Gå til innhold

Pentium-m vs. alle de andre, død over Pentium 4 ?

Anbefalte innlegg

Toms hardware har tatt fatt i den meget omtalte Pentium-m processor med Dothan kjernen, og testet den mot alle de andre hårdkogte prosessorer. Det er gjordt med Asus' sokkel-konverter, som gør det mulig å montere Pentium-m cpu'en i et eldre sokkel 478 hovedkort. I de fleste tester slår en overclocket P-m både de kraftigste Intel Pentium 4 Extreme Edition og AMD Athlon FX processorer. Konklusjonen er klar: Intel, Pentium 4 må slippes NÅ, alternativt, drep Pentium 4.

http://www.tomshardware.com/cpu/20050525/index.html

En smakebit:

image046.gif

Hører jeg Intel rope på meg i det fjerne :D

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså det der var bare skremmende, den lille jæveln slår FX-55 flere ganger jo og den er jo klokka til 2,6 i tillegg.

Er egentlig ikke annet og si en. Pentium M :thumbup:

Er det moddelen over denne som er testet ut?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307534&cks=PRL

Og hvis det er det, så ligger den sikkert ikke mer en 500kr unna X2 4400. Jeg tror jeg heller hadde gått for X2 da.

Eeeep 640 US$ 640*6,33 = 4051Kr litt dyrt da :( Men i forhold til FX-55 som den slo på flere tester så er den jo trosalt 3k billigere.

http://asia.cnet.com/reviews/hardware/note...39210101,00.htm

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Jepp meget spennende dette :grin:

Additionally, we were able to raise the FSB from 133 to 160 MHz without any trouble at all. The result was that our 2.13GHz Pentium M 770 ended up running at 2.56 GHz! At this clock speed, our two year old platform was able to beat the processor heavyweights Athlon 64 FX and Intel Pentium 4 Extreme Edition in all 3D games!
Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Du får en 1.6ghz 533mhz fsb "Dothan" 2mb cache for 1700,- ca, og denne kan visst klokkes VELDIG VELDIG langt. Med en high-end kjøler ville jeg ikke tørre tenke tanken engang. Leste om en som brukte et gammelt ASUS hovedkort,

og denne converteren, med en 1.6ghz 533mhz fsb.. han klokket til 2.9ghz og fikk nesten 40 000 i 3dmark 01 (1gb DDR, x800xt pe AGP)

Frister meg så enormt, men jeg valgte å gå for en AMD64 3800+ "Venice" :ermm: Kanskje jeg var litt dumm?

Endret av Alph3z
Lenke til kommentar
The result was that our 2.13GHz Pentium M 770 ended up running at 2.56 GHz! At this clock speed, our two year old platform was able to beat the processor heavyweights Athlon 64 FX and Intel Pentium 4 Extreme Edition in all 3D games!

Høres ikke galt ut det der :)

Lenke til kommentar

Helt utrolig! Hadde Pentium m hatt støtte for DDR2, SSE3 etc. ville den sikkert ha knust all motstand. :!:

Det mest spennende er uansett at Intel ser ut til å forstått poenget og går bort fra netburst. Jeg tror denne "Conroe" prosessoren virkelig kommer til å bite fra seg når den kommer om ca. 1 1/2 år. Spesielt siden Intel nå sikkert er lei av å være nest best, og derfor setter alle kluter til for å virkelig vise hva de kan. Spørsmålet er bare hva Intel tenker å gjøre innen den tid. Kan ikke se noe særlig spennende komme fra den kanten før Conroe. :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg må si jeg deler denne entusiasmen her...

Synd jeg har brukt opp alle penga på tre stk A64-system.. samt diverse skjermkort til testing.. :)

Nåja... C479-adapteret er "i hus"... ett P4P800SE demokort fra Komplett er på "posten" (Shell på Roa)..så må jeg vel bare skrape sammen noe for en P4 M 730..

Og så skal det voltmoddes og klokkes.. og settes personlige rekorder... :D

Er man syk.. så er man..

Lenke til kommentar

Det er det som fenger meg ved p-m, er at den banke dritten ut av de "beste" av både intel og amd.

Glad jeg skal hente meg hele dritten til mandag eller tirdag jeg. Skal bruke et hovedkort med 915chipset, socket 478 og pci-ex. Hadde tenkt til å kjøpe med et p4c800 kort, men fikk problemer med å få noe særlig for mitt x800xt skjermkort som jeg måtte selge for å få råd til et tilsvarende i agp.

Men snekkern, jeg lagde en tråd om dette for en stund siden.

Endret av Lord_Linus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vil dette si at om du skal spille et spill med Pentium-m "sonoma" prossesor, der du har en 1.89 mhz prossesor, så vil dette si at det vil være det samme som om du hadde en (Ca.) 3,4 Pentium 4 prossesor?

Dersom du følger den linken i første post fra "Snekker'n" vil du se at en standard "dothan" eller. "sonoma" (400 el. 533 FSB) ikke er all verden...

Ikke så rart med tanke på en FSB som ligger på halve av en destop A64/P4E.

Det er når du putter den i nevnte adapter.. *og* gir den en FSB på 200.. det er da man får se hvilke potensiale som sitter i denne CPU'n..

Det er det som nå en del av oss gjør/skal gjøre... og mange ytrer nå forbauselse over at ikke Intel har sørger for at denne modellen også hadde vært tilgjengelig "ferdig tunet" for S478/S775..

Da hadde Intel hatt en mer enn verdig konkurrent til A64/FX-5n.

De som virkelig er hw-entusiaster på sin hals.. er jo "gamere" og "tweaker".. men disse er og har aldri vært målgruppen for Intel... AMD har vært "greiere" i så måte.

Nok en gang:

Takk til Asus som har gitt oss "tweakere" denne gavepakken... :thumbup:

Jeg er heller ikke lei meg for at selv klokket så langt det går.. er strømforbruket til en slik P4-M til og med bedre enn A64 S939.. og det er fint i disse "save-the-whale" tider :)

Lenke til kommentar

hm, gadd ikke lese testen til thg siden de er kjent for å ha litt skjeve resultater, men synes det er litt snodig at det jubles over at en overklokket toppmodell slår en ikke klokkket toppmodell. Hva skjer når man klokker P4 EE og athlon fx 55? joda, helt riktig, de slår Pm igjen.

Pentium m er en lovende arkitektur, men har enda ikke samme ytelse som deskop cpuene.

her er en test anandtech gjorde for noen månder siden som tester alle cpuene i ganske mange tester (uvanlig mange om jeg ikke husker feil) og den konkluderer med at P-m ikke er klar for deskop markedet enda.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2382

Final Words

With the CT-479, ASUS has effectively demolished all other desktop Pentium M solutions. There's no reason to even consider an 855GME motherboard from AOpen or DFI; the ASUS solution is cheaper, better performing and is even a much more stable overclocker. Kudos to ASUS for a job extremely well done with the CT-479. It's the only option that we'd recommend for those interested in a desktop Pentium M system.

That being said, despite being paired with enough memory bandwidth, the Pentium M continues to fall behind in desktop performance. As a gaming platform and as a general purpose/office machine, the Pentium M does fairly well, but it is in content creation, workstation and media encoding applications that the Pentium M continues to fall behind. Part of the problem is that the Pentium M needs clock speed to compete, which we saw when we overclocked it up to 2.56GHz. But even at 2.56GHz, the Pentium M wasn't a competitive CPU when it came to tasks like media encoding, indicating that if the Pentium M is to succeed on the desktop, it's going to need some architectural improvements.

Jeg skal ikke påstå at cpuen ikke er begrensett av dårlig brikkesett og dårlige adapterløsninger, men så lenge ebdre løsninger ikke er på markedet er nok både p4 og athlon 64 bedre på det normale deskop markedet.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar
Intel har hatt gode produkt for bærbare pc-er. Hvorfor klarer de ikke/vil de ikke overføre disse kvalitetene til desktopproduktene?

Akkurat det samme lurer jeg også på, det er rart at andre produsenter som f.eks. Asus og Aopen må inn for å "dra" denne plattformen over til det stasjonære...

Uansett, hvis Intel nå får fingeren ut og kaster P4-arkitekturen ut av døra, skal jeg revurdere mitt syn på AMD vs Intel.

Uansett får vi nok noen spennende prosessor-år i møte :thumbup:

Lenke til kommentar

Oi! Jeg har vært på AMD i alle år, først nå begynner jeg å se på Intel, jeg skal ha konfirmasjon til neste år, og sitter på en hjemmelaget vannkjøling.

Jeg er en fattig gamer med demobrukt 6800le 16x1,6, 425/880, 4480 i 3dmark05, men jeg har bare en AMD Sempron 2200+ @ 2200MHz, kunne gjort seg med en ny cpu...

Noen som vet hvor denne overgangen kan kjøpes?

Edit: Leif

Endret av Økonom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...