroner avslag lønte seg i hvertfall for oss. Og erfaringen med viftene på prosessoren er bare bra, den støyer i hvertfall lite. Akkurat nå går vår spesifikasjon for 6321.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...