Gå til innhold

Overgang fra 20 til 24 pinner så det passer på hk

Gibos

Anbefalte innlegg

<Hehe .. kanskje du skulle studere atx spec og PCI sig litt grundigere . ;)

CPU får strøm fra 4Pins +12v connector (P4 pluggen)

Denne har 4*awg18 wire 4 pugger hvor to er +12v og to er gnd . aka' 10A .

Hovedkortets ATX 20 pins kontakt og PSU kontakt har

3 x +3.3v tilkoplinger av 5A pr stykk som gir totalt 15A

4 x +5v tilkoplinger av 5A pr stykk som gir totalt 20A

1 x +12v tilkopling av 5A , totalt 5A .(60w)

24 pins kontakt er udvidet med i forhold til 20pins +

1 x +5v (totalt blir da 25A)

1 x +12v (totalt blir da 10A)

1 x +3.3v (totalt blir da 20A)

1x GND

1 x -12v

1 x +5v standby

1 x -5v (tatt bort på fleste atx 2.03)

Hardisker og optiske enheter er tilkoplet egne 4 pins molexer

og belaster ikke hovedkort molexen

som har 2 x com/gnd og 1 x +12v og 1x +5v .

Når det gjelder 60W kontra 75W betyr det at det er i revisjonen tatt ibruk en ekstra +12v pinne (som før var ubrukt)

Quote:
Connector Pinout change
a) Allocate RSVD pin B3 for 12V (as noted below). This will provide a total of 5-12V power pins in
addition to the existing 3-3.3V pins for an aggregate 76.89W (although maximum limit will be
75W).

PCI SIG

http://www.pcisig.com/specifications/pciex...fxBasePower.pdf

Så med en 20pin "mangler man det nødvendige extra tilførselen

fra PSU til hk til pci-e power bussen for å støtte 75W i utgangspunket .

Med 24 pins er det forsvarlig å ta ut 60+60(120w) eller 75+75(150w) med den nyeste revisjonen .

Derfor sier jeg at det er en dårlig ide da man overbelaster

baner og ledere og kontakter bare med å plugge inn en 20 pin rett i hovedkortet

for a la 4 hull stå åpne .

Kable med 20-24 pin overgang flytter bare problemet over til kablene fra PSU (før skjøten)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Kjære deg syar, 5 A er kun 60 watt, det holder såvidt til ett skjermkort og ikke no mer, den skal du lenger ut på landet med...pluss, du sier det er èn til hkstæsj og en til cpu? av cpu'ene er det vel bare de lavest klokkede og mobile som går under 60 watt.(ja, mobile går MYE under, men de er sinnsyke også)...

Så, sorry, det holder ikke uansett. Men jeg kommer ikke til å finne noen bevis på det, ettersom jeg rett og slett ikke bryr meg nok. Jeg står på mitt og vet at jeg har rett ang. strømmer osv osv.

Oi.. ett selvbestaltet geni? :p

Beklager.. men både argumentasjonsteknikk og innhold i argumentasjon holder til stryk..

Det er Syar2003 som har noe av substans å komme med her..

Du kan forøvrig søke litt rundt på nettet om dette temaet for å finne ut om det er veldig lurt å satse på at PSU iht. ATX 1.3 er kurant nok for HK beregnet for ATX 2.n standard..men det sier du at du ikke gidder så da så..

;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Det er en grunn at de fleste 24-pins har en enkel kobling for å benytte kontakten på 20-pins hk. At 24-pins har kommet som en endring av overbelastning er veldig feil. Det er rett og slett fordi vi idag besitter mer krafthungrige maskiner. De ekstra kontaktene er kun til jord, så vet dere det.

noobies ^_¨

mvh

Sobient

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er en grunn at de fleste 24-pins har en enkel kobling for å benytte kontakten på 20-pins hk. At 24-pins har kommet som en endring av overbelastning er veldig feil. Det er rett og slett fordi vi idag besitter mer krafthungrige maskiner. De ekstra kontaktene er kun til jord, så vet dere det.

noobies ^_¨

mvh

Sobient

Underholdende denne tråden...

Hva med å ta en liten titt her og så kommer du sterkere tilbake.. :)

Lenke til kommentar

OMG syar har for mye fritid... :( Noe jeg ikke har.

