Gå til innhold

NextGen Grafikk - når på PC?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
' date='30/05/2005 : 20:24'] AtW: ok :)

Men vi vet jo F ikke om noen testversjoner av PS3 er ferdig eller ikke..hehe. :)

Såvidt jeg har fått med meg, så har nvidia sagt at specsene til GPUen ikke er klare ennå, men det kan jo hende de er veldig gode til å gjette.

AtW

Lenke til kommentar

Hei igjen folkens!

Det MS mener med at de ikke vil gjøre samme tabben igjen, er at de, ved lansering, her i europa priset xboxen alt for høyt. Den sank i pris etter veeeeldig kort tid pga. dårlig salg, og de som hadde kjøpt den på det dyreste fikk kompensasjon
Her sier du jo det selv, den var veldig billig. Om den har vært overpriset før har da (nesten) ingenting å si. :p Sannheten er jo at det er utrolig mye hype rundt denne konsollen, akkurat som PS3. Folk kommer til å kjøpe konsollen selv om den koster litt mer enn folk flest skulle forvente. Dessuten har de allerede skaffet seg mer enn nok dedikerte tilhengere (akkurat som ATI/nVidia krigen).

Og du glemmer at med en HDTV er ikke bare lagd for å koble spillkonsoller til. Man vil få noen nydlige filmopplevelser ut av den, + at man kan jo faktisk se TV på de også. Det at konsoller ikke gir mer bang for bucks pga. du må ha en HD-TV er bare BS.

Har en prosjektor nå, men der begynner pæra å ta kvelden, så da blir det LCD-TV i steden for ny pære.

Jeg sa da aldri at man ha det, men sannheten er at skulle grafikken bli så bra som alle her vil ha det til må det mer til enn en vanlig TV til for å overbevise meg. 640*480 er ikke verdens beste, det er derimot 1080p (eller hva det var)

Edit: litt lengre bak i tråden, ang. powerpc arkitekturen. Kan ikke si nok at dette ikke kan stemme. Cell cpu'en har jo originalt 8 kjerner ikke sant? PS3 sin har 7 for å få opp yields. En strippa cpu som mestrer seg i verdensklassen er vel litt naivt? Eller er jeg dum bare?

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
' date='30/05/2005 : 20:46']

Såvidt jeg har fått med meg, så har nvidia sagt at specsene til GPUen ikke er klare ennå, men det kan jo hende de er veldig gode til å gjette.

AtW

Hva om det bare er snakk om klokkefrekvenser? :shrug:

Jojo, men poenget er, sålenge specsene ikke er klare engang, så er det åpenbart at de ikke har en testmodell som er garantert å være lik som det ferdige produktet. Dermed så er ingen av spillene kjørt på noe som er garantert det samme som en ps3. Men for all del, kan godt hende grafikken blir såpass god, den som venter får se.

AtW

Lenke til kommentar

Det >2 Tflops-tallet fikk de ved å regne med GPU, og det på en ganske tvilsom måte. Bare Cell gir vel noe over 200 Gflops ved 3,2 GHz og 7 SPE. Igjen er dette et tall som er urealistisk i praksis. Men det er liten tvil om at neste generasjon av konsoller vil få mye mer total CPU-kraft enn dagens PCer, både pga. flere kjerner og mindre overhead fra OS+DirectX.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Det >2 Tflops-tallet fikk de ved å regne med GPU, og det på en ganske tvilsom måte.

Helt korrekt!!!

Akkurat det samme surret var tilfelle ved PS2 lanseringen. Mange høyregneinstitusjoner trodde man kunne smelle sammen en haug med PS2, og så få en super-datamaskin. Det vet vi ikke var tilfellet. Det er heller ikke tilfelle med PS3.

Og jeg gjetter på at det har skjedd litt lite med PC CPU'er i det siste fordi vi har nådd en smertegrense på hvor rask en kjerne kan være. Om ikke lenge får vi fire kjerner, så gjetter jeg på 8. Dette gjøres for å opprettholde Moores lov. Med en kjerne klarer man det ikke. Det blir rett og slett for mye varme. Jeg gjetter på at Intel og AMD har strevd litt med å få på plass grunnlaget for multi-kjerne teknologi, og at når den først er på plass så vil de øse ut multi-kjerne CPU'er.

PS3 blir nok en super spillemaskin, men jeg tror ikke det går veldig lenge før en noenlunde normal spill PC vil overgå den.

mvh

jl

Lenke til kommentar
Jeg gjetter på at Intel og AMD har strevd litt med å få på plass grunnlaget for multi-kjerne teknologi, og at når den først er på plass så vil de øse ut multi-kjerne CPU'er.

Vel...

Dette er litt off-topic, men Athlon 64 var forberedt for multi-kjærne helt fra starten av...

Det enste man venter på er rimelig produksjonsteknikk for å masseprodusere dette så billig som mulig...

Cell sin sterke side er definitivt floating point (flytall), og det er det som er viktig i spill/underholdnings enheter.

Lenke til kommentar

Hmm.. jeg trudde det var 8 SPE, hvor hver var kapabel til ~256GFLOPS.

Og, etterhva jeg har forstått det som, så er Cell's PPE ikke en "nedskalert" utgave av Power5, men denne PPE'n har to-veis med VMX, mens andre er komplexe "out-of-order" PPE's. Ryktene skal ha det til at Cell stammer fra den neste PowerPC 300.

Lenke til kommentar
Hmm.. jeg trudde det var 8 SPE, hvor hver var kapabel til ~256GFLOPS.

Og, etterhva jeg har forstått det som, så er Cell's PPE ikke en "nedskalert" utgave av Power5, men denne PPE'n har to-veis med VMX, mens andre er komplexe "out-of-order" PPE's. Ryktene skal ha det til at Cell stammer fra den neste PowerPC 300.

Som jeg har sagt før, om dette skal være tilfelle, så må hver kjerne (av de 7) være like rask som 30 power-PC-kjerner. Noe jeg finner ekstremt usannsynlig.

AtW

Lenke til kommentar

Kankje det er 0,9 TFLOPS DDR...? :D hehe.. :blush:

Teori:

RSX og den kommende G70 skal visst være ganske like(?), for alt vi vet kan det hende den eneste forskjellen er klokkefrekvenser + det faktum at G70 er et standalone grafikkort og må operere på ander måter.

Hvis jeg ikke har misforstått, så har PS3 i følge spesifikasjonene flere "kjerner", enten det er fysiske eller teoretiske kjerner. Dette vil da gi PS3 og RSX en ytelsesfordel ovenfor et G70 kort og en singel/dobbelkjerne CPU? For det første finnes det vel ikke noen spill som drar nytte av dobbelkjerneprosessorer på PC, og for det andre leser vi i tester av skjermkort at det er "CPU-limited", altså at CPU-en ikke klarer å levere data "fort nok" for skjermkortet (i lave oppløsninger i alle fall). Dette problemet får jo ikke PS3 da.. Dessuten er det jo som flere har nevnt forskjell mellom en PC som drar anti-virus, XP, +++ i bakgrunnen samtidig, og en spillkonsoll som er lagd for spilling+ DVD...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...