ATWindsor Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Bare vås? Hvorfor ville de gått ut med det da? Har du i det hele tatt sett noen av realtime-render-klippene? Det er snakk om en helt ny Cell-prosessor her, så ja, jeg tror nok den er ganske så mye bedre ytelsesmessig enn dagens pcer og de i nær framtid. Når ps1 kom, så sa de at den skulle være 50 ganger kjappere enn en pc. Klippene er ikke reatime, det er ferdig rendrede klipp, basert på hvordan de tror ps3 kommer til å bli. Det er snakk om nye cell-CPUer, men hva så? 2 teraflops er gigantisk mye, tror du virklig at en cell er flere hundre ganger kjappere enn dagens cpuer? Det tallet henger ikke på greip, ellers kan jo bare metereologisk institutt kjøpe 10 PS3, så får de mer regnekraft enn de har i dag. AtW Endret 29. mai 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Det tallet henger ikke på greip, ellers kan jo bare metereologisk institutt kjøpe 10 PS3, så får de mer regnekreft enn de har i dag. AtW Hmm, tviler på at meterologene får regne-kreft (Unskyld veldig off-topic) Endret 29. mai 2005 av k-orm Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg har egentlig ikke så ekstreme tvil på at 8 logiske threads i en ny CPU arkitektur er kapabel til en samlet FP på 2.18TFLOPS under det ultimate forhold. Men, selv venter jeg for å se faktiske spill som er ferdig før jeg dømmer, men jeg tenker valget havner på en PS3 uansett (Avataren min? Hehe). Det vi ikke vet er hvor stor plass demoene tok under messa, kanskje de kortsnuttene tok en full Blu-ray disc med teksturer, etc. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Jeg har egentlig ikke så ekstreme tvil på at 8 logiske threads i en ny CPU arkitektur er kapabel til en samlet FP på 2.18TFLOPS under det ultimate forhold. Men, selv venter jeg for å se faktiske spill som er ferdig før jeg dømmer, men jeg tenker valget havner på en PS3 uansett (Avataren min? Hehe). Det vi ikke vet er hvor stor plass demoene tok under messa, kanskje de kortsnuttene tok en full Blu-ray disc med teksturer, etc. Igjen vil jeg spørre, hvorfor tror du at det er sannsynlig? Hvorfor tro du at man bare kan kjøpe 10 maskiner til 3000 kroner, så har du stor nok teoretisk ytelse til å komme inn på top 10 lista over superdatamaskiner i verden? (nr 7 på lista har 20 teraflops i teoretisk ytelse, mindre i praktisk, og som består av 1100 dual apple 2.3 ghz-CPUer). Lenke til info om denne maskinen: http://www.top500.org/sublist/System.php?id=7286 Det er en sensasjonell påstand i mine øyne (såfremt jeg ikke har misforstått noe vesentlig). Og noe jeg ikke tror på før det banske i bordet med en reell maskin med denne ytelsen. AtW Endret 29. mai 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg har egentlig ikke så ekstreme tvil på at 8 logiske threads i en ny CPU arkitektur er kapabel til en samlet FP på 2.18TFLOPS under det ultimate forhold. Det er vel uansett peak-verdier Det vi ikke vet er hvor stor plass demoene tok under messa, kanskje de kortsnuttene tok en full Blu-ray disc med teksturer, etc. Nei, men Blue-ray kommer nok godt med. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Angående det med super datamaskin, ps2 ble vurdert som en mulig cluster (er det slik det staves?) løsning, men den ble vraket grunet for lite minne. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 g70 osv vil knuse xbox2 og ps3..... jeg tror faktisk ikke at g70 vil klare hverken ps3 eller xbox 360. r520 derimot, har jeg sterkere tro på. Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Det skjer jo relativt ville ting på pc fronten for tiden og. [Link] Endret 29. mai 2005 av suprsid Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 jeg tror faktisk ikke at g70 vil klare hverken ps3 eller xbox 360. r520 derimot, har jeg sterkere tro på. Med både Xbox360 og Revolution er nok ressursene til ATi strukket tynt. Det er derfor mer nærliggene å tro at det er nVidia som vil ha en fordel denne runden. Men uansett er det tåpelig å tro at G70 eller R520 vil knuse PS3 eller Xbox360 av grunner som er blitt nevnt her. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 ATWindsor: Av de grunnene jeg sier, det er en helt ny fremgangsmåte med Cell prosessoren arkitekturmessig og hvordan den behandler data og på hvilken måte. Jeg har enda ikke lest på den så mye, men hittil har det vært spennende lesning. Og, ja, som du sier selv, stemmer disse tallene, og man har 30K NOK å blåse, (hvis de ryktene også stemmer ang. pris), og du klarer å kjøre disse CPU'ene fysiskt sammen (Er PS3 sin kontrollerchip laget for at man kan kjøre fysiskt flere Cell CPU'er sammen?), så har du en maskin på top 10 lista du snakker om. k-orm: Derfor jeg skreiv 2.18TFLOPS under det ultimate forhold. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 ATWindsor: Av de grunnene jeg sier, det er en helt ny fremgangsmåte med Cell prosessoren arkitekturmessig og hvordan den behandler data og på hvilken måte. Jeg har enda ikke lest på den så mye, men hittil har det vært spennende lesning. Og, ja, som du sier selv, stemmer disse tallene, og man har 30K NOK å blåse, (hvis de ryktene også stemmer ang. pris), og du klarer å kjøre disse CPU'ene fysiskt sammen (Er PS3 sin kontrollerchip laget for at man kan kjøre fysiskt flere Cell CPU'er sammen?), så har du en maskin på top 10 lista du snakker om. k-orm: Derfor jeg skreiv 2.18TFLOPS under det ultimate forhold. Du vet at denne CPUen er basert på en nedstrippet powerpc-versjon? Hver cell her 7(?) kjerner, i 10 PS3 blir det da 70 kjerner. I maskinen med 20 terraflops peak teoretisk ytelse (også under ultimate forhold, langt derifra i virkligheten), så er det 2200 powerpckjerner. Altså så må en nedstrippet powerpc-kjerne være kjappere enn over 30 vanlige power-pc-kjerner. Det henger ikke på greip i det hele tatt, og det vil vi se om ett år. AtW Lenke til kommentar
Kløno Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) QUOTE (Blaz3r @ 28/05/2005 : 02:50) g70 osv vil knuse xbox2 og ps3..... jeg tror faktisk ikke at g70 vil klare hverken ps3 eller xbox 360. r520 derimot, har jeg sterkere tro på. Spørsmålet er vel heller om du vil kjøpe et nytt skjermkort til 4-5k, eller kjøper en "state of the art" konsoll til 3-4k. Enkelt valg vil eg si. Eg kommer ikkje til å oppgradere PCen i desember for å spille fks Gear of war. Endret 30. mai 2005 av Kløno Lenke til kommentar
Corwin Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 En ting du ikke må glemme er at en slik high end pc vil koste mye mye mer en xbox360 og ps3. Per i dag er det ingen som vet hva de nye konsollene vil koste her i Norge, og ingenting er fastslått i f.eks. USA. Men det har jeg sagt tidligere, det regnestykket går ikke opp. De skal ha likebra eller bedre ytelse og teknologi som en high-end PC, men skal koste f.eks. bare 3-4 tusen som mange tror? Og det skal tilsvare PC-utstyr med CPU og GPU som hver koster like mye? Greit nok at de selger med tap eller går i null og tar fortjeneste fra spillene, men MS og Sony har ikke mer enn så og så mange prosenter fra spillene som selges og den gjennomsnittlige konsoll-eier kjøper ikke 20+ spill. Så hvordan dette ender opp skal bli interessant. Og www.gametrailers.com har ikke særlig representative videoer for grafikken til de nye konsollene. Videoene har for dårlig kvalitet av tidligere nevnte grunner. De som ligger hos MS, http://www.microsoft.com/downloads/details...&displaylang=en , er langt bedre. Trond Vel.... nes, snes, sega-16bit. sega mega-drive leverte grafikk og lyd som man måtte ut med 20-40k for å få tilsvarende på data. Så det er nok meget mulig ja Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Vel.... nes, snes, sega-16bit. sega mega-drive leverte grafikk og lyd som man måtte ut med 20-40k for å få tilsvarende på data. Så det er nok meget mulig ja Hmm, såvidt jeg husker, så hadde amigaen min bedre lyd og grafikk enn både nes og megadrive, of den kostet ikke 20-40k. (nå skal det sies at jeg ikke helt husker hva som kom når, lenge siden) AtW Endret 30. mai 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Må si dette var en høyst interessant tråd! Morsomt å se så mange engasjert, men ser også mye usann/usikker ryktespredning . G70 vil etter ryktene bygges på 110nm prosess og klokkes til 430MHz, mens RSX (PS3) vil bygges på 90nm prosess og klokkes til 550MHz. Ellers vil jeg tro at de er ganske like.C1 (Xbox360) skal ha ganske stor fleksibilitet og gå over SM3.0 med en unified shader arkitektur, noe som ikke kommer til PC før seint 2006 eller 2007. Hvis du googler litt rundt vil du raskt finne ut at dette ekan likegodt være feil som det er riktig. Lest flere tråder som tilsier 90nm teknikk og coreklokk på 500MHz. Er tross alt bare rykter vet det, men det er også det du har lest. Er også snakk om en senere Ultra versjon med 32 pipelines, kanskje med klokk på 550MHz? (mot 24 pl i GT/GTX) Xbox360 grafikk får du til pc nå tildags men ps3 ligger et steg forran pc nå Men pc ligger nok forran ps3 når den blir lansert inv_biggrin.gif Hvordan vet du dette? Har du sett Xbox360 in action? Hva er det du basserer disse utsagnene på?Xbox ble solgt med underskudd, og microsoft satset heller på å tjene inn pengene andre steder. (spill, live, kontroller etc.) Derfor kan du få en maskin med rå specs til en rimlig penge. Dette trur jeg vil være ganske likt det som kommer til å skje med Xbox 360 og PS3. Har du noe bakgrunn for dine påstander? Nei, du sier selv du tror. Du sier selv "...solgt med underskudd...", men leser du også litt rundt vil du finne ut at "Microsoft vil ikke gjøre samme tabba igjen." Må forøvrig si meg enig i at det ikke går ann å sammenlikne en PS1/PS2/Xbox med en high-end pc. Oppløsninger og annet snax (som AA/AF ja) som gjør grafikk bedre på en pc, vil gjøre dette usammenliknbart. Å påstå at xbox har bedre grafikk basert på 640*480 tv uten aa/af, ja.... behøver jeg si mer. :!: Må nok også si meg enig i ATWindsor, 20 Gfl hørtes "litt" mye ut. Dere er nok litt for godtroende. larsr , Skrevet: 29/05/2005 : 11:54]Fordelen med en konsoll er jo at du kan spille på den på en hvilken somhelst tv. Bakdelen er bla dårligere oppløsning. Siden når kunne du ikke koble "hvilken som helst tv" til de fleste datamaskiner (da seff med video ut)? Fordelen med pc er som de fleste her sier at du kan oppgradere små og større deler hele tida uten å punge ut alt nytt. Det som forundrer meg, er at alle her snakker konstant om hvor mye bedre oppløsning det blir på HDTV. Til prisen for en HDTV og en PS3 får man jo en high-end pc! Skjønner at prisen vil synke, men tro meg, det er leeeeenge til det skjer her til lands. Den dagen (februar 2006?) yielden er høy nok hos nVidia og man får 2x7800Ultra, 550Mhz, 32pl, US, da tenker jeg de fleste med PS3 angrer rompa si at de var så høylytte her ja. Edit: fælt til mange flaue feil her da! Endret 30. mai 2005 av daniel_984 Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Jeg tror kanskje jeg har kjøpt min siste spillpc. (Kanskje) Jeg jobber med data og har gjort det i mange, mange år. På fritiden sitter jeg mye foran skjermen og kaster bort mye tid. Mitt neste kjøp blir nok enten en htpc eller en konsoll. Grafikken er imponerende og prisen er bra (håper jeg). Ellers har jeg laptopen fra jobben som duger fint til surfing o.l. Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Har du noe bakgrunn for dine påstander? Nei, du sier selv du tror. Du sier selv "...solgt med underskudd...", men leser du også litt rundt vil du finne ut at "Microsoft vil ikke gjøre samme tabba igjen." Det MS mener med at de ikke vil gjøre samme tabben igjen, er at de, ved lansering, her i europa priset xboxen alt for høyt. Den sank i pris etter veeeeldig kort tid pga. dårlig salg, og de som hadde kjøpt den på det dyreste fikk kompensasjon. Og du glemmer at med en HDTV er ikke bare lagd for å koble spillkonsoller til. Man vil få noen nydlige filmopplevelser ut av den, + at man kan jo faktisk se TV på de også. Det at konsoller ikke gir mer bang for bucks pga. du må ha en HD-TV er bare BS. Har en prosjektor nå, men der begynner pæra å ta kvelden, så da blir det LCD-TV i steden for ny pære. Endret 30. mai 2005 av Vo0do0 Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Hmm, såvidt jeg husker, så hadde amigaen min bedre lyd og grafikk enn både nes og megadrive, of den kostet ikke 20-40k. (nå skal det sies at jeg ikke helt husker hva som kom når, lenge siden) AtW Jeg har hatt (og har fremdeles) både Commodore 64, Amiga, NES, SNES, Sega Master System og Sega Megadrive, så jeg kan forsøke å friske opp minnet litt. - Commodore 64 ble sluppet i 1982 med en pris på 595$. - NES ble sluppet i USA i 1985 med en pris på 199$ - Amiga ble sluppet September 1985 med en pris på 1500£ - Sega Master System ble sluppet 1986 med en pris på 199$ - Sega Genesis/Megadrive ble sluppet mot slutten av 1989 for 189.99$ - Super NES kom i September 1991 og kostet 199$ Av det jeg husker fra den tiden så var i realiteten NES og SMS regnet som konkurrenter til Commodore 64, da Amiga, i starten, kostet altfor mye og var mer rettet mot kontormarkedet. Det var ikke før prisen på Amigaen sank til under 5000,- kr noen år senere at Amigaen ble "allemannseie" og kunne regnes som en seriøs spillplattform. Amiga hadde så en periode over flere år hvor den var overlegen alt annet, før endelig Megadrive og SNES ble introdusert. Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Når ps1 kom, så sa de at den skulle være 50 ganger kjappere enn en pc. Klippene er ikke reatime, det er ferdig rendrede klipp, basert på hvordan de tror ps3 kommer til å bli. AtW Jeg må bare få motargumentere: Jeg har vært Need For Speed avhengig i mange år, og for hvert spill har de lagt ut klipp på hjemmesiden sin som tilsvarer grafikken som er å se i kommende spill. Det har de også gjort nå: http://www.eagames.com/official/nfs/mostwanted/us/videos.jsp (Xbox360 klipp dette visstnok) Derfor syns jeg på en måte at det er en sterk påstand at _alle_ klipp er ferdig rendrede klipp. Tror vel egentlig ikke på det i det hele tatt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 ' date='30/05/2005 : 20:12'] Når ps1 kom, så sa de at den skulle være 50 ganger kjappere enn en pc. Klippene er ikke reatime, det er ferdig rendrede klipp, basert på hvordan de tror ps3 kommer til å bli. AtW Jeg må bare få motargumentere: Jeg har vært Need For Speed avhengig i mange år, og for hvert spill har de lagt ut klipp på hjemmesiden sin som tilsvarer grafikken som er å se i kommende spill. Det har de også gjort nå: http://www.eagames.com/official/nfs/mostwanted/us/videos.jsp (Xbox360 klipp dette visstnok) Derfor syns jeg på en måte at det er en sterk påstand at _alle_ klipp er ferdig rendrede klipp. Tror vel egentlig ikke på det i det hele tatt. Det jeg mener med rendrede er at de er lagd på noe annet enn en PS3, GPUen til PS3 er ikke klar ennå engang, så videoene er ikke kjørt på en ps3 ihvertfall. Muligens blir grafikken så bra (forhåpentligvis), muligens ikke, vi får se. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå