Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke ejectet CD ROMen

Anbefalte innlegg

Heisann.

Sliter her med å få ejectet CD ROMen min. Bruker den ikke så ofte så jeg fikk et realt sjokk nå når jeg skulle legge inn ett spill. Jeg skiftet vifte for ca 2 uker siden - og vet at d ihvertfall fungeret før det. Finner heller ikke CD ROM stasjonen inne på "Min Datamaskin" menyen - den var der før som E: eller F: (husker ikke helt). Hadde deamon tools men etter jeg sletta det så finner jeg ingenting som er " CD ROM relatert" om man kan si det sånn.

Har sjekket at alt er på plass etter at jeg skiftet vifta - og mener det er d fordi ingen ledninger har blitt skiftet på eller er "ute av plass".

Prøver å få den ut vha Nero, men det funker ikke. Prøver også "Test Drive", men får bare feilmeldingen " Ingen CD-ROM-stasjoner funnet. ".

I Device Manager finnes det ingenting som ligner på CD-ROM - MEN det gjorde det før jeg avinstallerte Deamon Tools. Så det virker som om Deamon Tools tok helt over alt av CD-ROM. :roll:

PS! Har ikke mye peiling på data. Og trenger hjelp fort før jeg hiver skiten ut av vinduet. . . :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, dette kan være en hardware feil på CD rom, eller ting relatert til IDE bus, eller power. Punkt en er vel på sjekke om det er koblet til strøm (når maskinen starter skal det vanligvis blinke et par ganger i LED på CD-romen (hvis den ikke blinker har den sannsynligvis ikke strøm). Sjekk også at IDE kabelen står rett vei både inn i hovedkortet og inn i CD romen.

Du kan også sjekke om du kan se CD rom i BIOS (avhengig av maskintype må du trykke ESC, DEl, F2, F12 eller F10 akkurat når maskinen starter), og lokalisere f.eks. harddrives, IDE o.l. Håper at det hjelper :-)

Lenke til kommentar

Jeg ser at det ikke blinker i LED når jeg slår på dataen, men det som er så uforståelig er at jeg ikke har rørt noe som helst :p men finnes det en oversikt over hvor jeg skal sette inn ledningene fra CD ROM til hovedkort?

Det er vanskelig for meg å si om jeg finner CD ROMen i BIOS fordi jeg ikke har så evig med peiling på datan. Er også litt usikker på akkurat hvor jeg skal lete etter CD ROMen i BIOS .. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...