CaNaBiS Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Hmmm. noen som har noen linker til hvordan man lager programmer til LCD??? prøver meg litt på Visual Basic 6.0 jeg, for jeg har hørt det er bra å begynne med. Men jeg vet ikke... jeg sitter mye med CS, og jeg fant en gang et programm som brukes til CS, der stod det litt om degselv (hvor mange du har Drept O.S.V).. Lurer på om noen vet om noen LIKEr?? eller? Lenke til kommentar
oceana Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 takker for svar gutter :smile: (regner ikke med at det er mange jenter som drive med casemodding egentlig) har jobba så mye så jeg har ikke fått fulgt med i forumet på en stund, men jeg skal hjem og prøve det nå! blir glad vis det funker, trenger litt motivasjon for å delta i en kommende casemod compo...=) Lenke til kommentar
Xell Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Quote: oceana skrev (2002-07-29 12:04):takker for svar gutter :smile: (regner ikke med at det er mange jenter som drive med casemodding egentlig) Det er ikke mange, men noen :wink: Quote: har jobba så mye så jeg har ikke fått fulgt med i forumet på en stund, men jeg skal hjem og prøve det nå! blir glad vis det funker, trenger litt motivasjon for å delta i en kommende casemod compo...=) Håper du får det til å virke. Ellers får du bare spørre mer :smile: Lenke til kommentar
oceana Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Canabis: tror da det var en som nevnte at LCD center greier det i en av de andre thread'ne du starta...:smile: ahhh...sol sommer og sjef jobb... takker takker Xell, er det noen jenter som driver med casemod her på forumet btw? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Quote: oceana skrev (2002-07-29 17:29):takker takker Xell, er det noen jenter som driver med casemod her på forumet btw? Jeg prøvde liksom å hinte da :wink: /me er jente! og jeg driver litt med casemod. dvs egentlig har jeg masse prosjekter i planen som jag aldri har tid til å avslutte. Lenke til kommentar
oceana Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 hmm.:smile: btw; fortsatt trøbbel med lcd'n her...den ledningen som kommer fra pin nr 18-25 elns - hvor skal den hen? den står jo tegna inn at den skal til begge potmeterene og til jording...hvordan skal jeg gjøre det, delene den opp så jeg har en ledning til hver eller hvordan...? kan fortsatt ikke tro at du er jente-. hvis meg et bilde så kanskje jeg tror deg Lenke til kommentar
Xell Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 jeg er litt usikker på hvordan jeg skal anbefale deg å gjøre det siden jeg ikke vet hva du har gjort til nå. Har du brukt en printerkabel og herpa den (klipt av dene ene enden, eller har du kjøpt 25pins kontakt og flatkabel (slik som de her på gideontech). Har du små trimme potter og liten flik av et eksperiment kort (som på gideontech) eller har du panelpotter og alt er bare loddet sammen med ledninger? jeg forklarer ut i fra at du bare lodder sammen masse ledninger (spørr igjenn om du har gjort ting anderledes) * avisoler leder 18 - 25 på flatkabelen/printerkabelen og lodd alle disse sammen og lodd på en ledningsstump (lettere å samle etterpå). Dette er alle signalbanene som skal ha jord/referansespenning inn til PCen * lodd på små ledninger på bena på pottene som skal ha jord og på pinne 1 (Vss) på LCD. * Dersom du har gjort som på gideontech og tatt en y-power-kabel og modifiser for strømforsyning tar du bare å lodder alle disse ledningene (børe være 4) sammen med jord fra power-pluggen. * lodd så en ledning til pinne 2 og en til pinne 15 på LCD og en ledning til det ene ytterbenet på 10k potten og lodd disse 3 ledningene sammen med 5V fra power-pluggen. * midtbenet på 10k'en loddes til pinne 3 på LCD * ene ytterbenet på 100ohmen (det som er igjenn) loddes til pinne 16 på LCD. * Til slutt lodder du resten av signal lederene fra printerkabelen til de rette pinnene på LCD. Håper ikke dette var altfor forvirrende. Når det gjelder fotografisk bevis på mitt kjønn har jeg desverrre ingen her og nå, men du kan jo spørre Mr.Hassan og Anders Leipsland. Traff de rl på TG. Lenke til kommentar
