-Jungeldyret Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Jeg var litt usikker om dette skulle postest her eller i Religon og Samfunn. Men jeg poster det her siden det har med faget Krl å gjøre. Jeg mener at Krl bør bli fjernet fra skolen fordi alt sammen er bare oppsinn (etter min mening). Tenk alt det ordentlige vi kunne lært på de timene vi har Krl, istedet for å fylle hjernen med tull. Vi kunne ha faktisk ha lært et helt språk til! Kanskje det var en som het Jesus en gang i tida. Men jeg tviler på at han sto opp fra de døde osv osv. Man vet hvor overtroiske man var i steinalderen, da kan man tenke seg hvordan man var for 2000 år siden! Det sies at man ikke skal lyve, men hvorfor gjør da lærerene de for oss? Det er greit at vi lærer om reformasjonen og Martin Luther. For det er jo sant. Men alt det tullet om at Gud kom ned til jorden og Jesus sto opp fra de døde og sånt synes jeg de ikke trenger å "lære" oss. De har absolutt ingen beviser for at det finnes noen gud, bortsett fra noen eldgamle skriftruller som det står noe tull på! F.eks: Hvor stor sannsynlighet er det for at "gud" skapte jorden? Min beskjed er: LÆR OSS NOE FORNUFTIG! Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Kunne ikke vært mer enig. Helt idiotisk at de skal proppe oss full med sånt hjernevaskeri. Religion skulle blitt fjerntet. Nesten alle kriger og konflikter har blitt startet på grunn av religion. AVSKAFF RELIGION OG KRL Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Jeg har full forståelse for at det finnes et fag som omhandler religionene. Så lenge man unngår å misjonere, anser jeg det bare som sunt at elever lærer om mekanismene som preger samfunnet vårt. Man kan se på det som et tillegg til samfunnsfagene. Men faget og læreplanen av i dag bør nok reformeres. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Jeg synes KRL-faget burde bestå, sammen med Religion og Etikk fra videregående, men begge fagene burde legges om. Jeg mener at kristendommen burde gjennomgås i like stor grad som andre religioner, og at man heller bruker mer tid på å tenke over egne tanker og handlinger. Det vil si mer etikk. Årsaken til at jeg mener at faget burde bestå er rett og slett den informasjonen man får om andre religioner, og etikk er faktisk nyttig. Særlig med tanke på det å først se hva forskjellige retninger innen etikken har å si om et problem, deretter gjøre seg opp egne meninger og diskutere i klassen. Mange ganger er noen kritiske spørsmål nødvendige for å klare å bli bevisst på sine egne holdninger. Det var forøvrig noe Sokrates også mente, han gikk rundt og diskuterte med folk, og fikk dem til å tenke. Lenke til kommentar
Sovietpig Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 krl er det verste rompesoper faget men ganske greit og komme opp i muntlig i Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) KRL er nokke drit , kom opp i KRL muntlig Eksamen i fjor fikk 4 då, men hadde fått 5 hvis eg hadde vært mindre nervøs Endret 27. mai 2005 av vegis Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Jeg hater KRL faget sånn som det er nå. Hvor mange ganger i løpet av Grunnskolen og Ungdomskolen har vi lest i bibelen? Utallig Hvor mange ganger har vi lest en muslimsk, en hinduistisk eller en buddistisk tekst? Kan man telle på en hånd. Heldigvis hadde vi ganske ok og nøytrale lærere på Ungdomskolen. Lenke til kommentar
-Jungeldyret Skrevet 28. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2005 ... og etikk er faktisk nyttig. Ja, det er jeg enig i. Det kunne ha vært mer om etikk, og mindre om de andre religinene! Lenke til kommentar
CMD Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 KRL er ikke nyttig, men det er ikke kjedelig. timene er ikke vanskelige. bare skrive av tavla Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 KRL er nokke drit , kom opp i KRL muntlig Eksamen i fjor fikk 4 då, men hadde fått 5 hvis eg hadde vært mindre nervøs Jeg fikk 5 på muntlig eksamen i Krl Er ikke alt i Krl-faget som er så veldig nyttig, men det er ikke et vanskelig fag, og heller ikke direkte kjedelig. Er du heldig kan det bli en del artige diskusjoner i timene om diverse ting. Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Mye man lærer i KRL-faget, er bare å følge med i timen, og lese regelmessig i boken Mye av det man lærer der kan man få bruk fo senere i livet. Og det er lurt å vite om forskjellige samfunn/kretser. Lenke til kommentar
CMD Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Mye man lærer i KRL-faget, er bare å følge med i timen, og lese regelmessig i boken Mye av det man lærer der kan man få bruk fo senere i livet. Og det er lurt å vite om forskjellige samfunn/kretser. Lenke til kommentar
embark Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Religion suxx0rz teh big one!!!1one Hednings to the rescue! Lenke til kommentar
CMD Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Religion suxx0rz teh big one!!!1one Hednings to the rescue! enig ! Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Religion suxx0rz teh big one!!!1one Hednings to the rescue! j@ relgion r not 1337 relgion suxx0rz!!!!! 1one jeg r kwl!!!!!!!!! Forøvrig: KRL burde vært et tilvalgsfag, på lik linje med Tysk. Lenke til kommentar
CMD Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Religion suxx0rz teh big one!!!1one Hednings to the rescue! j@ relgion r not 1337 relgion suxx0rz!!!!! 1one jeg r kwl!!!!!!!!! Forøvrig: KRL burde vært et tilvalgsfag, på lik linje med Tysk. enig ! Lenke til kommentar
embark Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg sover i KRL timene Jeg har ikke KRL. *overlegen* Lenke til kommentar
fal Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 min mening : fjern religion, og sett inn etikk. mye mer nyttig, og for de som har lyst å lære om religion, så kan de sette opp et frivillig fag etter skoletida, så kan man jo se hvor mange av disse spesielt interesserte dukker opp og leser om sine kjære religioner. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Har var det nok av kvasismarte tullinger. Hvor gamle er vi? "vi hater religion. Bare idioter som tror på slikt!" Nå er det slik at store deler av verden er religion en viktig ting. At vi lærer om religionene for å forstå hverandre er bare rett og rimelig. Når vi har kristendom som statsreligion her i landet er det også helt klart at vi lærer en del om dette. Men jeg er enig at det burde legges om litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå