Gå til innhold

Pentium-m vs. alle de andre, død over Pentium 4 ?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-uHVgFQ

den samme teknologien kommer antageligvis til desktop produkter også...bare vent, men koster det 4000 så koster det 4000 og da kjøper man heller 550j, som meg......INTEL 4EVAH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-uHVgFQ
Om jeg ikke husker feil, så har Kamerat her på forumet en klokket Pentium-M. Super-PI går unna på 23 sec. :thumbup:

 

Edit: 23 sec nå ja! Ikke 27 som jeg trodde først

Hvor mange digits? Hva er standarden?

Lenke til kommentar

Syntes det er bra dette her men testen er da missvisende når det kommer til spill. De sier at den er raskere "in all gaming" men viser bare resultater ifra de testene hvor intel matcher AMD i open GL spill.

cpuOpenGL

Bildet er jo annerledes i direct8 og direct9 spill :

Direct9

 

Edit: rota litt. Ser at den jevnt over ligger i toppen :)

Endret av kasol
Lenke til kommentar

Ja, men Pentium M har sine svake sider også... Den må klokkes for å være overlegen...

 

Og det er desverre enda en stund til H1 2006 når den kommer i dual-core versjon. I applikasjoner som støtter dualcore blir den banket av en Athlon 64 X2. Synes også det er synd at støtten for 64-bit også mangler. Drivere og programmer forbedrer seg fortløpende for 64-bit.

 

Synes Andtech sier dette bra:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...spx?i=2382&p=13

That being said, despite being paired with enough memory bandwidth, the Pentium M continues to fall behind in desktop performance. As a gaming platform and as a general purpose/office machine, the Pentium M does fairly well, but it is in content creation, workstation and media encoding applications that the Pentium M continues to fall behind. Part of the problem is that the Pentium M needs clock speed to compete, which we saw when we overclocked it up to 2.56GHz. But even at 2.56GHz, the Pentium M wasn't a competitive CPU when it came to tasks like media encoding, indicating that if the Pentium M is to succeed on the desktop, it's going to need some architectural improvements

 

Athlon 64 prosessorer kan også klokkes... Særlig de nye med "Venice" og "San Diego" kjerne... Blir litt feil av Tom's å ikke sammenligne P-M med nyeste revisjon av A64, også overklokket.

 

Håper de får laget en LGA775 adapter for den snart... Det er ikke sikkert at ATi og nVidia kommer til å satse like mye på AGP i fremtiden. Tror R520 og G70 kommer til å prioriteres til PCI Express

 

Men ser ut som Intel vet hva de har og forbedre i fremtiden! Min neste laptop kommer iallefall til å ha en Yonah bassert prosessor i seg! :yes:

 

sse.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg er en fattig gamer med demobrukt 6800le 16x1,6, 425/880, 4480 i 3dmark05, men jeg har bare en AMD Sempron 2200+ @ 2200MHz, kunne gjort seg med en ny cpu...

Noen som vet hvor denne overgangen kan kjøpes?

 

Edit: Leif

Komplett har.. og PS-Data har ihvertfall (og sikkert flere Web-shops).. Jeg regner med at du velger PS-Data i dette tilfellet (det gjorde jeg)..

Lenke til kommentar
Athlon 64 prosessorer kan også klokkes... Særlig de nye med "Venice" og "San Diego" kjerne... Blir litt feil av Tom's å ikke sammenligne P-M med nyeste revisjon av A64, også overklokket.

 

Joda,men hensikten her var vel å vise hvilket potensiale denne cpuèn har.

Når det så gjelder venice er vel ikke den så mye bedre å klokke enn winchestern,du finner riktinok eksemplarer som er meget bra men det finnst av alle. min venice 3800 klokker like langt som min 3500 winchester.Har er kompis med en 3000 venice som viser det samme og så får jeg en 3200 om noen dager så får vi se hva den vil :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, men Pentium M har sine svake sider også... Den må klokkes for å være overlegen...

Klokkes og klokkes "fru Blom".. Det er snakk om å få denne varianten av P4 til å kjøre med *samme* FSB som desktop-variantene..

Og det er desverre enda en stund til H1 2006 når den kommer i dual-core versjon. I applikasjoner som støtter dualcore blir den banket av en Athlon 64 X2. Synes også det er synd at støtten for 64-bit også mangler. Drivere og programmer forbedrer seg fortløpende for 64-bit.

Den blir vel banket av alt av dual-core fra både Intel og AMD i tester som utnytter dual-core... Man må jo ha ett dual-core system uansett må vite.. :p Derfor litt irelevant i mine øyne.. og det gjelder også 64-bit.. Men nok en gang.. Det er bare mitt syn (jeg d***r i 64-bits OS.. foreløpig)..

Håper de får laget en LGA775 adapter for den snart... Det er ikke sikkert at ATi og nVidia kommer til å satse like mye på AGP i fremtiden. Tror R520 og G70 kommer til å prioriteres til PCI Express

Jo.. det er sant, men adapteret passer jo til ett par varianter av ASUS-hk med PCI-E (i915-baserte chipset)..

 

Det er fint med noen modererende innlegg om denne "løsningen", men husk.. Dette er nok mest (som jeg har skrevet før) ett "tilbud" for "tweakern" blant oss..

Som du/dere kanskje har sett via linker i denne og andre tråder om temaet.. så brukes jo CT-479 adapteret i stor grad for å "perse" i Super-Pi og 3Dmark01.. Mao.. for spesielt interesserte...

Neppe mange "fornuftige" folk som kommer til å kjøpe dette for å ha en stillegående og effektiv desktop-PC... ;)

 

PS.

Snekker'n kom meg i forkjøpet... :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så.. Hvis man har vannkjøling (ikke BW) og dermed er litt interessert i temaet. Har sansen for klokking, men ikke slik som kamerat eller overklokk (no offence :) ). Hva vil da være best å satse på av venice eller en slik mobile pentium? Og hva blir prisforskjellen ca.?

Hva med begge deler?

OK.. *det* blir dyrt, men alle hobbies koster.. når man blir litt for "hekta"...

Tror .. uten å ha regnet på det.. at "Dothan"-oppsettet blir noe dyrere enn S939/Venice. Jeg forutsetter da nye deler...(ikke demo-HK som jeg har kjøpt).. og de rimelige utgavene av "Dothan" og "Venice".

RAM,skjermkort ellers blir jo like dyrt uansett platform...

En annen ting er jo at dersom du vil satse på dual-core seinere bør du jo defintivt velge S939...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Så.. Hvis man har vannkjøling (ikke BW) og dermed er litt interessert i temaet. Har sansen for klokking, men ikke slik som kamerat eller overklokk (no offence :) ). Hva vil da være best å satse på av venice eller en slik mobile pentium? Og hva blir prisforskjellen ca.?

Vil anbefale deg å lese conklusjonen i atandtech sin test som er liket til over, og hvis ikke det overbeviser deg kan jeg informere om at du kommer til å få problemer med å feste BW blokka på noen fornuftig måte på en P-m. Videre vil jeg tro at Venice vil komme ut billigere og som sagt i anandech sin test vil den også yte bedre.

 

Når det gjelder overklokking så har jeg sett mange venice på 2,8 ghz ++, men det er også noen som ikke kommer så langt.

 

P-m er også ganske forskjellige. Har ikke sett så mange forsøk på å overklokke den, men har sett noen måtte stoppe på 2,38, mens andre har fått den over 2,6. Generelt vil jeg tro det er slik at cuene under 2 ghz (stock) ikke klokker så langt siden de beste cpuene blir plukket ut til å være topp modeller og når det gjelder P-m må nok intel være ekstra nøye med dette siden den skal holde seg på 25 watt som er ganske lite. Jeg skal ikke si at det ikke kan være en eller annen gull cpu blndt de litt lavere P-m'ene, og jeg skal heller ikke påstå at ikke de fleste er det, men de få jeg har sett har ikke vært det.

Lenke til kommentar
*Masse tekst*

En ting først, hvorfor nevner du BW blokka? Jeg understreker at jeg IKKE hadde funnet på å kjøpe noe slikt ;)

 

Tror jeg går for A64 da, siden det blir ganske mye dyrere + at jeg har bedre oppgraderingsmuligheter i framtiden..

ops :blush: beklager, leste vanvittig skakt i farten.

men om du har vannkjøling så er det egentlig likegyldig åssen blokken ser ut, du vil få det samme problemet unasett.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så.. Hvis man har vannkjøling (ikke BW) og dermed er litt interessert i temaet. Har sansen for klokking, men ikke slik som kamerat eller overklokk (no offence :) ). Hva vil da være best å satse på av venice eller en slik mobile pentium? Og hva blir prisforskjellen ca.?

Vil anbefale deg å lese conklusjonen i atandtech sin test som er liket til over, og hvis ikke det overbeviser deg kan jeg informere om at du kommer til å få problemer med å feste BW blokka på noen fornuftig måte på en P-m. Videre vil jeg tro at Venice vil komme ut billigere og som sagt i anandech sin test vil den også yte bedre.

Og jeg vil anbefale deg og sette deg litt inn i hva denne og andre tråder om CT-479/P4-M handler om.

Anandstech test er grei nok, men den bommer litt på mål.. (min mening) da den tester en *dyr* high-end P4-M på "mobile/I855GM" FSB..

Det er ikke slik de av oss som har tenkt å bruke dette oppsettet kommer til å gjøre..

Selv "Uncle Tom" kjører jo på en heller svak FSB ..og også her med den overprisende 2.1GHz utgaven av "Dothan"(Sonoma).

Kjørt på "default" FSB200 så er denne CPU/dette oppsettet rimelig overlegen i 3D/"tallknusing" både A64/FX og P4EE.

Men du har rett i at vi må jo se det litt an om det er slik at 730/740-modellene lar seg enkelt kjøre på FSB200++.

Det er da jeg vil si at dette er en hw-løsning som vi "tweaker"/klokkere vil sette stor pris på...

For "vanlige" brukere er nok A64(Venice)/S939 et smartere/bedre valg

Lenke til kommentar
Så.. Hvis man har vannkjøling (ikke BW) og dermed er litt interessert i temaet. Har sansen for klokking, men ikke slik som kamerat eller overklokk (no offence :) ). Hva vil da være best å satse på av venice eller en slik mobile pentium? Og hva blir prisforskjellen ca.?

Vil anbefale deg å lese conklusjonen i atandtech sin test som er liket til over, og hvis ikke det overbeviser deg kan jeg informere om at du kommer til å få problemer med å feste BW blokka på noen fornuftig måte på en P-m. Videre vil jeg tro at Venice vil komme ut billigere og som sagt i anandech sin test vil den også yte bedre.

Og jeg vil anbefale deg og sette deg litt inn i hva denne og andre tråder om CT-479/P4-M handler om.

Anandstech test er grei nok, men den bommer litt på mål.. (min mening) da den tester en *dyr* high-end P4-M på "mobile/I855GM" FSB..

Det er ikke slik de av oss som har tenkt å bruke dette oppsettet kommer til å gjøre..

Selv "Uncle Tom" kjører jo på en heller svak FSB ..og også her med den overprisende 2.1GHz utgaven av "Dothan"(Sonoma).

Kjørt på "default" FSB200 så er denne CPU/dette oppsettet rimelig overlegen i 3D/"tallknusing" både A64/FX og P4EE.

Men du har rett i at vi må jo se det litt an om det er slik at 730/740-modellene lar seg enkelt kjøre på FSB200++.

Det er da jeg vil si at dette er en hw-løsning som vi "tweaker"/klokkere vil sette stor pris på...

For "vanlige" brukere er nok A64(Venice)/S939 et smartere/bedre valg

Jeg har satt meg ganske godt inn i alt som har med Pentium M og gjøre og jeg ser ut i fra Anandtech sin test at ikke en gang en overklokket toppmodell kan matche P4 og athlon 64, (med adapteren på asus kortet) hva da med modellene under? Ja, de kan være gøy å klokke, men det er athlon 64 og p4 lavmodellene også. tror Pentium Mene skal klare 200 fsb ganske greit, men jeg stiller meg tvilende til hvor mye det vil hjelpe på ytelsen til jeg ser noen tester i noe annet enn 3dmarks og super pi. Hoppet fra 400 til 533 ga jo ikke såå mye..

Lenke til kommentar
Jeg har satt meg ganske godt inn i alt som har med Pentium M og gjøre og jeg ser ut i fra Anandtech sin test at ikke en gang en overklokket toppmodell kan matche P4 og athlon 64, (med adapteren på asus kortet) hva da med modellene under? Ja, de kan være gøy å klokke, men det er athlon 64 og p4 lavmodellene også. tror Pentium Mene skal klare 200 fsb ganske greit, men jeg stiller meg tvilende til hvor mye det vil hjelpe på ytelsen til jeg ser noen tester i noe annet enn 3dmarks og super pi. Hoppet fra 400 til 533 ga jo ikke såå mye..

Beklager men det virker ikke sånn utifra det du skriver.. Jeg synes TL1000S har kommet med mye bra info i denne tråden forøvrig :thumbup: , det er klart at disse cpuene har et begrenset bruksområde, da de må tweakes en del på HW siden for å få de til å yte bra...

 

Men det er ingen tvil at disse prosessorene er gode, jeg tror at det går ikke mange ukene nå før 3dm01 og 03 og 05 single gfx rekordne er holdt av et intel system.. Får folk uttaler seg om ytelsen så foreslår jeg at dere går inn på xtremesystems.org og leser litt om denne prosessoren. Testene som både anandtech og tomshwguide har gjort, er utført på helt feil måte for å oppnå maks ytelse av denne chippen, og forøvrig så er 730 den mest lovende prosessoren pga. multiplieren... I prsksis betyr dette at men nå kan være med å konkurrere i toppen med en cpu til 1700kr istedetfor en fx til 7000, noe jeg stiller meg veldig positiv til.. Sli har allerede gjort ting dyre nok synes jeg :thumbdown:

 

Det som blir skikkelig interessant nå er å se om de nye fx chipene har coldbuggen, har de det så er nok intel den nye kongen blant overklokkerene... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...