SunnyBoy Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Jeg har også drivi med og sette opp en lcd.... Har kobla det riktig ut i fra tegningen og det du sier Xell..... Jeg bruker LCDsmartie 5 men får ikke det til og virke... har også prøvd andre progz..... Hva skal jeg bruke i LCD smartie.... Parallel ?? eller matrix greiene... har prøvd alt.... Får forresten feil mld når jeg bruker parallel HD44780 controller.... Feilen er : I/O error 32 + PortIO32 not loaded I/O will have no function.... HJELP........ Lenke til kommentar
Xell Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Quote: SunnyBoy skrev (2002-07-31 19:26):Hva skal jeg bruke i LCD smartie.... Parallel ?? eller matrix greiene... har prøvd alt.... Får forresten feil mld når jeg bruker parallel HD44780 controller.... Feilen er : I/O error 32 + PortIO32 not loaded I/O will have no function.... Det er vel parallell HD44780 som er riktig. Jeg ville gått over datalinjene (pinne 2-9) og kontoll-linjene (pinne 1, 14 og 16) og sjekket at det er riktig at ikke noe er blitt krysset. Lenke til kommentar
yngvestein Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Spark meg i øyet gjentatte ganger, spytt på meg og flir av meg, men hvordan funker disse LCD skjermene/displayene? Hvordan funker det sånn basismessig? Må vel kansje mekke meg no slikt... Lenke til kommentar
oceana Skrevet 1. august 2002 Del Skrevet 1. august 2002 Xell: jeg har brukt en printer kabel som jeg kutta opp..:smile: har lodda sammen alt på printer porten, men det er hvor jeg skal gjøre av den ledningen som kommer fra pin 18-25 jeg lurer på. har ikke brukt printkort, bare lodda sammen ledningene. fikk potmeteret som justerer lys til å funke sånn delvis, og det som justerte kontrast en liten stund, nå er det ikke noen reaksjon lenger... -men blås i det... tingen er at jeg har lodda pin 1 inn sammen med mange andre fra LCD displayet (ledningen er liksom delt på midten) og da vet jeg ikke hvor ledningen fra printerporten skal hen... help me too :smile: Lenke til kommentar
Xell Skrevet 1. august 2002 Del Skrevet 1. august 2002 Quote: oceana skrev (2002-08-01 08:35):Xell: jeg har brukt en printer kabel som jeg kutta opp..:smile:har lodda sammen alt på printer porten, men det er hvor jeg skal gjøre av den ledningen som kommer fra pin 18-25 jeg lurer på. har ikke brukt printkort, bare lodda sammen ledningene. alle disse skal til jord. Det skal altså være forbindelse mellom alle disse lednignene og den svarte fra power-pluggen. Det enklesete er nok å avisolere ca 1cm tvinne dem sammen og lodde, og så lodde på en ledning som du lodder til jord. Quote: fikk potmeteret som justerer lys til å funke sånn delvis, og det som justerte kontrast en liten stund, nå er det ikke noen reaksjon lenger...-men blås i det... mulig du har fått en kortsluttning et sted sånn at du ikke endrer motsranden selvom du skrur på potten. Quote: tingen er at jeg har lodda pin 1 inn sammen med mange andre fra LCD displayet (ledningen er liksom delt på midten) og da vet jeg ikke hvor ledningen fra printerporten skal hen... OK, dette hørtes skummelt ut! Delt på midten? mener du at du har splittet den? Det må du ikke gjøre. pin 1 fra printerporten skal kun til pin 5 på LCD. Hvis det blir kludder med pin 1-9, 14 og 16 fra printerporten vil ikke dataene overføres riktig fra PCen, så det er viktig å holde tunga rett i munnen når dette skal gjøres. Pass på at ledningene fra printerporten ikke har mer enn et kontaktpunkt på LCD. Jeg har laget en liten tegning i paint som viser samenkoblingene, men jeg har ikke mulighet til å legge den ut på nettet (sitter på jobben), men jeg kan maile den til deg. Det kan jo hende den hjelper litt. Lenke til kommentar
SunnyBoy Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Jeg kunne også trengt en tegning...... Jeg får det heller ikke til...... :sad: Har hørt at du kan ødelegge printerporten hvis du kobler feil, er det sant??? Og hvorfor får jeg bare feil på I/O Er det noen som vet åssen innstillingene skal stå i bios på printerporten ?? Mail: [email protected] Hadde vært fint med litt hjelp! Lenke til kommentar
oceana Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 kan ikke tenke meg at det er noen spes bios settings du må endre....hvis ikke du endra noe når du skulle koble til printer'n eller noe da... er nok databit feil når du får input/output feil... skulle teste oppsettet som jeg fikk fra Xell i går, men da måtte jeg lodde litt...naturligvis hadde strømmen gått i verkstedet, og jeg hadde ikke fler 10A sikringer....*banne banne* Lenke til kommentar
oceana Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 hmm, nå har jeg lodda sammen hele dritten, og den virker fortsatt ikke. **** at jeg ikke tok elektronikk istedenfor allmen... displayet funker, får justert kontrast og lys, men jeg får altså ikke kontakt med det....alle blokkene lyser opp svart, noen er litt blingsete, sikkert bare litt røten kontakt, men jeg får altså ikke kontakt med displayet...*ergre seg* Xell: sikker på at du ikke har bomma litt på den tegning? Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Xell: ang to porter som faller bort ved bruk av lcd'en: på isdn-telefonen vår var det en ledning fra LCD til PCB, kan man ikke da bare koble/lodde lcd av, masse små, uoversiktlige ledninger, og legge PCB flatt? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: oceana skrev (2002-08-08 18:30):displayet funker, får justert kontrast og lys, men jeg får altså ikke kontakt med det....alle blokkene lyser opp svart, noen er litt blingsete, sikkert bare litt røten kontakt, men jeg får altså ikke kontakt med displayet...*ergre seg*Xell: sikker på at du ikke har bomma litt på den tegning? ok, du får opp rekene med blokker og du får justert kontraster og lys. Da er poweret og potemerene koblet riktig. Vi er et steg videre nå behøver vi bare å konsentere oss om parallellport tilkoblinga. Har du multimeter med diode-funksjon? (sånn at du kan få pipelyd ved kontakt?) Dersom du har det gjør du følgende. sett den ene testpinnen på multimeteret på pinne 1 på printer kabelen (den enden som du skal plugge i pcen) og den andre på pinne 6 på PCBet til LCD-displayet. Piper det ikke så har vi en feil allerede der. Piper det er det fint og du kan gå videre til neste. Pinne 2 lpt -> pinne 7 LCD osv. sjekk alle kontaktene som skal gå mellom PC og LCD. Dersom du har kontakt på alle de riktige stedene erdet nok noe med drivere eller noe slikt, og da kan je gikke hjelpe deg siden jeg ikke har fått somla meg til å sette opp mitt eget LCD enda, men da har du ihvertfall utelukket at det er noe galt med sammenkoblinga di :smile: Lenke til kommentar
Xell Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: sjanten skrev (2002-08-08 18:43):Xell: ang to porter som faller bort ved bruk av lcd'en:på isdn-telefonen vår var det en ledning fra LCD til PCB, kan man ikke da bare koble/lodde lcd av, masse små, uoversiktlige ledninger, og legge PCB flatt? hehe, jeg var ike med på den der i det hele tatt. Skal du rappe LCDet fra telefonen og bruke det i pcen? Da ville jeg i hvertfall sjekka hvilken kontroller det bruker før jeg herpa telefonen. står det HD44780 ett eller annet sted på en chip der har du et mulig prosjekt foran deg, emn mest sansynelig er det displayet styrt direkte av en microcontroller. Lenke til kommentar
oceana Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 hmm, har ikke multimeter selv, men jeg har spurt en kompis om jeg kan låne hans...er nok ikke noe avansert, men skulle kanskje hjelpe litt. Kabelen skulle ihvertfall være fin, for den brukte jeg til printer'n min før jeg pella den fra hverandre. Tror sjansen for at det er et lite overslag inni i dekselet til LPT sokkelen... skal skur opp og lodde litt mer... Lenke til kommentar
Xell Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Quote: oceana skrev (2002-08-09 11:36):hmm, har ikke multimeter selv, men jeg har spurt en kompis om jeg kan låne hans...er nok ikke noe avansert, men skulle kanskje hjelpe litt.Kabelen skulle ihvertfall være fin, for den brukte jeg til printer'n min før jeg pella den fra hverandre.Tror sjansen for at det er et lite overslag inni i dekselet til LPT sokkelen...skal skur opp og lodde litt mer... jup, grunnen til at det er greit å gå raskt over med et multimeter (egentlig et must å ha når man driver me delektronikk på hobbybasis) er at det er veldig lett å gå litt surr og blande litt. Hvis du foreksempel ser kontakten fra den andre siden enn slik som den er presentert på skjemaet til gieontech er det veldig fort gjort å speile ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå