royend Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Mange råd jeg har fått sier at jeg må kjøpe et UV-filter til alle objektiver slik at risikoen for å ødelegge glasset i objektivet blir mindre. "Det er tross alt bedre å få ripe i UV-filteret, enn i objektivglasset." Er alle enige i dette?? Leste artikkel her: http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-feb-05.shtml som veldig anbefaler å la UV-filteret ligge i butikken... Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Mange råd jeg har fått sier at jeg må kjøpe et UV-filter til alle objektiver slik at risikoen for å ødelegge glasset i objektivet blir mindre. "Det er tross alt bedre å få ripe i UV-filteret, enn i objektivglasset." Er alle enige i dette?? Kan ikke svare for andre, men jeg bruker UV på alle mine objektiver (til og med på NIKON CoolPix 990). Dette er ikke noe nytt "påfunn" fra foto-produsentene. Jeg fikk det råd allerede for 40 år siden, da jeg kjøpte min første Pentax Spotmatic. En ripe er fort gjort å få i glasset. Da er det billigere å bytte et filter enn hele objektivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå