Gå til innhold

Intallerte Linux SUSE, windows vil ikke boote


Anbefalte innlegg

I dag installerte jeg Linux SUSE v9.3. SUSE ble intaller på en egen partisjon og alt virket bra. Helt til jeg skulle boote Windows XP. Da ble skjermen svart og det sto at den ikke kunne boote. Ikke noen fil som manglet eller noe. Noen som vet en måte jeg kan reparere Windows på uten og intallere Windows eller Linux på nytt?

Håper på seriøse svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok ikke innstallert en bootmanager desverre.

 

For å fikse det slik at windows booter igjen (men ikke linux) kjører du winXP installsjons CD'en, velger reparer, når du får opp "DOS" promtet skriver du fixmbr, dette gjennoppretter master boot record slik at den igjen peker til windows partisjonen.

Endret av HamiltonII
Lenke til kommentar

Han har nok installert en bootmanager (vanligvis GRUB), hvordan skulle han ellers kunne velge hvilket operativsystem han skal kjøre?

 

Gjør han som Hamilton foreslår, så mister han muligheten til å velge Linux i oppstarten. Og jeg tviler på at akkurat det hjelper han, siden jeg har på følelsen av at dette er et Windows-problem og ikke et Linux-problem.

Lenke til kommentar
I dag installerte jeg Linux SUSE v9.3. SUSE ble intaller på en egen partisjon og alt virket bra. Helt til jeg skulle boote Windows XP. Da ble skjermen svart og det sto at den ikke kunne boote.

Kan du poste den eksakte feilmeldingen? Kan være det står noe viktig informasjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...