mwar0f Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Prøver å sette sammen en LCD display fra http://www.hammar.no, etter oppskrifta fra http://www.gideontech.com (LCDs for Cheap). Jeg trenger en 100 Ohm og en 10k Ohm potentiometer. Hva skal jeg velge, LH eller LV? Trimpot PT10LH 100 Ohm Kr. 9,00 Trimpot PT10LH 10k Ohm Kr. 9,00 Trimpot PT10LV 100Ohm Kr. 9,00 Trimpot PT10LV 10kOhm Kr. 9,00 Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Jeg valgte bare et 40,- kroners potensiometer fra Clas Ohlson. Det funker fint her hos meg. Lenke til kommentar
oceana Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Jeg tror jeg bestilte LV pot's , aner ikke hva det kan ha å si...men, får se hvordan det går Jeg er i gang med akkurat samme oppskriften, men forbanna hammar er så trege, bestilte for over 1.5 uke sida...fikk tilogmed varene fra elfa før, og de bestilte jeg flere dager senere.... hva brukte du til kabel fra LCD'n? jeg husker ikke hvem jeg bestilte, men det er ikke uvanelig at man ødelegger det første man setter sammen har jeg lest :smile: og med så greie priser som det er på LCD så går det da alltids ann å miste et første gangen... Lenke til kommentar
anti Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Er nok bare om tilkoblingene skal stå vertikalt (LV)eller horisontalt (LH), ser sånn ut i fra bildene. Lenke til kommentar
oceana Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 hmm, jeg har fått delene mine nå, og skal sette det hele sammen snart....men da lurer jeg på noe, du kan sikkert hjelpe meg siden du har gjort det før.. på bildet hos gideontech så står det "5V" og ledning til 2-Vcc og 15-VB+...Hva betyr det at jeg skal gjøre her? og hva gjorde du med 1-Vss der det står man skal gjorde den, mellom 10K og 100 ohms pot'ne..? på forhånd takk, Oceana Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 Siden fungerer ikke. er det rikdig adresse? Lenke til kommentar
oceana Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 hehe, http://www.gideontech.com skal vel virke den, uansett så gadd jeg ikke vente så jeg lodda det sammen slik jeg tenkte meg fram til at det skulle være.... men jeg er fortsatt litt usikker på det med potmeter og slikt, for i displayet så får jeg fram 4 linjer med blokker, skulle hatt 2 i følge det jeg har lest og hørt... har 0 erfaring innenfor den typen elektronikk, så jeg vet ikke hva det kan være som er feil....noen som har en formening om hva som kan være feil? hilsen Oceana Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 Quote: Den 2002-07-20 18:44, oceana skrev:hehe, http://www.gideontech.com skal vel virke den,uansett så gadd jeg ikke vente så jeg lodda det sammen slik jeg tenkte meg fram til at det skulle være.... Tenkte på dennne adressen: http://www.hammar.no Lenke til kommentar
oceana Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 den er litt ustabil til tider, men kommer vanligvis opp i løpet av dagen :smile: /me gone - wrk - Lenke til kommentar
Xell Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Quote: oceana skrev (2002-07-20 18:44):men jeg er fortsatt litt usikker på det med potmeter og slikt, for i displayet så får jeg fram 4 linjer med blokker, skulle hatt 2 i følge det jeg har lest og hørt... At du har hørt at det skal være 2 linker kommer nok av at du hal lest artikler om 2-linjers display. Du har et firelinjers og da er alt som det skal. Prøv å skru litt på potmeterene. Da vil du se at kontrast/lysstyrke enderer seg. Hvis ikke er det mulig du har koblet noe feil. Lenke til kommentar
oceana Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 hmm, mener at det var 4 linjers det var snakk om da også..men men. Er det mulig å utelate potmeterene da, slik som kretsen ser ut, uten å måtte gjøre veldig mange forandringer? har i grunn ikke bruk for dem , og de er litt kranglete virker det som :sad: Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Du kan bruke vanlige motstander da, men da for du ikke stilt på kontrast og lys da. Lenke til kommentar
oceana Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 hehe, det er i grunn greit, for det ble bare tull og jeg orker ikke styre med å få det til å virke med det første... men hvordan skal jeg gjøre det da? hvordan skal jeg finne ut hvilke motstander jeg kan bruke? Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Er det ikke 1 10k og 1 100k da. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Er det ikke 1 10k og 1 100k da. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Quote: Bøgge Bakken skrev (2002-07-22 15:07):Er det ikke 1 10k og 1 100k da. det er 10k og 100 (ikke k), men velger han disse i faste kan det jo hende at det blir merkelig lys/kontrastforhold. Noe han kan prøve er å legge VB- til ground (blir det samme som å skru 100ohm'en til det ene ytterpunktet) og VLc til 5V eller ground (ytterpunktene på 10k motstanden). Men det aller beste er å få det til med poter og stille det inn til et nivå som er hensiktsmessig. Poenget er jo å stille det inn etter lysforholdene på stedet. Idielt skal man jo ha panel-potter som sitter ved siden av displayet slik at man endre på det etter forholdene. oceana, hva er det egentlig som er vanskelig med pottene? Lenke til kommentar
oceana Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 tja, jeg vet ikke akkurat om det er så veldig vanskelig, men jeg har aldri gjort det før, og jeg har ikke hatt elektro, så det kan være derfor.. ble litt krøll i førsten med hvilke ledninger som skulle hit og ditt, men det gikk greit. men jeg har fortsatt problemer med å få det til å virke... sånn som den ledningen som går til 1 på lcd'n, kan jeg liksom bare koble meg rett inn på den og rett opp til potmeteret, samme med ground'n, er det bare å fjerne litt plast og sette på ledningen? <- elektro newb :sad: takker for alle svar:) ps; noen må gjerne anbefale en bra elektronikk bok til meg, trenger litt basics.... Lenke til kommentar
Xell Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 hei, det er når man er fersking at man lærer mest :wink: 1 på LCD'et (Vss) skal til jord (gound) 2 på LCD'et (Vcc) skal til 5V Og så pometerene: 10k ohm: Det mitterste beinet skal til 3 på LCD (VLc) Det ene av de ytterste (samme hvilket) skal til jord og det andre skal til 5V. Når du stille på denne varierer du VLc mellom 0 og 5V. Dette er baklyset på LCDet 100 ohm: Det midterste og ett av de ytterste benene kobles til jord, og det siste benet kobles til VB+. Når du justerer denne motstanden justerer du kontrasten. Jeg er forøvrig enig i kommentaren på gideontech at denne opkoblingen ser litt rar ut. Egentlig vil det ikke være noen forskjell om du lar det ene av de ytterste benene stå fritt (ikke koble det til jord), men det kan også kobles slik det er tegnet. (det kan ha noe med strømtrekk å gjøre, har ikke studert databladet så nøye.) Håper det hjalp. Spør igjenn hvis noe var uklart. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Går det displayet bak på en 5,25 brønn? Syns jeg har sett at man må bruke 2 stk. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Bøgge Bakken skrev (2002-07-23 11:51): Går det displayet bak på en 5,25 brønn? Syns jeg har sett at man må bruke 2 stk. hvis du ser på gideontech er du at selve displayet går i en 5.25 brønn, men du kan ikke ha enheter over eller under for PCB'et tar større plass. Du har nok sett at de har puttet et slikt display (4x20 eller 4x16) i 2 3.5" brønner. [ endret av Xell den 2002-07-23 13:13 ] [ endret av Xell den 2002-07-23 13:15 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå