all right Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 I dag installerte jeg Linux SUSE v9.3. SUSE ble intaller på en egen partisjon og alt virket bra. Helt til jeg skulle boote Windows XP. Da ble skjermen svart og det sto at den ikke kunne boote. Ikke noen fil som manglet eller noe. Noen som vet en måte jeg kan reparere Windows på uten og intallere Windows eller Linux på nytt? Håper på seriøse svar! Lenke til kommentar
phax Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 prøvd og boote fra windows cd'n og velge repair eller no sånn? Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Du har nok ikke innstallert en bootmanager desverre. For å fikse det slik at windows booter igjen (men ikke linux) kjører du winXP installsjons CD'en, velger reparer, når du får opp "DOS" promtet skriver du fixmbr, dette gjennoppretter master boot record slik at den igjen peker til windows partisjonen. Endret 28. mai 2005 av HamiltonII Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Han har nok installert en bootmanager (vanligvis GRUB), hvordan skulle han ellers kunne velge hvilket operativsystem han skal kjøre? Gjør han som Hamilton foreslår, så mister han muligheten til å velge Linux i oppstarten. Og jeg tviler på at akkurat det hjelper han, siden jeg har på følelsen av at dette er et Windows-problem og ikke et Linux-problem. Lenke til kommentar
phax Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 når under oppstart av windows er det den blacker ut? klarrer du starte opp i safe mod? (trykk F8 under oppstart) prøv hvertfall og boote fra windows cd'n og reparer. Lenke til kommentar
escariot Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 er du sikker på at windows er riktig anvist i GRUB? det kan være dette som gjør utslaget. -Escariot Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 I dag installerte jeg Linux SUSE v9.3. SUSE ble intaller på en egen partisjon og alt virket bra. Helt til jeg skulle boote Windows XP. Da ble skjermen svart og det sto at den ikke kunne boote. Kan du poste den eksakte feilmeldingen? Kan være det står noe viktig informasjon... Lenke til kommentar
all right Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Har fikset problemet. Jeg installerte først Windows XP på nytt og så SUSE 9.3, nå virker det fint. Det var noen bug som lå igjen fra Fedora core2 slik at GRUB leste dataene på windows disken feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå