Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenorpakke finner ikke modemet

Anbefalte innlegg

Var over til naboen for å se på tilkobling av ADSL. Han har vanlig telfon og har fått startpakke... Systemet er Asus HK. WindowsXP sp2

Men hverken ved bruk av Jensen USB-adapter eller direkte kobling til LAN-uttaker får maskinen (programmet) kontakt med modemet ..... ??

Kjørt installasjonsCD og kontaktet Telenor sin rådyre supp.....

Der har vært en elektriker og satt inn en dobbel telfonkontakt (in-ut) for å bruke telfonuttakene etter splitteren.

Edit: Jeg har tidligere hatt maskinen hjemme hos meg og kjørt den på nettet ved hjelp av Orinoko USB radiomodem ....... ingen problemer.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette er et nytt abonnement, og modem er levert av Telenor, så er dette et routermodem. Dette betyr at det ikke skal være nødvendig å kjøre noen installasjons-CD. Du finner installasjonsveiledninger for routermodemene og konfigurasjon av maskin på denne siden.

Edit: Konfigurer maskinen før routeren.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Helt nytt.. Jeg husker ikke hva som stod på modemet men det var den typen som er avrundet i hjørnene og tre lys på midten. Lyset for strøm og for tilkobling av PC lyser, så det virker ok....

Fikk også frem den lille skjermen (nede til høgre på skermbildet), og den lille "ballen" som er tegnet på at den søker....??

På splitteren var det summetone i telfonuttaket.

Skulle noe måtte forandres fordi jeg har brukt den på Orinoco tidligere?

Lenke til kommentar
Helt nytt.. Jeg husker ikke hva som stod på modemet men det var den typen som er avrundet i hjørnene og tre lys på midten. Lyset for strøm og for tilkobling av PC lyser, så det virker ok....

Fikk også frem den lille skjermen (nede til høgre på skermbildet), og den lille "ballen" som er tegnet på at den søker....??

På splitteren var det summetone i telfonuttaket.

Skulle noe måtte forandres fordi jeg har brukt den på Orinoco tidligere?

Antar du har fått et Speedtouch 510i. De 3 lysene indikerer link til dsl, link på LAN og strøm. Hvis du ikke har vært borti modem/routern før så må du skru på det ved å trykke på den runde knappen foran. Etterpå skal den være oppsatt med DHCP, hvis ikke så sett ip til 10.0.0.55 (f.eks) med subnetmask 255.255.255.0 . Deretter følg forklaring gitt på Telenor Online Kundeservice

Lenke til kommentar

telenor har sendt ut noen modemer med "gammel" firmware i det siste. Det er visst helt vilkårlig hvem som får disse. Firmwaren kan oppgraderes eller du må bruke ppoe fra datamaskin eller trådløs ruter. Dersom det er gammel firmware uten dhcp kan du sette manuell ip på datamaskinen til 10.0.0.xxx, nettverksmaske 255.255.255.0, standard gateway til 10.0.0.138. Dns kan du sette til 193.212.1.10 og 193.212.1.11. Da vil du få kontakt med modemet. Dersom du skal bruke ppoe fra en datamaskin med win98 må du bruke raspppoe protokollen fra www.raspppoe.com.

Lenke til kommentar
telenor har sendt ut noen modemer med "gammel" firmware i det siste. Det er visst helt vilkårlig hvem som får disse. Firmwaren kan oppgraderes eller du må bruke ppoe fra datamaskin eller trådløs ruter. Dersom det er gammel firmware uten dhcp kan du sette manuell ip på datamaskinen til 10.0.0.xxx, nettverksmaske 255.255.255.0, standard gateway til 10.0.0.138. Dns kan du sette til 193.212.1.10 og 193.212.1.11. Da vil du få kontakt med modemet. Dersom du skal bruke ppoe fra en datamaskin med win98 må du bruke raspppoe protokollen fra www.raspppoe.com.

Vet du hvilken firmware disse sendes ut med? Fikk sjøl tak i et gammelt (2-3 år gammelt) speedtouch 510i med firmware 4.0.xx. Denne var satt opp som modem, med dhcp skrudd av. Det var bare å sette på denne så funket det helt konge. Selvsagt fantes ikke Easy Setup-feature'n Telenor viser til på sin kundeservice-side, da trenger man nyere firmware som kan lastes ned her. Tror faktisk denne søker på MAC-adresser så man trenger ikke annet en link mellom modem/router og pc. Når man har lagt inn nyeste firmware er dhcp skrudd på default.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...