Jeg kan da begripe hvorfor de har laget en ny standard, jeg skjønner godt begrensningene til både ATX standarden, osv osv. Det eneste jeg sier her er at, hvis det er begrensningen, 60 vakre watt, så kjører alle over grensen. Og JA, jeg veit godt at disker, drev og visse typer vifter ikke inngår i dette regnestykket (ettersom de ikke er på samme fysisk kontakt), selv om de alle går igjennom samma trafo...

Jeg bare sier at det er greit, for mindre systemer å gjøre det, det er du som skal dra inn en sli og piss, hvem pokker bruker penger på slikt? (ingen jeg gidder krangle med i alle fall), men det var ett sidesprang.

I alle fall, så lenge du ikke sitter med ett quadro eller firegl kort, eller Wildcat Realizm 800 , eller SLI 6800 GT ULTRA SLIM* BACON STEKER så er man relativt trygg.

bye :)

* slim var bind inspirert, always ultra

Lenke til kommentar

noobies ^_¨

mvh

Sobient

Tror folk er på viddene her jeg :dontgetit:

Fire connectorer er lagt til .

1 x +5v

1 x +3.3v

1 x +12v

1 x GND

For de som enada ikke fatter det gå til formfactors.org som er ansvarlige for ATX spec.

Last så ned :

Atx 2.01

http://www.formfactors.org/developer/specs...%20PSDG2.01.pdf

Atx 1.3

http://www.formfactors.org/developer/specs/ATX12V_1_3dg.pdf

Deretter les ...

post-24-1117487671_thumb.jpg

Lenke til kommentar
OMG syar har for mye fritid... :( Noe jeg ikke har.

Jeg kan da begripe hvorfor de har laget en ny standard, jeg skjønner godt begrensningene til både ATX standarden, osv osv. Det eneste jeg sier her er at, hvis det er begrensningen, 60 vakre watt, så kjører alle over grensen. Og JA, jeg veit godt at disker, drev og visse typer vifter ikke inngår i dette regnestykket (ettersom de ikke er på samme fysisk kontakt), selv om de alle går igjennom samma trafo...

Jeg bare sier at det er greit, for mindre systemer å gjøre det, det er du som skal dra inn en sli og piss, hvem pokker bruker penger på slikt? (ingen jeg gidder krangle med i alle fall), men det var ett sidesprang.

I alle fall, så lenge du ikke sitter med ett quadro eller firegl kort, eller Wildcat Realizm 800 , eller SLI 6800 GT ULTRA SLIM* BACON STEKER så er man relativt trygg.

bye :)

* slim var bind inspirert, always ultra

Jeg har ikke mye fritid , men poster ikke piss ( ....) .

Jeg kan fortelle at det er tilfelle at folk har strevet med Nforce4 Ultra kort

med nv 6800GT Pci-e med PSU som kun 20 pins er puttet i .

Symptomer , svart skjerm , korrupt grafikk , etc .

Skiftet så til 24 Pins PSU og alt blir okay .

Kanskje du oppdaterer fra nforce3 til nforce4 og pci-e grafikk kort senere selv

og får noen erfaringer selv.

Lenke til kommentar

He he, for en tråd :p , var det like mye krangel da P4 kontakten ble innført?

lancaster Skrevet 31/05/2005 : 00:06

Og JA, jeg veit godt at disker, drev og visse typer vifter ikke inngår i dette regnestykket (ettersom de ikke er på samme fysisk kontakt), selv om de alle går igjennom samma trafo...

Siden du nevner dette med trafo, så er jo akkurat det riktig nok, men det kan være verdt og merke seg at atx rev2 ikke bare er 4 nye ledninger. Det inngår også i standarden at det skal være 2 separate 12V rails, og hvor strømstyrken skal være oppgitt uavhengig av hva som trekkes av de andre.

Lenke til kommentar

Jeg tror ganske sikkert at hvis man begynner å sjekke litt nærmere på de tilfellene hvor dette skjer syar, så er det nok de som har enten, en psu som faktisk ikke klarer å holde 12 volt under en slik belastning, eller at det er en slitt kontakt som gjør at mindre strøm klarer å komme igjennom. For hadde det vært som du sier, at det er en absolutt, så hadde det jo skjedd med alle.

Ønsk meg lykke til idag, har eksamen i el. kretser, er nervøs, er ikke så glad i tre-fase kretser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...