Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Token på vanlig nettverk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler sterkt på at Token er kompatiblet med Ethernet. Dette er to helt forskjellige standarder.

Kort fortalt, Ethernett er en protokol som tillatter mange brukere til å dele en og samme kabel i et nettverk samtidig, ved at data deles opp i små pakker, og enhver bruker benytter en liten prosent av linjen til enhver tid, slik at det er plass til mange brukere.

Token Ring derimot sjekker hvilken maskin som står i kø for å benytte nettverket, sjekker at linjen er klar og lar en og en maskin benytte hele nettverket av gangen.

Token Ring gir litt høyere ventetid, men maks utnyttelse av hele nettverket. Ethernet gir øyeblikkelig tilgang, med lavere fart.

Dette er uansett snakke om sekunder på det meste, ikke det engang.

*dersom jeg husker nettverks-boka mi riktig*

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Hele poenget med token ring var vel at det ikke hadde noen hub/switch, og fungerte litt på samma måte som coaxial kabler (husker ikke hva det heter), bare med tp kabler og høyere hastighet...

Jeg mener at det ikke skal funke...håper for din skyld at jeg tar feil da.

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at Token er kompatiblet med Ethernet. Dette er to helt forskjellige standarder.

Kort fortalt, Ethernett er en protokol som tillatter mange brukere til å dele en og samme kabel i et nettverk samtidig, ved at data deles opp i små pakker, og enhver bruker benytter en liten prosent av linjen til enhver tid, slik at det er plass til mange brukere.

Token Ring derimot sjekker hvilken data som står i kø for å benytte nettverket, sjekker at linjen er klar og lar en og en maskin benytte hele nettverket av gangen.

Token Ring gir litt høyere ventetid, men maks utnyttelse av hele nettverket. Ethernet gir øyeblikkelig tilgang, med lavere fart.

tokenring basere seg på at en "token" sendes i ring (maskinene er faktisk koblet i ring) og bare den maskinen som har tokenen kan sende data, tokenen sendes fra maskin til maskin.

Maskinene kobles ikke via switch men en MAU eller SAU

Lenke til kommentar

Token Ring derimot sjekker hvilken data som står i kø for å benytte nettverket, sjekker at linjen er klar og lar en og en maskin benytte hele nettverket av gangen.

tokenring basere seg på at en "token" sendes i ring (maskinene er faktisk koblet i ring) og bare den maskinen som har tokenen kan sende data, tokenen sendes fra maskin til maskin.

Maskinene kobles ikke via switch men en MAU eller SAU

Ok, noen som vet om det finnes adapter som gjør om fra token til ethernet, eller kort som du kan koble scsi kabel til..., og så til ethernet...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...