Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koble til tåkelys, bruke diode?

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp av noen med peiling på elektronik her;

Har en R32 Skyline GT-R, denne har ikke tåkelys bak(ikke påbudt i Japan), for å kunne registrere denne i Norge, må jeg har tåkelys bak.

Jeg har strekt opp kabel, og koblet til bryter, problemet er at jeg skal kombinere de indre baklyktene til bremselys og tåkelys.

Se vedlagt illustrasjon.

Som det står i illustrasjonen, strømmen skal kun gå mot høyre (til lyspæra), kan jeg da bruke en diode som kun slipper strøm gjennom en vei? Eller noe i den dur?

Isåfall hva må jeg ha? Tå forhånd takk!

post-134-1117238119_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres litt rart ut at dem krever at den må ha tåkelys, mtp. at det ikke er montert originalt... Spesiellt hvis det ikke er pæreholder(e) til dette.

Så vidt meg bekjennt er det ikke påbudt med tåkebaklys på biler i Norge.

Edit:

Mener at tåkebaklyset ikke kan være i samme reflektor som bremselyset/kjørelyset.

Lenke til kommentar
Høres litt rart ut at dem krever at den må ha tåkelys, mtp. at det ikke er montert originalt... Spesiellt hvis det ikke er pæreholder(e) til dette.

Så vidt meg bekjennt er det ikke påbudt med tåkebaklys på biler i Norge.

Edit:

Mener at tåkebaklyset ikke kan være i samme reflektor som bremselyset/kjørelyset.

Snakka med biltilsynet, og fikk beskje om at det var påbudt på biler som ikke var veteran.

Baklyktene på Skyline er jo 4 stk runde lykter,

pr.idag er det kobla slik at alle lyser med 5watt kjøre lys og 21 watt bremselys.

Det jeg vil ha nå er tåkelys på de indre lyktene, i tilleg til kjøre lys og bremse lys.

Det er jo også kjørelys og bremselys på de ytre lyktene. Snakka med biltilsynet ang. dette, og det var helt greit for de.

Eneste problemet er som sagt at jeg må en slags "sperre" som bare slipper strøm igjennom den ene veien, lurer i den forbindelse på å bruke en diode.

Noen som har peiling på bruk av dioder?

Marvil;

Nope, ekstra tåkelys er no-play på en Skyline :w00t: .

Her må det estetiske være nærmest mulig orginalt.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Marvil;

Nope, ekstra tåkelys er no-play på en Skyline :w00t: .

Her må det estetiske være nærmest mulig orginalt.

:thumbup:

Hehe, det hadde jo vært knall med noen ekstralys bak på Skylinen da.. :p Gjerne litt skeivt satt opp, med ledninger stikkende ut her og der, samt i matt svart plast på det som holder lyset på plass. :)

Lenke til kommentar
Som det står i illustrasjonen, strømmen skal kun gå mot høyre (til lyspæra), kan jeg da bruke en diode som kun slipper strøm gjennom en vei? Eller noe i den dur?

Isåfall hva må jeg ha? Tå forhånd takk!

Bruk heller et vekslereele, som normalt i hvileposisjon gir strøm til lyset som bremselys, og når du skrur på strømmen til tåkelyset veksler reelet og du får strøm fra bryteren til tåkelyset over på lyktene. Du får kjøpt disse reelene i alle bilelektriskesjapper.

Lenke til kommentar
kan ikke skjønne at det er påbudt med tåkebaklys... jeg har ikke det på min 91 mod golf.. har aldri fått noe pes for det

Om det er påbudt eller ei, kommer an på hvilket direktiv bilen følger. Bilen til skyline ble vel laget for det asiatiske markedet, men for å få norske skilter, så må den følge et direktiv som produsenten/importkontrollen tilsier at den skal følge. I dette direktivet står det nok da at bilen skal ha tåkelys bak, mens på din bil, som antageligvis følger et annet lysdirektiv, så er ikke dette påbudt. Om man ikke oppfyller disse kravene, får man ikke skilter på dem, samt får 2-erfeil (gjelder tåkelysene) om det blir oppdaget på kontroll (dvs må utbedres før den kan bli godkjent).

(sjekket det opp med en av dem som godkjenner biler her på stasjonen)

:)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...