Gå til innhold

NextGen Grafikk - når på PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
g70 osv vil knuse xbox2 og ps3.....sånn er det bare, pc ligger altid langt foran konsoller, så jeg ser ikke vitsen med konsoller egentlig. min mening er det for de som er amatører og ikke skjønner en pc.

Dersom du tar en titt på spesifikasjonene til XBOX360 og PS3 vil du raskt innse at disse konsollene ligger et hav over det dagens datamaskiner har å tilby.

I dette tilfellet ligger ikke PC langt foran konsollene, det er nemlig motsatt.

Hvordan kan du si at konsoller er for amatører som ikke skjønner en PC?

Det er noe av det dummeste jeg har hørt...

fordi det eneste man kan gjøre med en konsoll, er å skru den av og på, det er det liksom....blir jo lei konsollen etter 2 mnd liksom....og hvorfor da velge en konsoll når man kan få en pc...pc er jo mye bedre og mer avansert på alle måter.

Tror bare du er litt grinete pga. du har blåst penger på en fet spill-pc, og nå kommer det en maskin til jul, som gjør jobben mye bedre, til bare 1/4 av prisen.

 

Dere som sier at PC har tatt igjen de nye konsollene når de lanseres:

Har dere ikke lært NOE fra tidligere lanseringer? Det har vert den samme diskusjonen forran hver lansering. Pga. grunner nevnt over som: optimalisering til gitt hardware, inget os og overlegen hardware, vil nok konsollene ha en fordel i spill i minst 1/2år før vi ser PCen kunne nærme seg... Greit, det kan hende det blir laget GPU'er som er på høyde med det vi finner i de maskinene. Men CPUkraften som står i de boksene vil det nok drøy med før vi finner den i en pc.

Lenke til kommentar

Noe som for meg er uforståelig, er hvordan de fleste tror de vet hvor bra grafikk de nye konsollene vil gi, basert på det de har sett av videoer på nettet. Disse er i veldig lav oppløsning, i dårlig bitrate, dårlig nedkodet, og i mange tilfeller filmet av noen med kamera 10 meter unna storskjerm/lerret. Om en da ser bort ifra hva som er in-game eller ikke, så er det jo overhodet ikke representativt for hvordan det vil bli for ditt eget blotte øye.

 

Og av det som er in-game grafikk, så er det jo ikke in-game kjørt på faktisk hardware som nye PS3 eller Xbox360 vil bestå av, men på tredjeparts hardware. Så langt har jo ikke noe ferdig PS3 eller Xbox360 vært demonstrert i full benyttelse noe sted.

 

Trond

Lenke til kommentar
Noe som for meg er uforståelig, er hvordan de fleste tror de vet hvor bra grafikk de nye konsollene vil gi, basert på det de har sett av videoer på nettet. Disse er i veldig lav oppløsning, i dårlig bitrate, dårlig nedkodet, og i mange tilfeller filmet av noen med kamera 10 meter unna storskjerm/lerret. Om en da ser bort ifra hva som er in-game eller ikke, så er det jo overhodet ikke representativt for hvordan det vil bli for ditt eget blotte øye.

 

Og av det som er in-game grafikk, så er det jo ikke in-game kjørt på faktisk hardware som nye PS3 eller Xbox360 vil bestå av, men på tredjeparts hardware. Så langt har jo ikke noe ferdig PS3 eller Xbox360 vært demonstrert i full benyttelse noe sted.

 

Trond

Er vel enig med deg... Men ikke når det kommer til filmene....

Ser her. HD-trailere til X360

Lenke til kommentar

 

Ja, disse filmene god nok kvalitet til å være representative. Men de viser jo også at grafikken faktisk ikke er langt unna det en high-end PC vil klare i dag, antakelig er det vel lignende hardware som er benyttet når de har utviklet spillene.

 

Trond

En ting du ikke må glemme er at en slik high end pc vil koste mye mye mer en xbox360 eller en ps3.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
En ting du ikke må glemme er at en slik high end pc vil koste mye mye mer en xbox360 og ps3.

 

Per i dag er det ingen som vet hva de nye konsollene vil koste her i Norge, og ingenting er fastslått i f.eks. USA. Men det har jeg sagt tidligere, det regnestykket går ikke opp. De skal ha likebra eller bedre ytelse og teknologi som en high-end PC, men skal koste f.eks. bare 3-4 tusen som mange tror? Og det skal tilsvare PC-utstyr med CPU og GPU som hver koster like mye? Greit nok at de selger med tap eller går i null og tar fortjeneste fra spillene, men MS og Sony har ikke mer enn så og så mange prosenter fra spillene som selges og den gjennomsnittlige konsoll-eier kjøper ikke 20+ spill. Så hvordan dette ender opp skal bli interessant.

 

Og www.gametrailers.com har ikke særlig representative videoer for grafikken til de nye konsollene. Videoene har for dårlig kvalitet av tidligere nevnte grunner.

 

De som ligger hos MS, http://www.microsoft.com/downloads/details...&displaylang=en , er langt bedre.

 

Trond

Endret av _crs_
Lenke til kommentar

De filmene er ganske mye bedre enn hva man får på de beste pcer i dag. Xbox og ps3 vill komme til å ligge ganske langt foran pc når de slippes. Xbox og ps3 konkurrerer med pc. tror dere at de vil slippe en konsoll som er ca like bra som dagens pc?

Xbox som vi kjenner i dag har jo elendig hardware, men ganske imponerende grafikk. hvis vi hadde hatt den hardwaren på pc ville ikke vi vært i nærheten av sånn grafikk. Og cellprossesoren er jo syk. dagens prossesorer på pc ligger ganske langt bak. Jeg tror det tar flere år før vi får noe lignende prossesor på pc. Grafikkortene på xbox og ps3 er ikke så veldig revolusjonerende, men de er utrolig bra i forhold til hva vi får i dag på pc. De nye grafikkkortene til ati og nvidia som kommer snart kommer sikkert til å bare være litt dårligere, men det tar jo ca 2 år før de kommer med nye kort igjen. Og nå kommer ikke de nye konsollene til å bare være "av og på" kosnsoller. Det vil være mye mer. Jeg hadde tekt til å kjøpe r520 når det kom,Men har helt klart ombestemt meg. Jeg kommer til å bruke pengen på ps3. Brukker ps3 til spilling og pcen til alt det "andre". tviler sterkt på at noen av konsollene vil koste mer enn 3000kr.

Lenke til kommentar
Xbox som vi kjenner i dag har jo elendig hardware, men ganske imponerende grafikk. hvis vi hadde hatt den hardwaren på pc ville ikke vi vært i nærheten av sånn grafikk.

 

Om du hadde hatt en PC med samme hardware som Xbox så hadde du fått nøyaktig samme grafikk. Det er ikke noe spesielt med Xbox'en som gir den bedre grafikk enn om samme hardware hadde vært et annet sted. En av hovedårsakene til at grafikken til Xbox virker veldig bra i forhold til specs (CPU, GPU, minne) er at grafikken har veldig lav oppløsning sammenlignet med spill du spiller på en PC-skjerm.

 

Trond

Lenke til kommentar
Og cellprossesoren er jo syk. dagens prossesorer på pc ligger ganske langt bak. Jeg tror det tar flere år før vi får noe lignende prossesor på pc. Grafikkortene på xbox og ps3 er ikke så veldig revolusjonerende, men de er utrolig bra i forhold til hva vi får i dag på pc. De nye grafikkkortene til ati og nvidia som kommer snart kommer sikkert til å bare være litt dårligere, men det tar jo ca 2 år før de kommer med nye kort igjen. Og nå kommer ikke de nye konsollene til å bare være "av og på" kosnsoller. Det vil være mye mer. Jeg hadde tekt til å kjøpe r520 når det kom,Men har helt klart ombestemt meg. Jeg kommer til å bruke pengen på ps3. Brukker ps3 til spilling og pcen til alt det "andre". tviler sterkt på at noen av konsollene vil koste mer enn 3000kr.

 

Det du sier her er hinsides all logikk.

 

Prosessorer som ligger langt foran hva som finnes i dag, PC'er vil ikke få prosessorer som er i nærheten på mange år (det i seg selv tviler jeg sterkt på), og lignende teori når det gjelder grafikk, men alt dette skal allikevel bare koste 3000,- når det kommer på markedet innen 1 år? Det er rett og slett utopi.

 

Trond

Lenke til kommentar
Xbox som vi kjenner i dag har jo elendig hardware, men ganske imponerende grafikk. hvis vi hadde hatt den hardwaren på pc ville ikke vi vært i nærheten av sånn grafikk.

 

Om du hadde hatt en PC med samme hardware som Xbox så hadde du fått nøyaktig samme grafikk. Det er ikke noe spesielt med Xbox'en som gir den bedre grafikk enn om samme hardware hadde vært et annet sted. En av hovedårsakene til at grafikken til Xbox virker veldig bra i forhold til specs (CPU, GPU, minne) er at grafikken har veldig lav oppløsning sammenlignet med spill du spiller på en PC-skjerm.

 

Trond

Det skal jo også sies at konsoll spill er enklere å lage siden de bare har en type komponenter og specs og forholde seg til. Det gjør at de kan tyne mye mer ut av hardwaren enn de kan gjøre på en tilsvarende pc-port. Jeg tror også at resolusjonen har hatt mye å si tidligere, men en stor feature med de nyeste konsollene er nettopp fsaa og masse fine greier, selv på hd-resolusjon

 

Uansett, jeg tror jeg kan trygt si at 360 og PS3 sparker det meste som PC'en kan tilby for øyeblikket, men mest sansynligvis vil de aller feteste pc-konfigurasjonene kunne ta dem igjen i løpet av neste år. Mye av grunnen til at konsoller er såpass overdimensjonerte ved launch er jo nettopp for at de skal vare i 4-5år i motsetning til pc-spill som alltid holder seg på "the cutting edge".

Lenke til kommentar
Så sånn som det ser ut, så mener du at PS3 og Xbox360 vil ha mulighet til å gi mye bedre grafikk in-game enn dagens PC-er? (inkludert PC-er med G70/R520?)

Det vil jeg tro ja.

 

Hvor "fantastisk bra" grafikk vil Geras of War og Oblivion gi? *nysgjerrig på hva han kan vente seg*

Du kan se på www.tothegame.com eller søke etter flere bilder og video klipp på nettet.

 

Og forresten, hvorfor skulle G70 til PC være 110nm @ 430MHz, når Nvidia allerede produserer en versjon av G70 til PS3 som er 90nm @ 550MHz?

RSX er ikke klar ennå og PS3 vil bli lansert mye senere. Det svarer forsåvidt på spørsmålet ditt. Det handler ikke så mye om hva dem kan og ikke kan gjøre, men heller hvilkne risiko dem er villige å ta.

Lenke til kommentar

Det er ikkje grafikken som gjer eit spel bra. Det er gameplay og storyen som gjer det, god grafikk er ein bonus, men samtidig viktig.

 

At dei nye konsollane får ein pris på rundt 3000kr er bås. PS2 kosta 4500kr då den var ny. PS2 er endå overprisa. Eg er styggredd for at PS3, X-Box og Nintendo Revolution får ein svært høg pris.

Lenke til kommentar
Det skal jo også sies at konsoll spill er enklere å lage siden de bare har en type komponenter og specs og forholde seg til. Det gjør at de kan tyne mye mer ut av hardwaren enn de kan gjøre på en tilsvarende pc-port.

Som allerede nevnt har også konsoll en fordel med at den ikke har et tungt OS kjørende i bakgrunnen. Om jeg ikke husker feil kommenterte John Carmac at man kan få dobbelt så mye ut av en Xbox enn en PC med tilsvarene hardware.

 

EDIT: Det var ikke helt slikt han sa det. Fant igjen kommentaren hans:

 

However, you can usually count on getting twice the performance out of an absolutely fixed platform if you put a little work into it. There are lots of tradeoffs that need to balance between the different cards on a general purpose platform -- things that I don't do with vertex programs because it would make the older cards even slower, avoiding special casing that would be too difficult to test across all platforms (and driver revs), and double buffering of vertex data to abstract across VAR and vertex objects, for instance.
Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
En ting du ikke må glemme er at en slik high end pc vil koste mye mye mer en xbox360 og ps3.

 

Per i dag er det ingen som vet hva de nye konsollene vil koste her i Norge, og ingenting er fastslått i f.eks. USA. Men det har jeg sagt tidligere, det regnestykket går ikke opp. De skal ha likebra eller bedre ytelse og teknologi som en high-end PC, men skal koste f.eks. bare 3-4 tusen som mange tror? Og det skal tilsvare PC-utstyr med CPU og GPU som hver koster like mye? Greit nok at de selger med tap eller går i null og tar fortjeneste fra spillene, men MS og Sony har ikke mer enn så og så mange prosenter fra spillene som selges og den gjennomsnittlige konsoll-eier kjøper ikke 20+ spill. Så hvordan dette ender opp skal bli interessant.

 

Trond

Vel, konsollene kommer antagelig gå for maks 4500kr her til lands.

Og du kan ikke sammenligne konsoller med pc i alle sammenhenger. Konsoll markedet er mye større enn pc markedet på mange områder.

Når det kommer til cpu og gpu kostnader så kjøper Sony og Microsoft trossalt mange eksemplarer så noe rabatt burde dem få ;)

Lenke til kommentar
Det er ikkje grafikken som gjer eit spel bra. Det er gameplay og storyen som gjer det, god grafikk er ein bonus, men samtidig viktig.

 

At dei nye konsollane får ein pris på rundt 3000kr er bås. PS2 kosta 4500kr då den var ny. PS2 er endå overprisa. Eg er styggredd for at PS3, X-Box og Nintendo Revolution får ein svært høg pris.

Hmm, hvorfor har microsoft sagt at de ikke kommer til å gjøre samme tabben med xbox 360 på pris som de gjorde med xbox når de slapp den.

Lenke til kommentar

Microsofts J. Allard har bekreftet at Xbox 360 kommer til å ligge på en pris rundt 300$. Dette tilsier en pris på konsollen på rundt 3-4000 her i landet, inkludert avgifter. Når toppmodellene av de nye 'next-gen' kortene til ATI og Nvidia kommer på markedet, vil de ha omtrent den samme prisen, men det er selvsagt bare for selve grafikkortet. I tillegg må du plusse på kostnadene til nytt hovedkort, multikjerneprosessor osv for å få en PC som har ytelse i nærheten av disse konsollene.

 

Når Xbox 360 kommer allerede i November, hvor mange her tror dere egentlig kommer til å eie tilsvarende spesifiserte 'next-gen' PCer? En av de store fordelene til konsollene er at alle har felles hardware plattform slik at alle spill er kodet for å dra nytte av de 3 prosessorkjernene (X360)/7 SPEene (PS3) og featurene på de respektive GPUene. Hvor lang tid tar det før flertallet av PC utviklerne koder spill spesifikt for flerkjerneprosessorer?

 

Når Xbox kom på markedet i USA i 2001 var det ingen PC spill som var i nærheten av DOA3 eller Halo i grafikk (toppspillene på PC dette året var bl.a. Diablo 2, Black & White, Max Payne, Baldur's Gate II, Civilization III og Return to Castle Wolfenstein). Etter ca 6 måneder var riktignok forspranget innhentet, men selv i dag henger denne relativt gamle konsollen godt med.

 

Ja, PCene kommer selvsagt til å innhente de nye konsollene når det gjelder rå prosessorkraft og grafikk (for de som er villige til å skifte så og si samtlige komponenter i kabinettet sitt for n-te gang), men denne gangen kommer det til å drøye lenger enn det vi har opplevd tidligere. Først og fremst fordi CPUene i konsollene denne omgangen er såpass spesialiserte for spill, og Intel og AMD ikke engang har annonsert CPUer utover dual-core. Kanskje må PPU (physics processing unit) introduseres på PC før forspranget innhentes?

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
Det er ikkje grafikken som gjer eit spel bra. Det er gameplay og storyen som gjer det, god grafikk er ein bonus, men samtidig viktig.

 

At dei nye konsollane får ein pris på rundt 3000kr er bås. PS2 kosta 4500kr då den var ny. PS2 er endå overprisa. Eg er styggredd for at PS3, X-Box og Nintendo Revolution får ein svært høg pris.

Hmm, hvorfor har microsoft sagt at de ikke kommer til å gjøre samme tabben med xbox 360 på pris som de gjorde med xbox når de slapp den.

Fordi at ingen vil betale 4000kr for ein konsoll. Eg er spent på å sjå prisen på PS3. GameCube er var vel billigast då den kom ut i forhold til dei andre med ein pris på 1900kr. Nintendo skal visst ha kokt opp noko bra sidan dei ikkje vil ut med specs og sånn no. Håpar ikkje Revolution blir dyr, då kjem det til å svi i lommeboka mi.

Lenke til kommentar

Vil bare skyte inn at hvis du ser en film fra ett konsolspill på pc så blir du fort litt lurt. Grafikken ser ganske enkelt bedre ut. F.eks. GT4. Så det på PC og tenkte, wow, dette må jeg ha. Når jeg har det og slenger det inn i PS2en min så blir det en helt annen sak, straks mye mer kornete og ganske enkelt dårligere.

Men det er vel kanskje litt pga TVen og. Muligens det blir bedre i HDspill.

 

Bare min mening, don't flame me for it.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...